Gå til innhold

Forkjølelse eller Korona ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste på en avis sin nettside at dersom man får luftveisinfeksjon nå så er det stor sannsynlighet for at det er korona.. 

Jeg nyser en del og kjenner at jeg er litt småtett i nesen. Begynner å frykte at jeg har fått korona. Spesiellt med tanke på at jeg jobber i matvarebransjen og har en haug med kunder hver dag. Det er ikke til å unngå at noen kommer altfor nære meg. 

Er det stor sannsynlighet for Korona om jeg blir forkjølet nå? 

Anonymkode: 4d862...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det stor sannsynlighet for Korona om jeg blir forkjølet nå? 

Ikke det at jeg har så veldig stor greie på dette, men jeg trodde at virus fra en forkjølelse ikke gjør deg mer sårbar for Korona. Det er snakk om forskjellige virus. Men du kan selvsagt bli smittet med Korona du som alle andre, selv om du er forkjølet fra før. 

Anonymkode: 02526...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste på en avis sin nettside at dersom man får luftveisinfeksjon nå så er det stor sannsynlighet for at det er korona.. 

Jeg nyser en del og kjenner at jeg er litt småtett i nesen. Begynner å frykte at jeg har fått korona. Spesiellt med tanke på at jeg jobber i matvarebransjen og har en haug med kunder hver dag. Det er ikke til å unngå at noen kommer altfor nære meg. 

Er det stor sannsynlighet for Korona om jeg blir forkjølet nå? 

Anonymkode: 4d862...ff4

Ikke godt å si, men FHI opererer med at ca 70% skal være smittet ila 2020. For de som ikke har underliggende sykdommer eller på annen måte er i risikogruppen ser det ut som man da får symptomer tilsvarende en litt kraftig forkjølelse/lett influensa. Tiltakene er ikke iverksatt for å forhindre at alle blir smittet, men at alle som vil kunne bli skikkelig syke skal bli syke samtidig. 

Du kan google korona + flate ut kurve så finner du masse stoff om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Kayia skrev:

Ikke godt å si, men FHI opererer med at ca 70% skal være smittet ila 2020.

Kilde? USA går for 3% smittet ila første halvdel av året (hva som er planen for andre halvdel av året virker være noe uklart for USA sin del, men å vente på vaksine virker være planen)

Norge virker ha samme strategi som USA etter hva jeg kan se, så dette er nytt for meg i så fall.

19 minutter siden, Kayia skrev:

Du kan google korona + flate ut kurve så finner du masse stoff om dette. 

Kan du gjøre det for oss og vise oss kurven. Gjerne vis meg en "flatet ut" kurve med 70% smittet ila 2020, og en linje med sykehuskapasiteten vår på samme graf.

Tror du vil få et lite sjokk over den grafen (og det er derfor de ikke går for 70% smittet, fordi det går ikke matematisk å flate ut kurven tilstrekkelig, arealet under kurven er for stort til at det kan løses med å "flates ut", i forhold til sykehuskapasiteten.

Her kan du se en graf for 3% smittet ila første halvdel 2020 i USA

https://covid19.healthdata.org/projections 

Dette er 100% over kapasiteten deres på intensiv. Med 3% smittet første halvdel av året. Altså, ikke 70% smittet. Så du kan jo bare tenke deg hvordan den grafen ser ut, det blir et monster av en graf ;) 

Anonymkode: 2b920...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste på en avis sin nettside at dersom man får luftveisinfeksjon nå så er det stor sannsynlighet for at det er korona.. 

Jeg nyser en del og kjenner at jeg er litt småtett i nesen. Begynner å frykte at jeg har fått korona. Spesiellt med tanke på at jeg jobber i matvarebransjen og har en haug med kunder hver dag. Det er ikke til å unngå at noen kommer altfor nære meg. 

Er det stor sannsynlighet for Korona om jeg blir forkjølet nå? 

Anonymkode: 4d862...ff4

Våre beste estimater er at 0.41% av nordmenn har corona (28.mars). https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

Det er dermed ikke så utbredt enda, så at du er småtett i nesen vil jeg nok anslå er gode muligheter for andre årsaker enn coronna, foreløpig.

Anonymkode: 2b920...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nyser en del og kjenner at jeg er litt småtett i nesen.

