Gå til innhold

Risikosvangerskap og seksualitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er gravid i uke 21. Har et stort risikosvangerskap, med stor fare for senabort/prematur fødsel. I uke 14 gikk vannet og jeg startet å blø, men fostervannet ble mirakuløst fylt opp til normal mengde innen 12 timer, ingen lekkasje siden det. Jeg har siden det hatt et stort hematom i livmora og blør litt daglig (skifter truseinnlegg ca 3-4 ganger i døgnet) Blir fulgt opp med kontroller ca hver 7-14 dag. Hematomet er forsatt stort (ca 10 x 10 x 4 cm) og risikoen for at fødsel kan starte er stor, har mye kynnere (men foreløbig ingen påvirkning på livmorhalsen) 

Jeg og samboer har selvfølgelig avstått fra all slags seksuelle aktiviteter, og å putte noe inn i skjeden forstår jeg godt at er ekstremt uklokt. Men mitt store spørsmål (som jeg ikke tørr å spørre gynekologen min om) er om det også er like risikofylt for meg å få orgasme uten at noe har vært inni skjeden min? En orgasme fører jo til sammentrekninger i livmora, og for meg kan jo det høres ugunstig ut i min situasjon..? Det har gått over 10 uker uten noen slik form for hygge, og det er mange (forhåpentligvis) uker igjen av svangerskapet. - så det hadde vært fint om man kunne kose seg litt i denne vanskelige tida. 

Anonymkode: 97838...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er gravid i uke 21. Har et stort risikosvangerskap, med stor fare for senabort/prematur fødsel. I uke 14 gikk vannet og jeg startet å blø, men fostervannet ble mirakuløst fylt opp til normal mengde innen 12 timer, ingen lekkasje siden det. Jeg har siden det hatt et stort hematom i livmora og blør litt daglig (skifter truseinnlegg ca 3-4 ganger i døgnet) Blir fulgt opp med kontroller ca hver 7-14 dag. Hematomet er forsatt stort (ca 10 x 10 x 4 cm) og risikoen for at fødsel kan starte er stor, har mye kynnere (men foreløbig ingen påvirkning på livmorhalsen) 

Jeg og samboer har selvfølgelig avstått fra all slags seksuelle aktiviteter, og å putte noe inn i skjeden forstår jeg godt at er ekstremt uklokt. Men mitt store spørsmål (som jeg ikke tørr å spørre gynekologen min om) er om det også er like risikofylt for meg å få orgasme uten at noe har vært inni skjeden min? En orgasme fører jo til sammentrekninger i livmora, og for meg kan jo det høres ugunstig ut i min situasjon..? Det har gått over 10 uker uten noen slik form for hygge, og det er mange (forhåpentligvis) uker igjen av svangerskapet. - så det hadde vært fint om man kunne kose seg litt i denne vanskelige tida. 

Anonymkode: 97838...d91

Det er dessverre ingen gynekolog som svarer her inne lenger, men jeg er enig i med deg i at det ikke høres gunstig ut. I et normalt svangerskap ville det ikke vært farlig, men det er jo ikke det du har. Ønsker deg all mulig lykke til videre! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er gravid i uke 21. Har et stort risikosvangerskap, med stor fare for senabort/prematur fødsel. I uke 14 gikk vannet og jeg startet å blø, men fostervannet ble mirakuløst fylt opp til normal mengde innen 12 timer, ingen lekkasje siden det. Jeg har siden det hatt et stort hematom i livmora og blør litt daglig (skifter truseinnlegg ca 3-4 ganger i døgnet) Blir fulgt opp med kontroller ca hver 7-14 dag. Hematomet er forsatt stort (ca 10 x 10 x 4 cm) og risikoen for at fødsel kan starte er stor, har mye kynnere (men foreløbig ingen påvirkning på livmorhalsen) 

Jeg og samboer har selvfølgelig avstått fra all slags seksuelle aktiviteter, og å putte noe inn i skjeden forstår jeg godt at er ekstremt uklokt. Men mitt store spørsmål (som jeg ikke tørr å spørre gynekologen min om) er om det også er like risikofylt for meg å få orgasme uten at noe har vært inni skjeden min? En orgasme fører jo til sammentrekninger i livmora, og for meg kan jo det høres ugunstig ut i min situasjon..? Det har gått over 10 uker uten noen slik form for hygge, og det er mange (forhåpentligvis) uker igjen av svangerskapet. - så det hadde vært fint om man kunne kose seg litt i denne vanskelige tida. 

Anonymkode: 97838...d91

Det er ingen fagpersoner her derfor bør du ringe/kontakte gynekologen din. Dette er noe de snakker om hver dag så for dem er ikke dette flaut i det hele tatt 🙂 

Anonymkode: 8e3b0...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ser nå at det ikke er noen gynekologer her, da må jeg vel bare mote meg opp å spørre på neste kontroll likevel. Det bare føles som et svært uviktig tema i denne sammenhengen. - jeg skal være glad for hver dag det går bra, men ikke alltid det er sammenheng mellom fornuft og lyster... 

 

Anonymkode: 97838...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...