Gå til innhold

Håndvask


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Må innrømme at selv om jeg tror jeg har hatt en helt normal hygienestandard fra før, så har jeg skjerpet håndvaskhyppigheten og -lengden nå de siste tre ukene. Jeg svarte på en undersøkelse om korona, og der skulle en skrive hvor mange ganger en vasket hendene per døgn. Jeg har nå aldri tenkt over det, men krysset av på kategorien 7-12 ganger per døgn. Men nå i dagene etterpå har jeg tenkt at jeg kanskje gjør det enda oftere?

Slik har jeg gjort det tidligere:

Alltid etter å ha vært på do

Alltid etter å ha håndtert skittentøy

Som regel før jeg lager mat

Som regel etter å ha spist hvis hendene lukter mat

Av og til når jeg kommer hjem utenfra (men som regel ikke)

...

Nå de siste ukene har jeg fortsatt på vanlig regime, men er mye nøyere med selve vasken, altså bruker lenger tid hver gang på alle krinkler og sider av hendene, men sikkert ikke helt 100%. Bruker ikke antibac. Vi fikk ikke kjøpt det før det ble utsolgt overalt, så vi holder oss til såpe og vann. I tillegg gjør jeg dette:

Alltid før jeg lager mat

Ofte flere ganger mens jeg lager mat

Alltid når jeg kommer hjem (ikke så ofte jeg kommer hjem nå for tiden - er jo som regel hjemme det meste av tiden 😄  

Alltid hvis jeg nyser/hoster i hendene (ikke rekker armhulen eller papir)

Ellers - hvis jeg er skitten eller har vasket golv eller luket bed eller noe sånt.

SÅ - dette blir jo trolig mer enn 12 ganger per dag?

Hva med dere andre? Vasker dere dere oftere enn før? Kanskje det finne noen situasjoner der jeg burde vaske meg, som jeg ikke gjør det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er inne stort sett hele tiden. Har jeg vært ute bytter jeg klær og dusjer. Spriter dørhåndtak og slikt. Ellers vasker jeg henda om jeg har tatt på noe urent, eller etter dobesøk.

Jeg blir helt kjøttkake i huden om jeg skal vaske henda hele tiden, så da bruker jeg en del hansker for å slippe den verste OCD aktige håndvasken.

 

Får jeg varer så behandler jeg de med antibac eller vasker de. Jeg er nøye vil jeg si.

Anonymkode: ae0d8...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Hva med dere andre? Vasker dere dere oftere enn før? Kanskje det finne noen situasjoner der jeg burde vaske meg, som jeg ikke gjør det nå?

Jeg har også antagelig svart alt for lite der ser jeg, men på den annen side så er vi nesten ikke ute av huset for tiden så... Vasker hendene som vanlig etter dobesøk og ved måltider og matlaging og når jeg har vært på butikken så vasker jeg hendene ekstra grundig og lenge. Jeg har ikke gått så langt at jeg vasker matvarer (kun frukt som ikke skrelles selvfølgelig) eller posten nei, ikke vasker jeg alle klær når jeg kommer inn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Må innrømme at selv om jeg tror jeg har hatt en helt normal hygienestandard fra før, så har jeg skjerpet håndvaskhyppigheten og -lengden nå de siste tre ukene. Jeg svarte på en undersøkelse om korona, og der skulle en skrive hvor mange ganger en vasket hendene per døgn. Jeg har nå aldri tenkt over det, men krysset av på kategorien 7-12 ganger per døgn. Men nå i dagene etterpå har jeg tenkt at jeg kanskje gjør det enda oftere?

Slik har jeg gjort det tidligere:

Alltid etter å ha vært på do

Alltid etter å ha håndtert skittentøy

Som regel før jeg lager mat

Som regel etter å ha spist hvis hendene lukter mat

Av og til når jeg kommer hjem utenfra (men som regel ikke)

...

Nå de siste ukene har jeg fortsatt på vanlig regime, men er mye nøyere med selve vasken, altså bruker lenger tid hver gang på alle krinkler og sider av hendene, men sikkert ikke helt 100%. Bruker ikke antibac. Vi fikk ikke kjøpt det før det ble utsolgt overalt, så vi holder oss til såpe og vann. I tillegg gjør jeg dette:

Alltid før jeg lager mat

Ofte flere ganger mens jeg lager mat

Alltid når jeg kommer hjem (ikke så ofte jeg kommer hjem nå for tiden - er jo som regel hjemme det meste av tiden 😄  

Alltid hvis jeg nyser/hoster i hendene (ikke rekker armhulen eller papir)

Ellers - hvis jeg er skitten eller har vasket golv eller luket bed eller noe sånt.

