Gå til innhold

ADHD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått diagnosen ADHD og jeg forstår meg selv bedre etter å ha fått diagnosen. En ting er jeg derimot usikker på. Jeg glemmer ting som jeg skulle ha gjort eller enkelte andre ting som jeg undrer meg over. Det kan for eksempel være at jeg rydder av bordet, men glemmer et glass, en saltbøsse eller saftmuggen. Da kan de stå der i et par dager før jeg legger merke til det. Det er som om tankene mine er veldig sene og at jeg må konsentrere meg veldig og det blir jeg sliten av. Noen ganger orker jeg ikke å gjøre mer enn en ting før jeg er helt utslitt. Jeg greier heller ikke å holde orden rundt meg over tid. Kan disse symptomene komme av ADHD eller kan det være noe annet? Jeg er også bipolar og bruker medisiner for det.

Anonymkode: 17a93...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
51 minutter siden, Trine skrev:

Symptomene kan komme av adhd, eller de kan komme av andre ting.

Er det typiske symptomer på ADHD?

Anonymkode: 17a93...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det typiske symptomer på ADHD?

Anonymkode: 17a93...9e6

Banning og snusing.

Anonymkode: b4949...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det typiske symptomer på ADHD?

Anonymkode: 17a93...9e6

Ja, ikke unormale ihvertfall. Dårlig arbeidsminne, uoppmerksom, lav prosesseringshastighet, manglende evne til selvmotivering kan være årsaken til at du glemmer å rydde bort alt (arbeidsminne), at du ikke legger merke til at du har glemt det (uoppmerksom) og at det kan bli stående en stund før du får ryddet det bort (manglende evne til selvmotivering). Sene tanker - lav prosesseringshastighet. 

Adhd er ganske kaotisk. Dermed blir alt rundt oss også ganske kaotisk. Det kan hjelpe å ha få ting, ha faste plasser til alt og ha en ukeplan for når man skal gjøre ulike ting. Klarer man lage rutiner, går det meste som regel litt lettere, men man må være ganske streng med seg selv for å holde på rutinene og ikke tillate noe "skal bare" 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Trine skrev:

Ja, ikke unormale ihvertfall. Dårlig arbeidsminne, uoppmerksom, lav prosesseringshastighet, manglende evne til selvmotivering kan være årsaken til at du glemmer å rydde bort alt (arbeidsminne), at du ikke legger merke til at du har glemt det (uoppmerksom) og at det kan bli stående en stund før du får ryddet det bort (manglende evne til selvmotivering). Sene tanker - lav prosesseringshastighet. 

Adhd er ganske kaotisk. Dermed blir alt rundt oss også ganske kaotisk. Det kan hjelpe å ha få ting, ha faste plasser til alt og ha en ukeplan for når man skal gjøre ulike ting. Klarer man lage rutiner, går det meste som regel litt lettere, men man må være ganske streng med seg selv for å holde på rutinene og ikke tillate noe "skal bare" 😅

Nå ble jeg mye klokere med en gang, tusen takk! Jeg tar rådene dine med meg og håper at jeg får en mindre kaotisk hverdag.

Anonymkode: 17a93...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...