Gå til innhold

Ikke bipolar alikevel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har fått diagnosen bipolar 2 ved to anledninger i livet. Første gang da jeg var i slutten av tenåra og en ny test i slutten av tjueåra.

Nå var jeg hos nevropsykolog og det står at de ikke kan si med sikkerhet at jeg har bipolar, så de anbefaler en ny utredning. 

Det er da tre år siden siste utredning.

For meg kunne jeg gjerne tenkt meg å ikke ha en sånn diagnose, så er det mulig at to forskjellige psykologer har tatt feil tidligere? Eller hvor sannsynlig er det egentlig..?

Anonymkode: 60841...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Veit ikke hvor sannsynlig at de tar feil, men du kan kanskje be om utredning ved en bipolarklinikk? De har en på Østmarka i Trondheim og andre steder også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet så er ikke bipolar nødvendigvis en livslang diagnose.

Anonymkode: d73e0...5eb

Det står at den er det.

Anonymkode: 60841...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Veit ikke hvor sannsynlig at de tar feil, men du kan kanskje be om utredning ved en bipolarklinikk? De har en på Østmarka i Trondheim og andre steder også vil jeg tro.

De er den eneste i Norge. Jeg bor veldig mange timer unna.

Men har lest på psykia.no, men det er privat og koster jo en del.

Anonymkode: 60841...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har fått diagnosen bipolar 2 ved to anledninger i livet. Første gang da jeg var i slutten av tenåra og en ny test i slutten av tjueåra.

Nå var jeg hos nevropsykolog og det står at de ikke kan si med sikkerhet at jeg har bipolar, så de anbefaler en ny utredning. 

Det er da tre år siden siste utredning.

For meg kunne jeg gjerne tenkt meg å ikke ha en sånn diagnose, så er det mulig at to forskjellige psykologer har tatt feil tidligere? Eller hvor sannsynlig er det egentlig..?

Anonymkode: 60841...092

Men skulle nevropsykologen uttale seg om bipolaritet? Hva var det vedkommende skulle utrede deg for?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, frosken skrev:

Men skulle nevropsykologen uttale seg om bipolaritet? Hva var det vedkommende skulle utrede deg for?

 

Skulle utredes for det kognitive, men de tok et utvida test med noen hundre spørsmål. 

Anonymkode: 60841...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle utredes for det kognitive, men de tok et utvida test med noen hundre spørsmål. 

Anonymkode: 60841...092

Hvorfor skulle du utredes for det kognitive? Er du dårlig kognitivt? I såfall på hvilken måte?

Anonymkode: 18480...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har fått diagnosen bipolar 2 ved to anledninger i livet. Første gang da jeg var i slutten av tenåra og en ny test i slutten av tjueåra.

Nå var jeg hos nevropsykolog og det står at de ikke kan si med sikkerhet at jeg har bipolar, så de anbefaler en ny utredning. 

Det er da tre år siden siste utredning.

For meg kunne jeg gjerne tenkt meg å ikke ha en sånn diagnose, så er det mulig at to forskjellige psykologer har tatt feil tidligere? Eller hvor sannsynlig er det egentlig..?

Anonymkode: 60841...092

Jeg ville nok ha stolt mer på to psykologer enn en nevrolog. Meg bekjent så har vel ikke nevrologer så mye kunnskap om psykiatri?

Og det er vel et fåtall som "kan tenke seg" eller ønske seg diagnoser, men har man det så må man jo bare følge opp så godt man kan sånn at helsa kan være best mulig. 

Hva tenker du selv? Kjenner du deg igjen i bipolardiagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle du utredes for det kognitive? Er du dårlig kognitivt? I såfall på hvilken måte?

Anonymkode: 18480...4fd

Pga dårlig hukommelse og konsentrasjon.

Anonymkode: 60841...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Fastnick skrev:

Jeg ville nok ha stolt mer på to psykologer enn en nevrolog. Meg bekjent så har vel ikke nevrologer så mye kunnskap om psykiatri?

Og det er vel et fåtall som "kan tenke seg" eller ønske seg diagnoser, men har man det så må man jo bare følge opp så godt man kan sånn at helsa kan være best mulig. 

Hva tenker du selv? Kjenner du deg igjen i bipolardiagnosen?

Det er nevropsykolog, så det er en psykolog med 5 år med spesialisering me er jeg å huske.

Det handler ikke om jeg kjenner meg igjen eller ikke, mer at jeg er mye dårlig og ikke forstår hvorfor behandling og medisiner ikke fungerer så bra. Derfor lurer jeg på om det er noe annet eller kanskje mer for den del. 

Anonymkode: 60841...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nevropsykolog, så det er en psykolog med 5 år med spesialisering me er jeg å huske.

Det handler ikke om jeg kjenner meg igjen eller ikke, mer at jeg er mye dårlig og ikke forstår hvorfor behandling og medisiner ikke fungerer så bra. Derfor lurer jeg på om det er noe annet eller kanskje mer for den del. 

Anonymkode: 60841...092

Beklager, jeg fikk ikke med meg at du skrev nevropsykolog i hovedinnlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...