Gå til innhold

Utredning Psykia


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
35 minutter siden, Bia_ skrev:

Ingen?

Venninna mi har fått utredning der og er veldig fornøyd. Hun kan også sende mail til psykiateren dersom hun lurer på noe.

Anonymkode: 34413...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.3.2020 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Hei.

Er det noen som har erfaring med utredning på psykia?

Anonymkode: 24daf...a8d

Ja. Det var dønn helproft fra ende til annen. 

Anonymkode: 38eba...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det var dønn helproft fra ende til annen. 

Anonymkode: 38eba...5ba

Hvor mye betalte du til sammen?

Anonymkode: e215c...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye betalte du til sammen?

Anonymkode: e215c...64f

Ca. 7000 kr. 

Anonymkode: 38eba...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca. 7000 kr. 

Anonymkode: 38eba...5ba

For all utredningen? Trodde det var 7500 kr bare for første samtalen og så 3000 kr per time etter det, og at man må beregne mellom 3-5 timer på en utredning.

Anonymkode: 24daf...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For all utredningen? Trodde det var 7500 kr bare for første samtalen og så 3000 kr per time etter det, og at man må beregne mellom 3-5 timer på en utredning.

Anonymkode: 24daf...a8d

Og det er i alle fall noe jeg ikke kan ta meg råd til. 

Anonymkode: 1505a...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ca. 7000 kr. 

Anonymkode: 38eba...5ba

Betyr det at de kun brukte en konsultasjon på utredningen? Sjekket på hjemmesidene deres nå og der sto det at en utredning vanligvis tok 3-5 timer, men kunne også ta opp til 10 timer. Videre at førstegangskonsultasjonen kostet 7500 og deretter var timeprisen hos psykiater nesten 3000,-  Da vil jo de fleste utredninger fort koste ca 20 000,- 

Tror de fleste som har skrevet om Psykia her på dol har vært godt fornøyde. 

http://psykia.no/priser.html

Anonymkode: e215c...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at de kun brukte en konsultasjon på utredningen? Sjekket på hjemmesidene deres nå og der sto det at en utredning vanligvis tok 3-5 timer, men kunne også ta opp til 10 timer. Videre at førstegangskonsultasjonen kostet 7500 og deretter var timeprisen hos psykiater nesten 3000,-  Da vil jo de fleste utredninger fort koste ca 20 000,- 

Tror de fleste som har skrevet om Psykia her på dol har vært godt fornøyde. 

http://psykia.no/priser.html

Anonymkode: e215c...64f

Rart ikke staten kan spytte inn noe her slik at det ikke blir så dyrt for folk. Det blir jo sånn da at det bare er de best bemidlede som kan unne seg dette. 

Hvis Psykia AS er så vidunderlig mye bedre på diagnostikk og behandling, hvorfor skal bare de rikeste få dra nytte av dette? Hvis det er allmennt kjent at Psykia rett og slett er BEST her i landet, hvorfor kan ikke staten spandere en del av utgiftene? Kan det være at Psykia ikke er så bra som noen skal ha det til likevel?

Hvis en vaksine mot en eller annen svært smittsom og dødelig pest var tilgjengelig, ville det ha vært svært uetisk om bare de rikeste fikk tilgang på den. I Norge er myndighetene såpass solidariske ovenfor både fattig og rik at de ville ha sørget for at vaksinen ble tilgjengelig for alle. 

Men eierne av Psykia ville kanskje ha tapt penger da? Og da kunne jo ikke han som sitter på toppen ha flottet seg i like stor grad, og det ville nok ha vært så stor krise for ham at han selv måtte begynne i terapi på DPS. 

Hilsen sosialisten

Anonymkode: 1505a...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart ikke staten kan spytte inn noe her slik at det ikke blir så dyrt for folk. Det blir jo sånn da at det bare er de best bemidlede som kan unne seg dette. 

Hvis Psykia AS er så vidunderlig mye bedre på diagnostikk og behandling, hvorfor skal bare de rikeste få dra nytte av dette? Hvis det er allmennt kjent at Psykia rett og slett er BEST her i landet, hvorfor kan ikke staten spandere en del av utgiftene? Kan det være at Psykia ikke er så bra som noen skal ha det til likevel?

Hvis en vaksine mot en eller annen svært smittsom og dødelig pest var tilgjengelig, ville det ha vært svært uetisk om bare de rikeste fikk tilgang på den. I Norge er myndighetene såpass solidariske ovenfor både fattig og rik at de ville ha sørget for at vaksinen ble tilgjengelig for alle. 

Men eierne av Psykia ville kanskje ha tapt penger da? Og da kunne jo ikke han som sitter på toppen ha flottet seg i like stor grad, og det ville nok ha vært så stor krise for ham at han selv måtte begynne i terapi på DPS. 

Hilsen sosialisten

Anonymkode: 1505a...4fb

Psykiateren jobbet jo i det offentlige før.

