Gå til innhold

Er å dekke til ansiktet noe som vesten vil gå med på?


AnonymBruker

Vil du gå med maske offentlig om myndighetene anbefaler det?  

12 stemmer

  1. 1. Vil du gå med maske offentlig om myndighetene anbefaler det?

    • Ja
      7
    • Nei
      5
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Jeg går allerede med maske, selv om myndighetene anbefaler det stikk motsatte. Det er mange vestlige land hvor maske er vanlig eller til og med påbudt: Italia, Spania, Tsjekkia, bl.a.

Masker er en meget effektiv måte å hindre smitte på, først og fremst fordi det det beskytter andre. FHI har fortalt oss en masse hvite løgner om hvor dumt det er å gå med maske, hvordan du kan bruke den feil, hvordan det kan føre til falsk trygghet. Det FHI har bedrevet er det motsatte av god folkeopplysning. Det er som å høre noen fortelle deg at du ikke burde bruke bilbelte fordi det kan gi deg en falsk følelse av trygghet og få deg til å kjøre fortere. Fryktelig trist at FHI har fått lov å spre disse usannhetene så å si uimotsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg går allerede med maske, selv om myndighetene anbefaler det stikk motsatte. Det er mange vestlige land hvor maske er vanlig eller til og med påbudt: Italia, Spania, Tsjekkia, bl.a.

Masker er en meget effektiv måte å hindre smitte på, først og fremst fordi det det beskytter andre. FHI har fortalt oss en masse hvite løgner om hvor dumt det er å gå med maske, hvordan du kan bruke den feil, hvordan det kan føre til falsk trygghet. Det FHI har bedrevet er det motsatte av god folkeopplysning. Det er som å høre noen fortelle deg at du ikke burde bruke bilbelte fordi det kan gi deg en falsk følelse av trygghet og få deg til å kjøre fortere. Fryktelig trist at FHI har fått lov å spre disse usannhetene så å si uimotsagt.

Ja, for du har jo fasiten skjønner jeg

Anonymkode: 25d6a...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Fasiten er at asiatiske land der med omfattende bruk av maske har klart å hindre spredning mye bedre enn land som ikke har gjort det. I tillegg fins det vitenskapelige publikasjoner som støtter bruk av masker, stikk i strid med det FHI har fortalt oss.

https://edition.cnn.com/2020/04/01/asia/coronavirus-mask-messaging-intl-hnk/

Writing last month, Adrien Burch, an expert in microbiology at the University of California, Berkeley, noted that “despite hearing that face masks ’don’t work,’ you probably haven’t seen any strong evidence to support that claim. That’s because it doesn’t exist.”In fact, there is evidence of the exact opposite: that masks help prevent viral infections like the current pandemic.Burch pointed to a Cochrane Review — a systemic analysis of published studies on a given topic — which found strong evidence during the 2003 SARS epidemic in support of wearing masks. One study of community transmission in Beijing found that “consistently wearing a mask in public was associated with a 70% reduction in the risk of catching SARS.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg ser masker tenker jeg folk som er kuet av frykt, typisk asiatiske land hvor en ofrer alt av frihet for en angivelig trygghet myndigheten skal tilby som motytelse for folkets oppofrelse

"social credit" er også noe jeg tenker på asia med, men når vi ser PK kulturen som har spredt seg til vesten er vi egentlig ikke langt unna her heller på den fronten

Jeg håper ikke denne krisen gjør at vesten mister sin identitet. 

Når du ofrer din frihet for trygghet, ender du som regel med å få ingen av delene.

Blir litt skremt for fremtiden jeg. Kulturen har blitt mer asiatisk. Og det er ikke bra, tror jeg.

Anonymkode: c5f0d...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg går allerede med maske, selv om myndighetene anbefaler det stikk motsatte. Det er mange vestlige land hvor maske er vanlig eller til og med påbudt: Italia, Spania, Tsjekkia, bl.a.

Masker er en meget effektiv måte å hindre smitte på, først og fremst fordi det det beskytter andre. FHI har fortalt oss en masse hvite løgner om hvor dumt det er å gå med maske, hvordan du kan bruke den feil, hvordan det kan føre til falsk trygghet. Det FHI har bedrevet er det motsatte av god folkeopplysning. Det er som å høre noen fortelle deg at du ikke burde bruke bilbelte fordi det kan gi deg en falsk følelse av trygghet og få deg til å kjøre fortere. Fryktelig trist at FHI har fått lov å spre disse usannhetene så å si uimotsagt.

I dag ble jeg nok en gang  hostet rett i ansiktet av en kunde. Har blitt det to ganger på to uker nå. På jobb så er det helt uaktuelt å kunne benytte ansiktsmaske selv om jeg ønsker det selv. Men jeg håper det kommer regler fra regjeringen om det slik at jeg slipper å bli hostet på igjen. 

