Gå til innhold

Noe lignende remeron?


Ruccola

Anbefalte innlegg

Har brukt remeron 15-30 mg hver kveld i minst ti år for å sove. Glemmer jeg den, finner jeg det ut ved at søvnen uteblir. Bruker flere timer på å sovne, men om morgenen er jeg nærmest bevisstløs. Kan dette være hangover? 
 

Det jeg egentlig lurte på, for den perfekte medisinen finnes ikke, er om det finnes andre ikke vanedannende medikament en også kan sove på? Som ikke gjør at jeg føler kraftig sult og blir overvektig. Vallergan og imovane er utelukket, og så vil jeg fortsatt kjøre bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Quetiapin/Sereoquel. Men kan ha mange bivirkninger i kroppen forøvrig i lengden. Men veldig individuelt. Ikke sult. Den har heller Ingen særlig hangover ift Remeron og Vallergan. Jeg ville startet med 25 mg. 

Anonymkode: de229...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt rart at du fortsatt får den søvnfremkallende effekten etter 10år på remeron.. vanligvis så forsvinner den effekten etter noen måneder.

Anonymkode: 42311...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Quetiapin/Sereoquel. Men kan ha mange bivirkninger i kroppen forøvrig i lengden. Men veldig individuelt. Ikke sult. Den har heller Ingen særlig hangover ift Remeron og Vallergan. Jeg ville startet med 25 mg. 

Anonymkode: de229...79b

Hvilke bivirkninger knyttes til langtidsbruk av Seroquel?

Anonymkode: e98ab...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Quetiapin/Sereoquel. Men kan ha mange bivirkninger i kroppen forøvrig i lengden. Men veldig individuelt. Ikke sult. Den har heller Ingen særlig hangover ift Remeron og Vallergan.

Anonymkode: de229...79b

Mange opplever sultfølelse på Seroquel og selv fikk jeg en enorm hangover som varte til kl. 15.00 dagen derpå, men jeg brukte noe høyere dose enn det som foreslås over da jeg forsøkte den mot søvn for et par år siden. Selv hadde jeg ingen vektoppgang heller ikke på antipsykotisk dosering. Viktig å huske at bivirkninger og virkning er individuelt. Synes jeg har lest her på forumet at andre som bruker Seroquel her har erfart at vektoppgang på Seroquel er doseavhengig, men det kan nok andre fremdeles uttale seg om.

Selv har jeg i over 10 år hatt god erfaring av Truxal. Begynte på høy dose, men har etter hvert som jeg har fått det bedre med meg selv, kunnet redusere dosen. På den opplever ikke jeg noen større bivirkninger og ingen hangover, men ser andre omtale den som verste medisinen å innta mht. bivirkninger der og da og sterk hangover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 1.00, Ruccola skrev:

Har brukt remeron 15-30 mg hver kveld i minst ti år for å sove. Glemmer jeg den, finner jeg det ut ved at søvnen uteblir. Bruker flere timer på å sovne, men om morgenen er jeg nærmest bevisstløs. Kan dette være hangover? 
 

Det jeg egentlig lurte på, for den perfekte medisinen finnes ikke, er om det finnes andre ikke vanedannende medikament en også kan sove på? Som ikke gjør at jeg føler kraftig sult og blir overvektig. Vallergan og imovane er utelukket, og så vil jeg fortsatt kjøre bil. 

Den medisinen som er mest lik Remeron både i kjemi og effekt, er Tolvon. Remeron er egentlig en videreutvikling av Tolvon.

Tolvon selges i lavere styrke enn Remeron (10 mg, som tilsvarer 5 mg Remeron.) Da får man god effekt på søvn og lite plager med vektøkning etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.3.2020 den 1.19, AnonymBruker skrev:

Quetiapin/Sereoquel. Men kan ha mange bivirkninger i kroppen forøvrig i lengden. Men veldig individuelt. Ikke sult. Den har heller Ingen særlig hangover ift Remeron og Vallergan. Jeg ville startet med 25 mg. 