Mange som ønsker å starte sitt eget, det betyr ikke at de er de beste i ett og alt. Men det er jo sånn at det er ganske sprengt kapasitet i det offentlige, og da er det jo mange som går privat.

Det er ganske mange private psykiatere også, og det er vel ikke sånn at alle de er best. Men de ønsker sikkert å styre hverdagen sin selv, og ikke stresse med pasienter som mange må gjøre på DPS. Jeg var på DPS for et halvt år siden og psykologen sa at egentlig burde jeg bli fulgt opp over lang tid, men de hadde ikke kapasitet akkurat nå. Jeg tror det er mange som synes det er vanskelig å jobbe på den måten.

Det blir som jeg gikk med konstant dårlig samvittighet da jeg jobbet på ett sykehjem og aldri hadde tid til å sette meg ned og faktisk snakke med og bli kjent med pasientene, jeg løp fra alarm til alarm og måtte hjelpe tre stykker med å få i seg mat samtidig feks.

Jeg var hos en nevropsykolog som også anbefalte at jeg skulle ha oppfølging over lang tid, men hun sa at det var håpløst å få til dette i det offentlige, så hun anbefalte private. Men hun sa at mange har avtaler, så man bare betaler egenandeler.

Og det er dyrt hos de som driver privat, men de må jo nesten drifte det. Det er ingen som jobber gratis. Om det så er legen på volvat eller psykiateren på Psykia.

Det sagt så er de som jobber privat avhengig av fornøyde kunder for å få inn penger,  så de må jo skaffe seg ett bra rykte. Ellers er det ingen kunder/pasienter og da ingen penger.

Anonymkode: 24daf...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For all utredningen? Trodde det var 7500 kr bare for første samtalen og så 3000 kr per time etter det, og at man må beregne mellom 3-5 timer på en utredning.

Anonymkode: 24daf...a8d

For alt, ja. Men dette var for 6-7 år siden. 

Anonymkode: 38eba...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart ikke staten kan spytte inn noe her slik at det ikke blir så dyrt for folk. Det blir jo sånn da at det bare er de best bemidlede som kan unne seg dette. 

Hvis Psykia AS er så vidunderlig mye bedre på diagnostikk og behandling, hvorfor skal bare de rikeste få dra nytte av dette? Hvis det er allmennt kjent at Psykia rett og slett er BEST her i landet, hvorfor kan ikke staten spandere en del av utgiftene? Kan det være at Psykia ikke er så bra som noen skal ha det til likevel?

Hvis en vaksine mot en eller annen svært smittsom og dødelig pest var tilgjengelig, ville det ha vært svært uetisk om bare de rikeste fikk tilgang på den. I Norge er myndighetene såpass solidariske ovenfor både fattig og rik at de ville ha sørget for at vaksinen ble tilgjengelig for alle. 

Men eierne av Psykia ville kanskje ha tapt penger da? Og da kunne jo ikke han som sitter på toppen ha flottet seg i like stor grad, og det ville nok ha vært så stor krise for ham at han selv måtte begynne i terapi på DPS. 

Hilsen sosialisten

Anonymkode: 1505a...4fb

“Social­ism is a phi­los­o­phy of fail­ure, the creed of igno­rance, and the gospel of envy, its inher­ent virtue is the equal sharing of misery.” 

Anonymkode: 38eba...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart ikke staten kan spytte inn noe her slik at det ikke blir så dyrt for folk. Det blir jo sånn da at det bare er de best bemidlede som kan unne seg dette. 

Hvis Psykia AS er så vidunderlig mye bedre på diagnostikk og behandling, hvorfor skal bare de rikeste få dra nytte av dette? Hvis det er allmennt kjent at Psykia rett og slett er BEST her i landet, hvorfor kan ikke staten spandere en del av utgiftene? Kan det være at Psykia ikke er så bra som noen skal ha det til likevel?

Hvis en vaksine mot en eller annen svært smittsom og dødelig pest var tilgjengelig, ville det ha vært svært uetisk om bare de rikeste fikk tilgang på den. I Norge er myndighetene såpass solidariske ovenfor både fattig og rik at de ville ha sørget for at vaksinen ble tilgjengelig for alle. 

Men eierne av Psykia ville kanskje ha tapt penger da? Og da kunne jo ikke han som sitter på toppen ha flottet seg i like stor grad, og det ville nok ha vært så stor krise for ham at han selv måtte begynne i terapi på DPS. 

Hilsen sosialisten

Anonymkode: 1505a...4fb

Om staten betalte, ville ikke Psykia kunne endre antall pasienter de utreder og behandler. De arbeider allerede full tid, og en annen finansiering ville ikke endre dette.

