Gå til innhold

Psykisk lidelse og arbeid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen yrker man ikke kan praktisere dersom man har en alvorlig psykisk lidelse?

Anonymkode: 77a70...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen yrker man ikke kan praktisere dersom man har en alvorlig psykisk lidelse?

Anonymkode: 77a70...309

Hva slags symptomer har du da?

 

Anonymkode: 5d94f...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen yrker man ikke kan praktisere dersom man har en alvorlig psykisk lidelse?

Anonymkode: 77a70...309

Ja. Det avhenger av flere faktorer slik som: hva vedk. strever med og hvilke symptomer hen er plaget med, fremtidsutsikter, oppfølging, innsikt (!), situasjonen rundt vedkommende + + 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags symptomer har du da?

 

Anonymkode: 5d94f...1db

Jeg er ustabil selv med medisiner. Er lett krenkbar og tåler lite, men allikevel er jeg også psykisk sterk i mine gode perioder. 

Anonymkode: 77a70...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ustabil selv med medisiner. Er lett krenkbar og tåler lite, men allikevel er jeg også psykisk sterk i mine gode perioder. 

Anonymkode: 77a70...309

Er du i arbeid nå og tenker at du bør bytte jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, XbellaX skrev:

Ja. Det avhenger av flere faktorer slik som: hva vedk. strever med og hvilke symptomer hen er plaget med, fremtidsutsikter, oppfølging, innsikt (!), situasjonen rundt vedkommende + + 

 

Jeg kunne ha tenkt neg å begynne på høyere utdanning innen mitt interessefelt, men jeg er redd for at jeg aldri kan jobbe innen det på grunn av ustabiliteten min.

Anonymkode: 77a70...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fastnick
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ha tenkt neg å begynne på høyere utdanning innen mitt interessefelt, men jeg er redd for at jeg aldri kan jobbe innen det på grunn av ustabiliteten min.

Anonymkode: 77a70...309

Har du en behandler du kan drøfte dette med? Kanskje han/hun kan hjelpe deg å finne ut av det? 

Må logge av nå for å få meg litt søvn. Håper du får de mulighetene du ønsker deg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, Fastnick skrev:

Har du en behandler du kan drøfte dette med? Kanskje han/hun kan hjelpe deg å finne ut av det? 

Må logge av nå for å få meg litt søvn. Håper du får de mulighetene du ønsker deg! :) 

Jeg har det og får høre med ham om hva jeg skal gjøre. Takk for svar fra deg.

Anonymkode: 77a70...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ha tenkt neg å begynne på høyere utdanning innen mitt interessefelt, men jeg er redd for at jeg aldri kan jobbe innen det på grunn av ustabiliteten min.

Anonymkode: 77a70...309

Husk at det som regel finnes flere muligheter til å jobbe med det man finner interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, XbellaX skrev:

Husk at det som regel finnes flere muligheter til å jobbe med det man finner interessant. 

Da tenker du på at det er flere yrkesgrupper innen samme felt?

Anonymkode: 77a70...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen yrker krever psykologitest - feks lokfører og pilot. Du vil ikke få lov til å jobbe som dette ved psykisk sykdom. I de fleste yrker er det jo ellers funksjonsevnen din som sier om du kan jobbe som det eller ei. 

Anonymkode: 03cd2...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker du på at det er flere yrkesgrupper innen samme felt?

Anonymkode: 77a70...309

Riktig, det er ofte mange veier til mål, det gjelder bare å tenke kreativt. (for ordens skyld, jeg aner ingenting om deg og dine muligheter, jeg snakker kun generelt). Opplever du deg sterk nok til å kunne klare 3 år med studier på fulltid eller er det en utdannelse du eksempelvis kan ta på deltid? 

Et annet moment du bør ta med i beregningen er om utdannelsen vil gi jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen yrker man ikke kan praktisere dersom man har en alvorlig psykisk lidelse?

Anonymkode: 77a70...309

Innen alle profesjonsutdanningene (dvs. medisin, psykologi, fysioterapi, lærer, barnehagelærer, sykepleie, sosialt arbeid osv.) skal det foretas skikkehetsvurderinger i løpet av studiet. Dersom du i perioder som student utviser atferd man ikke anser som egnet innenfor det aktuelle yrket (som  for eksempel at du feiltolker eller overreagerer i forhold til pasienter eller elever), så vil du kunne bli utestengt fra studiet pga manglende skikkethet. 

Dersom man har store utfordringer relasjonelt, så vil det ofte være lurt å unngå profesjonsutdanningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lurt å unngå disse utdanningene ja, men desverre må du skille deg kraftig ut for å bli utestengt fra et studium.

Mange studier har store årskull og undervisnings personalet består av veiledere og faglærere, dvs at studenter og ansatte ikke får noen form for forhold til hverandre.  De treffes ofte i store grupper og i korte perioder. Det er ikke som på ungdomskolen der en har en klasseforstander. 

De fleste som blir luket ut blir det først når de kommer i praksis, alså i kontakt med pasienter.  Dette er litt dumt da en ofte har gått på studiet en god stund før en selv eller andre forstår at dette studiet ikke er rett for denne studenten. 

En må levere vandelsattest før praksis , men den viser bare at du er ustraffet. Det hadde ikke gjort noe om det ble lagt mer vekt på egnethet i flere profesjoner som har med direkte kontakt med pasienter. 

Anonymkode: 51625...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, XbellaX skrev:

Riktig, det er ofte mange veier til mål, det gjelder bare å tenke kreativt. (for ordens skyld, jeg aner ingenting om deg og dine muligheter, jeg snakker kun generelt). Opplever du deg sterk nok til å kunne klare 3 år med studier på fulltid eller er det en utdannelse du eksempelvis kan ta på deltid? 

Et annet moment du bør ta med i beregningen er om utdannelsen vil gi jobb.

Jeg får sette meg i tenkeboksen og håpe i det lengste på at psyken blir bedre for jeg forstår nå at det kan bli vanskelig.

Anonymkode: 77a70...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurt å unngå disse utdanningene ja, men desverre må du skille deg kraftig ut for å bli utestengt fra et studium.

Mange studier har store årskull og undervisnings personalet består av veiledere og faglærere, dvs at studenter og ansatte ikke får noen form for forhold til hverandre.  De treffes ofte i store grupper og i korte perioder. Det er ikke som på ungdomskolen der en har en klasseforstander. 

De fleste som blir luket ut blir det først når de kommer i praksis, alså i kontakt med pasienter.  Dette er litt dumt da en ofte har gått på studiet en god stund før en selv eller andre forstår at dette studiet ikke er rett for denne studenten. 

En må levere vandelsattest før praksis , men den viser bare at du er ustraffet. Det hadde ikke gjort noe om det ble lagt mer vekt på egnethet i flere profesjoner som har med direkte kontakt med pasienter. 

Anonymkode: 51625...5c0

Nå ønsker ikke jeg å arbeide med klienter eller pasienter, men jeg føler uansett at det kan bli vanskelig,samtidig som jeg har veldig lyst til å prøve. 

Anonymkode: 77a70...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...