Gå til innhold

Angst, hyperventilering og Corona


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får mer og mer angst som dagene går og folk kommer fram med skrekkhistorier angående pusteproblemer :(.
Jeg har hatt en angst diagnose som siden jeg var 14 år har vært knyttet til pust og hyperventilering og hive etter pusten.
Har ofte ett par timer om dagen da jeg hiver etter pusten fram til de beroligende virker. 

Hvordan vil jeg reagere hvis jeg virkelig skulle få pusteproblemer?, vil jeg bli psykotisk etc?, eller omstiller hjernen seg?.

Eller vil det kanskje ikke bli så ille siden jeg er vant til å puste dypt så lungene og muskulaturen er vant til anstrengelsen med å hive etter pusten med påfølgende prikking i fingere etc. p.g.a for mye oksygen. Hvis jeg skulle få tungpust vil kanskje pustemønsteret være det samme uten at jeg får for mye oksygen og prikking etc?.

Prøver å vri dette til mest det mest mulig positive :).

Anonymkode: 5023b...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sliter i lange perioder med å få puste selv. Og nå er en sånn periode,hiver etter pusten hvert våkne minutt,og sover max tre timer. Med strenge restriksjoner på beroligende på grunn av sertifikat så blir det alkohol fra morgen til kveld. Ikke å anbefale men har ingen andre løsninger på problemet nå og siden det ikke akkurat er noen steder å kjøre for tiden så har det ingenting å si for sertifikatet. 

Det er klart at både du og jeg får nok oksygen ellers hadde vi besvimt i verste fall død,dette er et psykisk problem.  Ved fysisk problem med å få nok oksygen som ved alvorlig lungesykdom vil vi ha behov for samme hjelp fra helsevesenet som alle andre. Det psykiske stresset ved å ikke få puste sammen med alvorlig fysisk sykdom kan nok utløse psykose vis du har lav terskel fra før .

Anonymkode: 51b90...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sliter i lange perioder med å få puste selv. Og nå er en sånn periode,hiver etter pusten hvert våkne minutt,og sover max tre timer. Med strenge restriksjoner på beroligende på grunn av sertifikat så blir det alkohol fra morgen til kveld. Ikke å anbefale men har ingen andre løsninger på problemet nå og siden det ikke akkurat er noen steder å kjøre for tiden så har det ingenting å si for sertifikatet. 

Det er klart at både du og jeg får nok oksygen ellers hadde vi besvimt i verste fall død,dette er et psykisk problem.  Ved fysisk problem med å få nok oksygen som ved alvorlig lungesykdom vil vi ha behov for samme hjelp fra helsevesenet som alle andre. Det psykiske stresset ved å ikke få puste sammen med alvorlig fysisk sykdom kan nok utløse psykose vis du har lav terskel fra før .

Anonymkode: 51b90...099

Har aldri vært psykotisk så får håpe jeg ikke blir det nå heller.

Anonymkode: 5023b...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får mer og mer angst som dagene går og folk kommer fram med skrekkhistorier angående pusteproblemer :(.
Jeg har hatt en angst diagnose som siden jeg var 14 år har vært knyttet til pust og hyperventilering og hive etter pusten.
Har ofte ett par timer om dagen da jeg hiver etter pusten fram til de beroligende virker. 

Hvordan vil jeg reagere hvis jeg virkelig skulle få pusteproblemer?, vil jeg bli psykotisk etc?, eller omstiller hjernen seg?.

Eller vil det kanskje ikke bli så ille siden jeg er vant til å puste dypt så lungene og muskulaturen er vant til anstrengelsen med å hive etter pusten med påfølgende prikking i fingere etc. p.g.a for mye oksygen. Hvis jeg skulle få tungpust vil kanskje pustemønsteret være det samme uten at jeg får for mye oksygen og prikking etc?.

Prøver å vri dette til mest det mest mulig positive :).

Anonymkode: 5023b...6be

Vet ikke, men det er opphopning av CO2 som gir denne prikkingen. Ikke for mye oksygen. 

Anonymkode: 19207...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men det er opphopning av CO2 som gir denne prikkingen. Ikke for mye oksygen. 

Anonymkode: 19207...779

Det er vel motsatt. For lite CO2 i blodet fordi man puster ut for mye. Da blir blodet basisk og det fører til prikking. 

Men det er riktig at man ikke kan få for mye oksygen i blodet. Oksygenmetningen i blodet kan ikke overstige 100%, og den er i nærheten av det selv uten hyperventilering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...