Om de er landets beste, er det ingen som vet. Men de er sikkert blant landets aller beste på de lidelser de har valgt å satse på. Det er de pga den strategi de har valgt. For det første har de valgt å satse på kunnskapsbasert/vitenskapelig medisin (EBM). De er ikke forurenset med noen annen ideologi enn dette. Så har de valgt å satse på de best utdannede fagfolk som støtter dette verdigrunnlaget. De har en andel med spesialister som ingen offentlig institusjon kommer i nærheten av. Som privat organisasjon kan de også velge å yte maksimal innsats til de pasienter de tar inn. De er ikke begrenset til å smøre begrensede ressurser tynt ut over et stort antall pasienter slik det offentlige er. De slipper også å bruke ressursene sine på utdanning av nytt helsepersonell, og de slipper mange av de lite produktive (samarbeids-)møtene på det offentlige er pålagt.

En sak som forundrer meg at ingen tar fatt i er følgende: I somatikken er det et hierarki i kvaliteten på institusjonene. Hvis lokalsykehuset ikke finner diagnosen din eller har behandling for din lidelse, henvises du til oppover i systemet til sentralsykehuset, universitetssykehuset eller til nasjonale toppsykehus som Rikshospitalet eller Radiumshospitalet.

Et slikt hierarki finnes ikke i psykiatrien, og det opprører meg at politikere og pasienter finner seg i dette. Fastlegen henviser deg til ditt lokale DPS. Kanskje har de til nød klart å skaffe en spesialist til sengeavdelingene og en til poliklinikken. Diagnostikken er ofte overlatt yrkesgrupper uten diagnostisk kompetanse. Det er ingen prosedyrer eller tradisjoner for å henvise oppover i systemet for avansert diagnostikk. Ei heller for avansert behandling. Pasienten er prisgitt sitt lokale DPS. Det finnes et unntak for spiseforstyrrelser. En blir også overført oppover i systemet ved en adferd som DPS ikke kan takle. Men det er intet hierarki for avansert diagnostikk og behandling. Over 20 års kontakt med DOL viser meg stadig svakheten i psykiatrien (som noen liker å kalle psykisk helsevern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gått til ett tilsvarende tilbud for å finne ut om diagnosen min er korrekt (schizofreni), og jeg er trygdet. Så klasseskille? Jeg vet ikke jeg. Jeg har vært på aleris og andre private helsetilbud. Jeg har 18690 utbetalt i måneden. Jeg klarer fint å betale for litt bruk av private helsetjenester.

Anonymkode: 14d50...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har ikke vært hos Psykia, men de virker meget kompetente på Bipolarklinikken i Trondheim også. Det kan være noe å vurdere om man bor i nærheten. Jeg trodde egentlig det var spesialiserte offentlige bipolarklinikker flere steder i landet, men forstår det sånn at det kun er i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått til privatpraktiserende psykolog i snart ett år, og har betalt 47550 for det pt.

Jeg syntes i utgangpunktet det virket dyrt hos Psykia, men ikke når jeg sammenligner. Det kommer jo litt ann på hva som skjer etterpå også. 3000 pr time i ett år hadde ikke gått.

Anonymkode: 11291...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått til privatpraktiserende psykolog i snart ett år, og har betalt 47550 for det pt.

Jeg syntes i utgangpunktet det virket dyrt hos Psykia, men ikke når jeg sammenligner. Det kommer jo litt ann på hva som skjer etterpå også. 3000 pr time i ett år hadde ikke gått.

Anonymkode: 11291...084

Jeg går privat og jeg betaler 700 kr timen,  men nå har terapeuten min rabatter for studenter og uføretrygdet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nylig startet opp hos ny privat behandler og betaler 680 kr. timen. Det er en ordning med delvis støtte fra HELFO. Var ikke klar over at det fantes sånne semi-offentlig godkjente private tilbud. 

Anonymkode: cd194...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 11.24, kupton skrev:

Om staten betalte, ville ikke Psykia kunne endre antall pasienter de utreder og behandler. De arbeider allerede full tid, og en annen finansiering ville ikke endre dette.

Om de er landets beste, er det ingen som vet. Men de er sikkert blant landets aller beste på de lidelser de har valgt å satse på. Det er de pga den strategi de har valgt. For det første har de valgt å satse på kunnskapsbasert/vitenskapelig medisin (EBM). De er ikke forurenset med noen annen ideologi enn dette. Så har de valgt å satse på de best utdannede fagfolk som støtter dette verdigrunnlaget. De har en andel med spesialister som ingen offentlig institusjon kommer i nærheten av. Som privat organisasjon kan de også velge å yte maksimal innsats til de pasienter de tar inn. De er ikke begrenset til å smøre begrensede ressurser tynt ut over et stort antall pasienter slik det offentlige er. De slipper også å bruke ressursene sine på utdanning av nytt helsepersonell, og de slipper mange av de lite produktive (samarbeids-)møtene på det offentlige er pålagt.

Jeg har vært en tur hos Psykia, og jeg kjenner meg meget godt igjen i dette.

Som person er jeg opptatt av at de som skal hjelpe meg har oppdatert kunnskap om det jeg sliter med, og det opplevde jeg til gangs på Psykia.

At jeg aldri ble spurt om "undertrykte minner fra barndommen" gjorde at jeg hadde lyst til å kjøpe blomster til klinikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...