Anonymkode: de229...79b

Jeg blir kjempe sulten av quetiapin. Det er nok forskjell fra menneske til menneske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.3.2020 den 3.32, AnonymBruker skrev:

Hvilke bivirkninger knyttes til langtidsbruk av Seroquel?

Anonymkode: e98ab...c28

Det er bare å sjekke under bivirkninger i felleskatalogen. Ganske drøy liste, også over de vanligste bivirkningene😶 Personlig har jeg derimot ikke opplevd noe særlig bivirkninger. Rent utenom hangover om jeg tar mer enn 25 mg...og om jeg tar den for sent. Etter 8-10 timer skal den være ute av kroppen om du treffer på riktig dose.

Har aldri opplevd å bli mer sulten av den eller lagt på meg som andre nevner. Visste ikke det var vanlig bivirkning. Jeg er heller undervektig. 

Anonymkode: de229...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.4.2020 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Det er bare å sjekke under bivirkninger i felleskatalogen. Ganske drøy liste, også over de vanligste bivirkningene😶 Personlig har jeg derimot ikke opplevd noe særlig bivirkninger. Rent utenom hangover om jeg tar mer enn 25 mg...og om jeg tar den for sent. Etter 8-10 timer skal den være ute av kroppen om du treffer på riktig dose.

Har aldri opplevd å bli mer sulten av den eller lagt på meg som andre nevner. Visste ikke det var vanlig bivirkning. Jeg er heller undervektig. 

Anonymkode: de229...79b

Det er mange bivirkninger og jeg liker ikke at jeg skal ta Seroquel over tid. Har du prøvd depottabletter? Hvis du har, var det noen andre bivirkninger? Jeg er så usikker på om jeg vil ta de.

Anonymkode: e98ab...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 8.41, Eva Sofie skrev:

Mange opplever sultfølelse på Seroquel og selv fikk jeg en enorm hangover som varte til kl. 15.00 dagen derpå, men jeg brukte noe høyere dose enn det som foreslås over da jeg forsøkte den mot søvn for et par år siden. Selv hadde jeg ingen vektoppgang heller ikke på antipsykotisk dosering. Viktig å huske at bivirkninger og virkning er individuelt. Synes jeg har lest her på forumet at andre som bruker Seroquel her har erfart at vektoppgang på Seroquel er doseavhengig, men det kan nok andre fremdeles uttale seg om.

Selv har jeg i over 10 år hatt god erfaring av Truxal. Begynte på høy dose, men har etter hvert som jeg har fått det bedre med meg selv, kunnet redusere dosen. På den opplever ikke jeg noen større bivirkninger og ingen hangover, men ser andre omtale den som verste medisinen å innta mht. bivirkninger der og da og sterk hangover.

Jeg går også på Truxal (irriterende å ikke kunne skrive dose da det kan gi TS en pekepinn på hva som funker for andre) og det fungerer bra. Hadde hangover i starten, men det gav seg. Litt morgensløv har jeg alltid vært. Jeg tror ikke jeg la på meg av å starte på Truxal. Det har jeg gjort med Quetiapine og blant annet en gammel antidepressiva som heter Nardil, som ikke brukes lenger med mindre man søker om registreringsfritak. De nyere antidepressiva er nok noe mildere hva bivirkninger angår. Nå prater jeg meg litt vekk ser jeg. :)

Bruker Imovane når jeg er innlagt da jeg er dårligere da enn ellers og det er vanskeligere å sovne på sykehus, men etter 7-14 dager mister den jo en del av effekten. Ikke all effekt da jeg på et tidspunkt gikk på den i 1,5 år. Jeg fikk kjøre bil likevel så lenge det var gått x antall timer siden inntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Glitter skrev:

Bruker Imovane når jeg er innlagt da jeg er dårligere da enn ellers og det er vanskeligere å sovne på sykehus, men etter 7-14 dager mister den jo en del av effekten. Ikke all effekt da jeg på et tidspunkt gikk på den i 1,5 år. Jeg fikk kjøre bil likevel så lenge det var gått x antall timer siden inntak. 

