Gå til innhold

Slutte å kjempe mot depresjon føles godt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sliter med depresjon og har funnet ut at den enkleste måten å slippe å føle meg dårlig er å tenke negative tanker. Ved å gå skikkelig inn for å tenke negative tanker så føler jeg meg værre og værre til alle vonde følelser bare blir erstattet med slitenhet og slapphet og en slags indre ro. 

Hver gang jeg føler meg dårlig nå tar det under et halvt minutt med brainstorming av negative tanker til jeg føler meg utmattet og rolig på en behagelig måte. At det skulle være så lett å slippe unna depresjon hadde jeg aldri trodd. 

Anonymkode: cf0f7...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan faktisk funke for noen. Husker jeg fikk i "oppgave" å sette av 20 min til grubling og slikt, og deretter tvinge meg til å gjøre noe annet. For min del fungerte det ikke. Jeg klarer ikke å stoppe tankekjøret mitt. Av og til i små øyeblikk hvor jeg klarer å avlede meg, men det er liksom en kort stund som på slutten av en joggetur hvor jeg er så sliten at alt av tankekapasitet går på å fokusere på trening, tempo, puls og løpesteg osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det skulle være så lett å slippe unna depresjon hadde jeg aldri trodd

Jeg tror ikke at et halvt minutts brainstorming med negative tanker kan hindre depresjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Fastnick skrev:

Jeg tror ikke at et halvt minutts brainstorming med negative tanker kan hindre depresjon :)

Det funker for meg. 

 

29 minutter siden, Glitter skrev:

Det kan faktisk funke for noen. Husker jeg fikk i "oppgave" å sette av 20 min til grubling og slikt, og deretter tvinge meg til å gjøre noe annet. For min del fungerte det ikke. Jeg klarer ikke å stoppe tankekjøret mitt. Av og til i små øyeblikk hvor jeg klarer å avlede meg, men det er liksom en kort stund som på slutten av en joggetur hvor jeg er så sliten at alt av tankekapasitet går på å fokusere på trening, tempo, puls og løpesteg osv. 

Ja altså det er jo ingen mirakelkur, jeg føler meg ikke deprimert, bare litt glad uten noe motivasjon til å gjøre noe. Det er hakket bedre enn å føle seg dårlig uten motivasjon. 

Anonymkode: cf0f7...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts.; kanskje du har snublet borti noen aspekter av mindfullness, sånn rent intuitivt? At du observerer og aksepterer de negative tankene i stedet for å kjempe imot og gjennom det gir slipp og finner fred? Bra for deg, i så fall!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Mari- skrev:

Ts.; kanskje du har snublet borti noen aspekter av mindfullness, sånn rent intuitivt? At du observerer og aksepterer de negative tankene i stedet for å kjempe imot og gjennom det gir slipp og finner fred? Bra for deg, i så fall!😊

Jeg vet ikke hva mindfullness er, men det skal jeg sjekke ut. Kanskje jeg kan lære noe nytt og givende. Takk.

Anonymkode: cf0f7...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Glitter skrev:

Husker jeg fikk i "oppgave" å sette av 20 min til grubling og slikt, og deretter tvinge meg til å gjøre noe annet.

Nå kom jeg på noe jeg leste for et par-tre år siden på Aspergerforum.se som egentlig var veldig bra og jeg håper det går bra for admin at jeg siterer det her siden jeg lenker til kilden. Det var en som skrev på et svensk forum for mennesker med asperger hvor dette ble tatt opp i forbindelse med grubling og angst og jeg har tenkt at det kan gjelde i mange livets situasjoner og ved flere psykiske lidelser enn bare angstlidelser. Jeg forsøker selv å bruke det i blant, men det er ofte lettere sagt enn gjort i tunge perioder. Lettere når man er i gode perioder psykisk sett, men når jeg får det til, fungerer det svært godt.

Dette ble skrevet på det svenske forumet: "Det finns tekniker för att känslor som bara tar om ska bli bättre. Förståndet är ofta inte tillräckligt när ett sådant här problem utvecklats, istället blir det ett inre krig som bara fortgår. Då finns det tekniker utvecklade för att minska känslans styrka. Alla tekniker passar inte alla, men har man hittat en som är bra kan den vara ett bra redskap.

Om jag börjar oroa mig eller tänka för mycket på en sak som jag inte "borde" oroa mig för, kan jag införa orosförbud och orostid. Det är klart att orostankarna kan bryta igenom iallafall, men då vet jag ändå att det inte är meningen att jag ska försöka lösa något just nu. Så kanske kan jag sysselsätta mig med något istället? Det jag har märkt är att när den tillåtna orostiden kommer, då känns det inte lika tryckande att få älta eller oroa sig. Men jag behöver iallafall tillåten orostid för då vet jag att det som går runt i skallen inte är förbjudet, det får komma ut om det vill, men senare."

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...