Nysing er ikke noe typisk koronasymptom. Se tabellen et stykke nedi denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/nyheter/ekspert-dette-er-forskjellen-pa-korona-influensa-og-forkjolelse/3423935175.html

Det finnes utypiske forløp. Men husk på at mange av kundene dine har vanlige, ufarlige virus med seg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Våre beste estimater er at 0.41% av nordmenn har corona (28.mars). https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

Det er dermed ikke så utbredt enda, så at du er småtett i nesen vil jeg nok anslå er gode muligheter for andre årsaker enn coronna, foreløpig.

Anonymkode: 2b920...801

En god trøst. Jeg er redd for at jeg står i stor risiko til å bli smittet pga jobben min. Veldig kjedelig å måtte risikere helsen. Men det sies at de fleste overlever.  

9 timer siden, laban skrev:

Nysing er ikke noe typisk koronasymptom. Se tabellen et stykke nedi denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/nyheter/ekspert-dette-er-forskjellen-pa-korona-influensa-og-forkjolelse/3423935175.html

Det finnes utypiske forløp. Men husk på at mange av kundene dine har vanlige, ufarlige virus med seg også. 

Ja og de kan gå rundt hele tiden. Jeg føler meg bedre i dag. Tror symptomer oppstår fordi jeg kjenner etter, og frykter å få korona på jobben. 

Anonymkode: 4d862...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En god trøst. Jeg er redd for at jeg står i stor risiko til å bli smittet pga jobben min. Veldig kjedelig å måtte risikere helsen. Men det sies at de fleste overlever.  

Ja og de kan gå rundt hele tiden. Jeg føler meg bedre i dag. Tror symptomer oppstår fordi jeg kjenner etter, og frykter å få korona på jobben. 

Anonymkode: 4d862...ff4

Jeg fryktet at jeg holdt på å få det i går, med bomull i hode og litt vondt bak øynene. Var redd jeg skulle våkne med hoste og alt slikt i går. Kjente mye etter og fikk det for meg at jeg hadde litt tung pust. 

Våknet opp helt frisk. Fortsatt sliten, men de fysiske symptomene jeg får når jeg er veldig sliten kommer alltid på kvelden når jeg får roet ned. 

Anonymkode: 7713f...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror symptomer oppstår fordi jeg kjenner etter

 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjente mye etter og fikk det for meg at jeg hadde litt tung pust. 

Nesten alle som begynner å kjenne godt etter ting som vanligvis går av seg selv (som pust eller fordøyelse), vil oppleve noe litt annerledes. Det er heller ikke for ingenting at angst og pusteproblemer går hånd i hånd.

Et typisk koronaforløp for de som i utgangspunktet er friske (men ja, det finnes utypiske varianter) starter med lette forkjølelsessymptomer. Etter ca. en uke kommer hosten og tungpusten, og da er mange ikke i tvil lenger. I uke 3 - 4 blir de aller fleste bedre, mens noen få blir veldig mye sykere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste på en avis sin nettside at dersom man får luftveisinfeksjon nå så er det stor sannsynlighet for at det er korona.. 

Jeg nyser en del og kjenner at jeg er litt småtett i nesen. Begynner å frykte at jeg har fått korona. Spesiellt med tanke på at jeg jobber i matvarebransjen og har en haug med kunder hver dag. Det er ikke til å unngå at noen kommer altfor nære meg. 

Er det stor sannsynlighet for Korona om jeg blir forkjølet nå? 

Anonymkode: 4d862...ff4

Det er fortsatt ikke stor sannsynlighet for at du er smittet med korona, fortsatt tester det store flertallet negativt av de som testes pga symptomer.

Dersom du er forkjølet, så skal du holde deg hjemme inntil du har vært symptomfri i ett døgn.

Mange av oss nyser en del om dagen pga pollen i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.4.2020 den 13.15, AnonymBruker skrev:

Jeg fryktet at jeg holdt på å få det i går, med bomull i hode og litt vondt bak øynene. Var redd jeg skulle våkne med hoste og alt slikt i går. Kjente mye etter og fikk det for meg at jeg hadde litt tung pust. 

Våknet opp helt frisk. Fortsatt sliten, men de fysiske symptomene jeg får når jeg er veldig sliten kommer alltid på kvelden når jeg får roet ned. 

Anonymkode: 7713f...a3b

Jeg er helt frisk igjen. Fikk bare noen småsymptomer men det kan være fordi jeg kjenner etter. 

Anonymkode: 4d862...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...