Gå til innhold

Korona, belastningen på helsevesenet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var på et smittevernskurs på jobben før vi fikk påvist korona i Norge. Det ble sagt at de vil unngå at så mange blir syke på en gang, for da ville helsevesenet kollapse. De antok at opptil 70% av befolkningen ville bli smittet. 
 

Det vi ser nå er alle tiltakene myndigheten har satt i gang og som har store kostnader iallefall jeg aldri tenkte over. 

Slik jeg forstår det så vil disse tiltakene bli avsluttet etter hvert pga bl a kostnadene. 

Tenker myndighetene på en måte at de vil halvparten blir smittet før og etter disse tiltakene slik at halvparten er syke nå og halvparten etterpå? For å unngå stor belastning på helsevesenet. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Anonymkode: 555fc...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker myndighetene på en måte at de vil halvparten blir smittet før og etter disse tiltakene slik at halvparten er syke nå og halvparten etterpå? For å unngå stor belastning på helsevesenet. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Anonymkode: 555fc...dc4

Myndighetene har ikke fortalt folket hva planen er, så ingen vet.

Men det virker som det er litt uenighet om det er Brems eller Undertrykk en skal gå for

72289646.jpg?imageId=72289646&x=0&y=2.41

Trolig ønsker de mer informasjon før de tar valget, testing av friske folk er i gang mange steder nå og vil gi bedre svar på hvordan situasjonen egentlig er (tallene for "smittede" er jo bare tull...) slik at de kan beregne hvordan utfallene vil bli med forskjellige strategier.

https://www.nrk.no/norge/island-tester-tusenvis-av-helt-friske-personer-_-na-skal-norge-folge-etter-1.14963157

Vet ikke hvorfor de gjorde det som påmeldingstjeneste det ødelegger jo datagrunnlaget en del i forhold til å velge tilfeldige folk, men de sier ihvertfall at ca 0.84% av folk uten symptomer som meldte seg til test hadde viruset. Dersom det er representativt er vi ca 2% på veien til flokkimmunitet. Så 50 ganger så mange pasienter vil måtte gå gjennom sykehusene, så er det bare å regne på det om kapasiteten/utstyret vil holde, og hvis ikke hva du ønsker å gjøre med det

Anonymkode: 0aa1b...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Hodestups skrev:

Det kan de vel ikke tenke da pengene tar slutt etter hvert. De MÅ slippe opp etter hvert.

 

Sånn tenker jeg også. 

Anonymkode: 555fc...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på et smittevernskurs på jobben før vi fikk påvist korona i Norge. Det ble sagt at de vil unngå at så mange blir syke på en gang, for da ville helsevesenet kollapse. De antok at opptil 70% av befolkningen ville bli smittet. 
 

Det vi ser nå er alle tiltakene myndigheten har satt i gang og som har store kostnader iallefall jeg aldri tenkte over. 

Slik jeg forstår det så vil disse tiltakene bli avsluttet etter hvert pga bl a kostnadene. 

Tenker myndighetene på en måte at de vil halvparten blir smittet før og etter disse tiltakene slik at halvparten er syke nå og halvparten etterpå? For å unngå stor belastning på helsevesenet. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Anonymkode: 555fc...dc4

Et veldig, veldig godt spørsmål.

Jeg tviler ikke på at tiltakene i Norge kan bremse eller stoppe utbruddet, men hva skjer så?

Svenskene virker kanskje sprø, men de tar tyren ved hornene. Man kan mene mye om Tengell, men han er ikke dum. Skal man bli ferdig må man ha tiltak man kan leve med over tid, og la mange nok bli syke til at man faktisk blir ferdig i løpet av et år. De har ikke et oljefond.

Vi har et oljefond, men hva skjer når man deler ut penger samtidig som tilbudssiden/produksjonen ligger brakk? Inflasjon?

Kort sagt aner jeg ikke hva som er best eller hvor dette bærer hen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Gargamel skrev:

Et veldig, veldig godt spørsmål.

Jeg tviler ikke på at tiltakene i Norge kan bremse eller stoppe utbruddet, men hva skjer så?

Svenskene virker kanskje sprø, men de tar tyren ved hornene. Man kan mene mye om Tengell, men han er ikke dum. Skal man bli ferdig må man ha tiltak man kan leve med over tid, og la mange nok bli syke til at man faktisk blir ferdig i løpet av et år. De har ikke et oljefond.

Vi har et oljefond, men hva skjer når man deler ut penger samtidig som tilbudssiden/produksjonen ligger brakk? Inflasjon?

Kort sagt aner jeg ikke hva som er best eller hvor dette bærer hen. 

Enig, det blir veldig spennende å se hvordan de håndterer dette fremover.

Anonymkode: 7f60d...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oi! Stilte jeg et godt spørsmål, så hyggelig å høre! Nå ble jeg glad 😃

Ja, det blir spennende fremover. Jeg følger med hver dag. 

Anonymkode: 555fc...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Gargamel skrev:

Et veldig, veldig godt spørsmål.

Jeg tviler ikke på at tiltakene i Norge kan bremse eller stoppe utbruddet, men hva skjer så?

Svenskene virker kanskje sprø, men de tar tyren ved hornene. Man kan mene mye om Tengell, men han er ikke dum. Skal man bli ferdig må man ha tiltak man kan leve med over tid, og la mange nok bli syke til at man faktisk blir ferdig i løpet av et år. De har ikke et oljefond.

Vi har et oljefond, men hva skjer når man deler ut penger samtidig som tilbudssiden/produksjonen ligger brakk? Inflasjon?

Kort sagt aner jeg ikke hva som er best eller hvor dette bærer hen. 

Ja, jeg tenkte faktisk at han er dum. 

Men han er kanskje ikke det likevel, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 minutter siden, Hodestups skrev:

Ja, jeg tenkte faktisk at han er dum. 

Men han er kanskje ikke det likevel, da.

Jeg har tenkt det jeg også, men han er i så fall dum på den måten intelligente folk er dumme. Altså skråsikker, arrogant etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg har tenkt det jeg også, men han er i så fall dum på den måten intelligente folk er dumme. Altså skråsikker, arrogant etc. 

Akkurat den følelsen jeg satt med også. Han skal ha rett. Tiden vil vise om han hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...