Anonymkode: d9970...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg ser masker tenker jeg folk som er kuet av frykt, typisk asiatiske land hvor en ofrer alt av frihet for en angivelig trygghet myndigheten skal tilby som motytelse for folkets oppofrelse

Alle i Norge går jo i flokk og følger FHIs råd om å ikke bruke maske, fordi folk her stort sett følger den "angivelige tryggheten myndighetene skal tilby". Du trenger ikke se til Asia for konformitet og gruppetenkning, det behersker vi til fulle her på berget.

Hvis du går med maske får du mange blikk fordi du bryter en sosial norm alle er enige om her. Tror du kan ha godt av å gå med maske og øve litt på selvhevdelse, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror vi fort vil ta i bruk masker og bli vant til det hvis myndighetene anbefaler det.

Jeg er også nysgjerrig på hvilken forskning WHO og FHI baserer seg på. Det har vært masse diskusjoner på FB, og de som er for masker trekker frem den ene publikasjonen etter den andre. De som er for masker gjentar påstandene om at man tar seg med til ansiktet, at amatører bruker dem feil etc, men uten å finne frem en eneste publikasjon som støtter dette. Veldig ofte blandes det inne argumenter som at det er mangel på masker. Det er et godt argument, men en annen sak.

Modellforsøk viser at masker fungerer. Datainnsamling i befolkningen viser at masker fungerer.

Den beste studien er kanskje kontrollerte forsøk med frisk person i samme rom som influensasyk(!). Den viste at selv de enkleste maskene gir 60-80% beskyttelse når man har dem på hele tiden. Rett skal være rett; Den samme studien viste at effekten var borte om man ikke brukte masken 100% av tiden, og at mange "vanlige folk" slurvet med det. Konklusjonen var at det ikke var et effektivt tiltak å gå ut med til befolkningen. Dette er kirurgmasker som "ikke beskytter mot virus", og det er på en måte sant: 60% beskyttelse er ubrukelig for en profesjonell. Det er fortsatt bedre enn ingen ting for oss vanlige folk.

FHI har mange oppdaterte fagfolk som leser publikasjoner hver uke, mens jeg viser til et par publikasjoner som kom opp i en Facebook-diskusjon... Jeg tror ikke jeg vet noe som ikke de vet, men jeg lurer på om de ikke er helt direkte med oss. Kanskje de har gjort en totalvurdering basert på mangel på smittevernutstyr, at håndvask er viktigere og man oppnår det samme med 2m avstand. I så fall bør de være ærlige og si det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=30611

Sliter med å se at Nordmenn eller amerikanere vil begynne å holde på slik som asiaterne gjør og dekke til ansiktet i offentligheten

Hva tror du ?

Anonymkode: c5f0d...5ab

I NY går de aller fleste med masker eller store sjal, ser ikke på det som noe problem. Jeg går selv med sjal rundt ansiktet i disse dager. Hvorfor skulle det være et problem?

Anonymkode: 0f559...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I NY går de aller fleste med masker eller store sjal, ser ikke på det som noe problem. Jeg går selv med sjal rundt ansiktet i disse dager. Hvorfor skulle det være et problem?

Anonymkode: 0f559...938

Er ikke noe problem.

Men det er en stor kulturell endring, kanskje en berikelse hva vet jeg. Det er utypisk vestlig sivilisasjon.

 

https://covid19.healthdata.org/projections Denne studien viste amerikanske task forcen til sine borgere, der kan vi lese:

By the end of the first wave of the epidemic, an estimated 97% of the population of the United States will still be susceptible to the disease and thus measures to avoid a second wave of the pandemic prior to vaccine availability will be necessary. 

 

Kjører Norge også denne strategien er det kanskje nødvendig med masker til en vaksine kommer. Og hvis vaksinen aldri kommer blir det masker for resten av norges historie da. Er ikke alle virus det er mulig å lage (effektiv) vaksine mot, fasiten får vi først i etterkant

Vi får se hva som skjer, virker som mange er villig til å ofre mye, det er bra det sikkert, men må ikke glemme å leve livet også da, ellers ender du opp som asiaterne. Og tror ikke det er like berikende å være asiater (i asia) som mange virker tro.

Anonymkode: c5f0d...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg hadde gjerne kjøpt maske og brukt de, ser ikke noe feil med det. Årevis med smitteangst har dessuten helt fjernet min hang til å ta meg i ansiktet når jeg er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke noe problem.

Men det er en stor kulturell endring, kanskje en berikelse hva vet jeg. Det er utypisk vestlig sivilisasjon.

 

 

Har du fått med deg at det er virus i verden? 🙂 Da prøver man å beskytte seg som best man kan, for seg selv og for å ta hensyn til de i risikogrupper, og vårt helsepersonell. Litt far out å dra kultur inn i dette...

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi får se hva som skjer, virker som mange er villig til å ofre mye, det er bra det sikkert, men må ikke glemme å leve livet også da, ellers ender du opp som asiaterne. Og tror ikke det er like berikende å være asiater (i asia) som mange virker tro.