Jeg får utskrevet en pakke på 50 stk. Apodorm av legen min av gangen, men han vet at jeg er forsiktig med bruken og kun bruker den en og annen gang ved behov. Aldri flere dager sammenhengende over tid og da har jeg jo god effekt av den hver gang jeg tar den. Det er godt å ha en innsovningsmedisin i bakhånd på vanskelige dager eller når jeg rett og slett vet at jeg bør sovne raskt. Jeg har en pakke på 50 tabletter i ca. 7-8 måneder og det er legen min fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange bivirkninger og jeg liker ikke at jeg skal ta Seroquel over tid.

Anonymkode: e98ab...c28

Jeg gikk på Seroquel fra 2008-2012 og da på en svært høy dose (høyere enn det som står som meksimal dosering i Felleskatalogen) fordi det ble gitt som antipsykotisk medisinering. Det er jo ikke veldig lang tid, men før det gikk jeg på en lavere dose fra 2003-2007, og jeg har ikke tatt noen skade. Jeg måtte slutte, men det var fordi de oppdaget en sjelden bivirkning som med nøyere ettersyn kom av en annen medisin jeg gikk på på samme tidspunkt.

Vi har lett for å fokusere på bivirkninger, men vi må jo også fokusere på virkning tenker jeg. Det har i hvert fall min vei gjennom antiepileptisk medisinering fått meg til å tenke. Man må veie opp ulemper fremfor fordeler og kanskje tåle noen bivirkninger for å få noen fordeler ut av en medisin. Vil du sove med noen bivirkninger eller foretrekker du å ha et liv med dårlig søvnkvalitet og også dårlig livskvalitet pga. dårlig søvn?

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Apodorm er en fin medisin.

Ja, jeg har bedre effekt av Apodorm enn Imovane og Stilnoct, men synes å ha hørt at noen sier de kan oppleve mer døsighet neste dag av den. Selv sovner jeg ikke av Apodorm alene, men må ha Truxal i bunnen som grunnmedisinering. Trolig uro og rastløshet i bunnen som er problemet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg gikk på Seroquel fra 2008-2012 og da på en svært høy dose (høyere enn det som står som meksimal dosering i Felleskatalogen) fordi det ble gitt som antipsykotisk medisinering. Det er jo ikke veldig lang tid, men før det gikk jeg på en lavere dose fra 2003-2007, og jeg har ikke tatt noen skade. Jeg måtte slutte, men det var fordi de oppdaget en sjelden bivirkning som med nøyere ettersyn kom av en annen medisin jeg gikk på på samme tidspunkt.

Vi har lett for å fokusere på bivirkninger, men vi må jo også fokusere på virkning tenker jeg. Det har i hvert fall min vei gjennom antiepileptisk medisinering fått meg til å tenke. Man må veie opp ulemper fremfor fordeler og kanskje tåle noen bivirkninger for å få noen fordeler ut av en medisin. Vil du sove med noen bivirkninger eller foretrekker du å ha et liv med dårlig søvnkvalitet og også dårlig livskvalitet pga. dårlig søvn?

Det er bare tanken som gjør meg usikker og jeg vet at den virker. Jeg bruker den ikke for søvn da.

Anonymkode: e98ab...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tanken som gjør meg usikker og jeg vet at den virker. Jeg bruker den ikke for søvn da.

Anonymkode: e98ab...c28

Jeg forstår bekymringen din. Det finnes medisiner som har alvorlige langtidsbivirkninger. Jeg vet ikke hvordan det ligger an med antipsykotiske medisiner, men enkelte andre typer jeg går på (antiepileptisk medisin) kan jo f.eks. gi beinskjørhet ved langtidsbruk. Mange går jo på Lamictal her på forumet og bør være litt oppmerksom på osteoponi. Selv har jeg fått alvorlig grad av beinskjørhet før jeg har fylt 40 år, men det av andre grunner enn medisiner, men medisinene har trolig ikke forsinket prosessen.