SÅ - dette blir jo trolig mer enn 12 ganger per dag?

Hva med dere andre? Vasker dere dere oftere enn før? Kanskje det finne noen situasjoner der jeg burde vaske meg, som jeg ikke gjør det nå?

Jeg vasker hendene grundig når jeg har vært ute av huset, men ellers gjør jeg omtrent som før. Før karantenen (men etter at koronaen var kjent) vasket jeg dem nærmest i ett sett og brukte en god del Antibac også.

Tørker av håndtak til kjøleskap og dører ganske ofte, det gjorde jeg omtrent aldri tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
7 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg vasker hendene grundig når jeg har vært ute av huset, men ellers gjør jeg omtrent som før. Før karantenen (men etter at koronaen var kjent) vasket jeg dem nærmest i ett sett og brukte en god del Antibac også.

Tørker av håndtak til kjøleskap og dører ganske ofte, det gjorde jeg omtrent aldri tidligere. 

Jeg kan nok bli flinkere til det. å tørke av håndtak, kjøleskap og dører altså. 

Da har jeg en aktivitet i ettermiddag da 🙂 Det er jo ellers helt tomt i kalenderen...!

Men først skal mannen og jeg gå en tur nå når kontortida snart er over. Det er i alle fall en fordel, at det er enkelt og greit å komme seg ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har også antagelig svart alt for lite der ser jeg, men på den annen side så er vi nesten ikke ute av huset for tiden så... Vasker hendene som vanlig etter dobesøk og ved måltider og matlaging og når jeg har vært på butikken så vasker jeg hendene ekstra grundig og lenge. Jeg har ikke gått så langt at jeg vasker matvarer (kun frukt som ikke skrelles selvfølgelig) eller posten nei, ikke vasker jeg alle klær når jeg kommer inn heller.

Jeg vasker heller ikke av ting vi tar inn i huset. Og ikke klær, unntatt når de er normalt skitne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er inne stort sett hele tiden. Har jeg vært ute bytter jeg klær og dusjer. Spriter dørhåndtak og slikt. Ellers vasker jeg henda om jeg har tatt på noe urent, eller etter dobesøk.

Jeg blir helt kjøttkake i huden om jeg skal vaske henda hele tiden, så da bruker jeg en del hansker for å slippe den verste OCD aktige håndvasken.

 

Får jeg varer så behandler jeg de med antibac eller vasker de. Jeg er nøye vil jeg si.

Anonymkode: ae0d8...1da

Oi - vasker du varer med antibac??? Det var veldig... Er du spesielt utsatt for smitte/ i risikogruppe for alvorlig sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, påskelilje skrev:

Oi - vasker du varer med antibac??? Det var veldig... Er du spesielt utsatt for smitte/ i risikogruppe for alvorlig sykdom?

Jeg har slike overflatekluter som er impregnerte med antibac. Jeg er litt i risikogruppen ja. Men jeg er også litt angrepet av OCD og helseangst. Det er fort gjort. Jeg gjør det jo ikke med papirembalasje, men plastembalasje. Hvis jeg skal bruke det innen det har gått noen dager. 

Anonymkode: ae0d8...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, påskelilje skrev:

Oi - vasker du varer med antibac??? Det var veldig... Er du spesielt utsatt for smitte/ i risikogruppe for alvorlig sykdom?

Jeg har til og med hørt folk vaske bananer og appelsiner med zalo før de skreller dem i tilelle det er smitte på skallet... Da har man trukket det litt for langt etter min mening, men for alt jeg vet kan det være jeg som er sløv også. Jeg vasker selvfølgelig epler før jeg spiser dem, men det har ikke falt meg inn å vaske appelsinene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
7 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har til og med hørt folk vaske bananer og appelsiner med zalo før de skreller dem i tilelle det er smitte på skallet... Da har man trukket det litt for langt etter min mening, men for alt jeg vet kan det være jeg som er sløv også. Jeg vasker selvfølgelig epler før jeg spiser dem, men det har ikke falt meg inn å vaske appelsinene...

Ikke jeg heller 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er noen råd fra en renholdsoperatør som jobber på sykehus. Det er ikke i prioritert rekkefølge.
 

Hvis man bruker engangshansker er det viktig å sprite eller vaske hendene etterpå, for da er man ikke lenger ren på hendene. Hansker beskytter bare oss selv og ikke andre. 

Mobilen er en av verstingene. Den er viktig å desinfisere. særlig knappen. 