Anonymkode: c5f0d...5ab

Er du seriøs? Hvem er disse "mange"? 

Anonymkode: 0f559...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gargamel skrev:

Dette er kirurgmasker som "ikke beskytter mot virus", og det er på en måte sant: 60% beskyttelse er ubrukelig for en profesjonell. Det er fortsatt bedre enn ingen ting for oss vanlige folk.


Ja, det er jo veldig ulike situasjoner utstyret brukes i. Vi ser bilder og innslag på TV fra sykehus med koronapasienter, hvor helsepersonell har frakker, ansiktsmasker, visir, hetter på hodet og så videre. Men de skal jobbe tett på mennesker som er veldig syke av covid-19. Det er en helt annen eksponering enn det vi andre potensielt sett utsetter oss for der vi forsiktig prøver å handle, eller være om bord en buss med andre mennesker. God avstand er trolig i seg selv er tilstrekkelig, men det er ikke alltid gjennomførbart. Jeg tror også at selv en enklere maske enn de proffe kan gjøre det tryggere for oss alle. I alle fall hvis/når man begynner å bevege seg mer normalt ute i samfunnet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
18 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg går allerede med maske, selv om myndighetene anbefaler det stikk motsatte. Det er mange vestlige land hvor maske er vanlig eller til og med påbudt: Italia, Spania, Tsjekkia, bl.a.

Masker er en meget effektiv måte å hindre smitte på, først og fremst fordi det det beskytter andre. FHI har fortalt oss en masse hvite løgner om hvor dumt det er å gå med maske, hvordan du kan bruke den feil, hvordan det kan føre til falsk trygghet. Det FHI har bedrevet er det motsatte av god folkeopplysning. Det er som å høre noen fortelle deg at du ikke burde bruke bilbelte fordi det kan gi deg en falsk følelse av trygghet og få deg til å kjøre fortere. Fryktelig trist at FHI har fått lov å spre disse usannhetene så å si uimotsagt.

Det er mange falske nyheter for tiden. At de og er med på det visste jeg ikke. Og hvordan er det falsk trygghet å gå med hansker? De sier jo det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er mange falske nyheter for tiden. At de og er med på det visste jeg ikke. Og hvordan er det falsk trygghet å gå med hansker? De sier jo det også. 

Hansker er ikke 100% tett. Da jeg gikk på sykepleien lærte vi at etter å ha tatt av hanskene måtte vi vaske/sprite hender. For ja det hjelper mye, men ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, stjernestøv skrev:

Og hvordan er det falsk trygghet å gå med hansker? De sier jo det også. 

Fordi det hjelper ikke om du har på hansker og ikke er bevisst over hva du tar på med dem på.
 

Eksempel: Du har på hansker og holder i stanga på bussen, der en koronasmittet har holdt før deg. Du får ikke dette på hånda di, men på overflaten av hansken. Du går av bussen, fortsetter å ha på hansken, og bruker hendene til å ta på mobilen, ta opp husnøklene dine, tak dørhåndtaket hjemme, kanskje var du også innom butikken og plukket med deg masse varer også. Men du innbiller deg at du er trygg, fordi du hadde på deg hansker! 
 

Da blir hansker falsk trygghet. Det du istedet burde gjøre, var å starte med å la være å ta på ting som fx stanga i bussen, men om du gjør det: vask hender før du tar i andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, Glitter skrev:

Hansker er ikke 100% tett. Da jeg gikk på sykepleien lærte vi at etter å ha tatt av hanskene måtte vi vaske/sprite hender. For ja det hjelper mye, men ikke helt. 

Jeg spriter etter å ha hatt hansker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, morsan skrev:

Fordi det hjelper ikke om du har på hansker og ikke er bevisst over hva du tar på med dem på.
 

Eksempel: Du har på hansker og holder i stanga på bussen, der en koronasmittet har holdt før deg. Du får ikke dette på hånda di, men på overflaten av hansken. Du går av bussen, fortsetter å ha på hansken, og bruker hendene til å ta på mobilen, ta opp husnøklene dine, tak dørhåndtaket hjemme, kanskje var du også innom butikken og plukket med deg masse varer også. Men du innbiller deg at du er trygg, fordi du hadde på deg hansker! 
 

Da blir hansker falsk trygghet. Det du istedet burde gjøre, var å starte med å la være å ta på ting som fx stanga i bussen, men om du gjør det: vask hender før du tar i andre ting. 

Skjønner jo det da, bruker hansker kun inne på butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Skjønner jo det da, bruker hansker kun inne på butikken. 

Det hjelper jo mer enn det ikke hjelper. Alle monner drar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
25 minutter siden, Glitter skrev:

Det hjelper jo mer enn det ikke hjelper. Alle monner drar. :)

Ok :) Godt det hjelper litt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...