For øvrig, slike langtidsbivirkninger man bør være oppmerksom på ved en medisin står det i mange tilfeller opplyst om under "Forsiktighetsregler" i Felleskatalogen, kan det se ut som. Men jeg understreker at jeg er ingen fagkyndig til å lese Felleskatalogen og gjør bare så godt jeg kan som et "vanlig menneske" som er litt mer enn vanlig interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg forstår bekymringen din. Det finnes medisiner som har alvorlige langtidsbivirkninger. Jeg vet ikke hvordan det ligger an med antipsykotiske medisiner, men enkelte andre typer jeg går på (antiepileptisk medisin) kan jo f.eks. gi beinskjørhet ved langtidsbruk. Mange går jo på Lamictal her på forumet og bør være litt oppmerksom på osteoponi. Selv har jeg fått alvorlig grad av beinskjørhet før jeg har fylt 40 år, men det av andre grunner enn medisiner, men medisinene har trolig ikke forsinket prosessen.

For øvrig, slike langtidsbivirkninger man bør være oppmerksom på ved en medisin står det i mange tilfeller opplyst om under "Forsiktighetsregler" i Felleskatalogen, kan det se ut som. Men jeg understreker at jeg er ingen fagkyndig til å lese Felleskatalogen og gjør bare så godt jeg kan som et "vanlig menneske" som er litt mer enn vanlig interessert.

Gir Lamictal beinskjørhet? Fikk høre av min psykiatriske sykepleier i går at hun både mente jeg burde vurderes for økt dose og bruk «livslangt» fordi jeg fremdeles svinger i stemningsleie, og slik har det vært i flere år. 

Nå vet jeg ikke om jeg tørr det, fikk mest lyst til å slutte siden jeg allerede har brukt den i lang tid. Redd for langtidsbivirkninger.

Anonymkode: 110dd...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg forstår bekymringen din. Det finnes medisiner som har alvorlige langtidsbivirkninger. Jeg vet ikke hvordan det ligger an med antipsykotiske medisiner, men enkelte andre typer jeg går på (antiepileptisk medisin) kan jo f.eks. gi beinskjørhet ved langtidsbruk. Mange går jo på Lamictal her på forumet og bør være litt oppmerksom på osteoponi. Selv har jeg fått alvorlig grad av beinskjørhet før jeg har fylt 40 år, men det av andre grunner enn medisiner, men medisinene har trolig ikke forsinket prosessen.

For øvrig, slike langtidsbivirkninger man bør være oppmerksom på ved en medisin står det i mange tilfeller opplyst om under "Forsiktighetsregler" i Felleskatalogen, kan det se ut som. Men jeg understreker at jeg er ingen fagkyndig til å lese Felleskatalogen og gjør bare så godt jeg kan som et "vanlig menneske" som er litt mer enn vanlig interessert.

Takk for opplysningene. Jeg skal tenke på om jeg skal ta sjansen.

Anonymkode: e98ab...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gir Lamictal beinskjørhet? Fikk høre av min psykiatriske sykepleier i går at hun både mente jeg burde vurderes for økt dose og bruk «livslangt» fordi jeg fremdeles svinger i stemningsleie, og slik har det vært i flere år. 

Nå vet jeg ikke om jeg tørr det, fikk mest lyst til å slutte siden jeg allerede har brukt den i lang tid. Redd for langtidsbivirkninger.

Anonymkode: 110dd...1a9

Det står under Lamictal: "Redusert bentetthet, osteopeni, osteoporose og benbrudd er rapportert ved langtidsbehandling." Igjen bør bivirkning veies opp mot virkning. Man skal også være oppmerksom på at Lamictal reduserer effekten av enkelte typer prevensjonsmidler. Selv har jeg gått på Lamictal i 10 år og valgt å ta den risikoen. Man ønsker seg jo et best mulig liv og det er jo en risiko med å leve også. Hadde jeg hatt valget mellom å forsøke Lamictal og fått utsikter til et langt bedre liv stemningsmessig, hadde jeg latt det få en sjanse på tross av de bivirkningene jeg nå har fortalt deg om. Har den ikke ønsket effekt, har du i det minste forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...