Gå til innhold

Hjelp til skattemeldingen / Utleie


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg holder på å fylle ut skattemeldingen og har 2 spørsmål i den forbindelse.

1. Inntekt fra all utleie : Jeg leier ut gjennom utleiemegleren. Det jeg satt igjen med i fjor var 129.600 i leieinntekter. Resten tar utleiemegleren. Hva slags beløp skal jeg føre opp ? Det jeg satt igjen med eller det leieboeren betalte ?

2. Navn på leietaker : Skal jeg her før opp navnet på hun som bor i leiligheten eller på utleiemegleren ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg holder på å fylle ut skattemeldingen og har 2 spørsmål i den forbindelse.

1. Inntekt fra all utleie : Jeg leier ut gjennom utleiemegleren. Det jeg satt igjen med i fjor var 129.600 i leieinntekter. Resten tar utleiemegleren. Hva slags beløp skal jeg føre opp ? Det jeg satt igjen med eller det leieboeren betalte ?

2. Navn på leietaker : Skal jeg her før opp navnet på hun som bor i leiligheten eller på utleiemegleren ?

 

Du skal føre opp hele beløpet som leietaker betaler og så skal du trekke fra alle kostnader.  Der fører du kostnader ved utleiemegler, vedlikehold etc.  Hvis du bor langt unna kan du trekke fra reisekostnader for å se etter leiligheten.  Du skal føre opp navnet på leietaker og ikke utleiemegler.

Kan jeg spørre hvor mye du leier for og om leietakeren tar prosent av leien eller en fast sum?

Anonymkode: 2f20b...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal føre opp hele beløpet som leietaker betaler og så skal du trekke fra alle kostnader.  Der fører du kostnader ved utleiemegler, vedlikehold etc.  Hvis du bor langt unna kan du trekke fra reisekostnader for å se etter leiligheten.  Du skal føre opp navnet på leietaker og ikke utleiemegler.

Kan jeg spørre hvor mye du leier for og om leietakeren tar prosent av leien eller en fast sum?

Anonymkode: 2f20b...c33

Takk :)

Utleiemegleren tar 10% av leia. 

Leietaker betaler 12.000 til utleiemegleren og uleiemegleren betaler 10.800 til meg. Dette var i fjor. Husleia økte litt fra januar. 

Veldig god erfaring med å bruke utleiemegleren, hvis dette er noe du vurderer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Takk :)

Utleiemegleren tar 10% av leia. 

Leietaker betaler 12.000 til utleiemegleren og uleiemegleren betaler 10.800 til meg. Dette var i fjor. Husleia økte litt fra januar. 

Veldig god erfaring med å bruke utleiemegleren, hvis dette er noe du vurderer.

 

Hvilken fordel er det å bruke dem,?

Anonymkode: 3cc21...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken fordel er det å bruke dem,?

Anonymkode: 3cc21...cf9

Er bare et smutthull for å få kredittsjekket potensielle leietagere (som er ulovlig for privatpersoner)

Anonymkode: 31d19...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken fordel er det å bruke dem,?

Anonymkode: 3cc21...cf9

Du får pengene dine til samme tid hver måned.  Om det skulle være noen problemer med leietakeren, er det Utleiemegleren som tar seg av det. Hvis f.eks leietakeren ikke betaler, er det utleiemegleren som får det problemet. Ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er bare et smutthull for å få kredittsjekket potensielle leietagere (som er ulovlig for privatpersoner)

Anonymkode: 31d19...f0c

De kredittsjekker også ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.4.2020 den 13.37, Nicklusheletida skrev:

Takk :)

Utleiemegleren tar 10% av leia. 

Leietaker betaler 12.000 til utleiemegleren og uleiemegleren betaler 10.800 til meg. Dette var i fjor. Husleia økte litt fra januar. 

Veldig god erfaring med å bruke utleiemegleren, hvis dette er noe du vurderer.

 

Jeg har leid ut på egen hånd og vært kjempeheldig så langt.  Håper at jeg beholder leieboerne lengst mulig.  Har du gjort kontrakt for ubestemt tid med leieboerne, og kan da ikke si opp hvis de nekter?  Hvordan hjelper utleiemegler i slike situasjoner?

Jeg har kun leid ut for et år om gangen (andre året nå), men nå er det bestemt at jeg kommer til å leie noen år til.  Jeg kommer til å flytte tilbake når denne jobbperioden er over.

Anonymkode: 2f20b...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har leid ut på egen hånd og vært kjempeheldig så langt.  Håper at jeg beholder leieboerne lengst mulig.  Har du gjort kontrakt for ubestemt tid med leieboerne, og kan da ikke si opp hvis de nekter?  Hvordan hjelper utleiemegler i slike situasjoner?

Jeg har kun leid ut for et år om gangen (andre året nå), men nå er det bestemt at jeg kommer til å leie noen år til.  Jeg kommer til å flytte tilbake når denne jobbperioden er over.

Anonymkode: 2f20b...c33

Det er laget kontrakt for 3 år. Det er 3 måneders oppsigelsestid. Jeg kan si henne opp hvis jeg skal selge eller bo der selv, bortsett fra første året. Første året er et unntak. 

Jeg har ikke planer om å si henne opp. Skal fortsette å leie ut 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.4.2020 den 18.09, Nicklusheletida skrev:

Det er laget kontrakt for 3 år. Det er 3 måneders oppsigelsestid. Jeg kan si henne opp hvis jeg skal selge eller bo der selv, bortsett fra første året. Første året er et unntak. 

Jeg har ikke planer om å si henne opp. Skal fortsette å leie ut 🙂

Kanskje jeg gjør 3 års kontrakt med dem og 2 eller 3 måneders oppsigelsestid.  Det passer egentlig bra for meg:).  Jeg vet ikke hvor mange år jeg skal leie den ut, men ca. 3 - 8 år.  Takk for dette.

Anonymkode: 2f20b...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...