En ting mange glemmer er «doknappen» (Den du trekker ned med). 

Fukfig Mikrofiberklut uten tilsatt såpe er like bra som antibac. men de må byttes. Se vedlagte link, den er veldig bra!

Rengjør vask og toalett hver dag. 

Gå over kontaktpunkter 1-2 ganger PR dag. 2 ganger er veldig bra.

Støvsug hver dag. Dråper kan være i lufta. 

Kontaktpunkter: Eks dørhåndtak, lysbrytere, skapdører. Doknappen.  Fjernkontroller. kaffekanna. Nøkler. Bare tenk over hva du tar på. 

Husk også at såpe og vann er bedre enn antibak. Antibak er ment til å brukes når håndvask ikke er tilgjengelig. Men skal du først bruke antibak så påfør nok og gni til du er tørr. Ha antibak stående i bilen så du kan påføre etter å ha vært ute i feks butikken. 

Håndvask; vask skikkelig i 20-30 sek. Skyll først, påfør så såpe og vask godt, skyll og tørk. Husk også mellom fingrene, tommelen og fingertuppene. Jeg fikk meg en overraskelse da jeg spritet hendene og så stakk hendene inn i en lyskasse - da så jeg hvor jeg ikke hadde vært nøye nok, og det var særlig tommelen. 

Neglelakk og smykker/klokker anbefales ikke. Vi får iallefall ikke lov å bruke det på jobb fordi det samler seg bakterier under dette. Korte negler. 

Klor dreper bakterier og virus. 

Bare spør om du lurer på noe så skal jeg gjøre så godt jeg kan. 

Anbefaler alle denne artikkelen:

https://fagbladet.no/nyheter/ekspertenes-rad-her-kan-du-lare-a-gjore-rent-som-proffene-for-a-stoppe-smitte-6.91.689742.f595c8d037

 

Anonymkode: 9be9a...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Takk for nyttige råd🙂

Nøkler og fjernkontroll har jeg ikke tenkt på. Mobilen får av og til en liten vask, men her er det nok masser av basiller og virus (forhpentligvis ikke koroa)…. 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, påskelilje skrev:

Takk for nyttige råd🙂

Nøkler og fjernkontroll har jeg ikke tenkt på. Mobilen får av og til en liten vask, men her er det nok masser av basiller og virus (forhpentligvis ikke koroa)…. 😮 

Hørte på smittevernkurset at viruset kan leve i 9 dager på mobilen....

Anonymkode: 9be9a...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, påskelilje skrev:

Må innrømme at selv om jeg tror jeg har hatt en helt normal hygienestandard fra før, så har jeg skjerpet håndvaskhyppigheten og -lengden nå de siste tre ukene. Jeg svarte på en undersøkelse om korona, og der skulle en skrive hvor mange ganger en vasket hendene per døgn. Jeg har nå aldri tenkt over det, men krysset av på kategorien 7-12 ganger per døgn. Men nå i dagene etterpå har jeg tenkt at jeg kanskje gjør det enda oftere?

Slik har jeg gjort det tidligere:

Alltid etter å ha vært på do

Alltid etter å ha håndtert skittentøy

Som regel før jeg lager mat

Som regel etter å ha spist hvis hendene lukter mat

Av og til når jeg kommer hjem utenfra (men som regel ikke)

...

Nå de siste ukene har jeg fortsatt på vanlig regime, men er mye nøyere med selve vasken, altså bruker lenger tid hver gang på alle krinkler og sider av hendene, men sikkert ikke helt 100%. Bruker ikke antibac. Vi fikk ikke kjøpt det før det ble utsolgt overalt, så vi holder oss til såpe og vann. I tillegg gjør jeg dette:

Alltid før jeg lager mat

Ofte flere ganger mens jeg lager mat

Alltid når jeg kommer hjem (ikke så ofte jeg kommer hjem nå for tiden - er jo som regel hjemme det meste av tiden 😄  

Alltid hvis jeg nyser/hoster i hendene (ikke rekker armhulen eller papir)

Ellers - hvis jeg er skitten eller har vasket golv eller luket bed eller noe sånt.

SÅ - dette blir jo trolig mer enn 12 ganger per dag?

Hva med dere andre? Vasker dere dere oftere enn før? Kanskje det finne noen situasjoner der jeg burde vaske meg, som jeg ikke gjør det nå?

Vasker hendene etter toalettbesøk og ved matlaging (som før). Jeg er sjelden ute av huset men ville vasket de når jeg kom inn i hjemmet igjen. Utover det som før altså.

Anonymkode: 04868...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...