Gå til innhold

Puben er åpnet i sentrum. Masse folk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja og den ser jeg , men som noen av oss forutså, ser man nå hva slags tilstander det ble i steden. 

Den logikken henger ikke på greip lenger. Fordi, det er ingen slalombakker som er åpne, det kjøres ikke opp langrennsløyper. Ergo vil det bli minimalt med skader i forhold til ei vanlig påske. 

Hvis familier hadde hatt mulighet for å oppholde seg på ei hytte, er det bitte små sjanser for å bli smittet der i forhold til smitterisikoen i Oslo. I tillegg kunne de ha kost seg og fått frisk luft utenfor hytta uten å ha kontakt med andre. 

Et eksempel : En far bor med sine 3 barn i påsken. Det eldste barnet jobber på sykehus og skal jobbe på mottaket som tar i mot Coranapasientene.

Det andre barnet har medfødt immunsvikt. Den eldste kan dra med seg Corona hjem fra sykehuset når som helst til den som har immunsvikt.

Han kunne ha dratt på hytta sammen med de to andre ( som er langt fra folk og ikke befinner seg i en typisk hyttekommune) Der kunne de kost seg uten å være redd for å bli smittet eller smitte andre. Det får de ikke lov til. 

Men  de får lov til å dra dit ETTER at den eldste har dratt med seg smitten hjem. 

Logikken i dette klarer jeg ikke å se. 

Det er ikke tid og rom for å utvise skjønn. Dermed firkantete regler, som nødvendigvis blir uskjønsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det er bare late sofadyr som skjønner det. 

Folk flest vil ha luft og holder seg ikke inne ei hel påske før de må tvinges til det gjennom et portforbud. 

det er en fin tid å være introvert for en gangs skyld :) jeg har vært ute (tømt søpla) 2 ganger på 3 uker. det har vært nydelig. men veldig glad for kontakt med venner og familie på telefon og nett :) 

Anonymkode: 8801a...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det er en fin tid å være introvert for en gangs skyld :) jeg har vært ute (tømt søpla) 2 ganger på 3 uker. det har vært nydelig. men veldig glad for kontakt med venner og familie på telefon og nett :) 

Anonymkode: 8801a...e25

Det var voldsomt. Jeg har vært i karantene og har hatt lange dager på hjemmekontor. Men jeg har da vært ute hver dag, inkludert noen turer i skogen.  

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det er bare late sofadyr som skjønner det. 

Folk flest vil ha luft og holder seg ikke inne ei hel påske før de må tvinges til det gjennom et portforbud. 

Man klarer seg fint uten luft en periode.

Anonymkode: 6c5b9...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
12 minutter siden, Xtra skrev:

Det er ikke tid og rom for å utvise skjønn. Dermed firkantete regler, som nødvendigvis blir uskjønsomme.

Ja, de blir uskjønne. Antagelig for sent her uansett (men vi vet ikke ). Han med immunsvikt hoster i perioder nå så veldig at han klager på blodsmak i munnen. Han har ikke fått pusteproblemer heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er en fin tid å være introvert for en gangs skyld :) jeg har vært ute (tømt søpla) 2 ganger på 3 uker. det har vært nydelig. men veldig glad for kontakt med venner og familie på telefon og nett :) 

Anonymkode: 8801a...e25

Ja, deg om det. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man klarer seg fint uten luft en periode.

Anonymkode: 6c5b9...82f

Egentlig ikke. Det er bra for både den psykiske og fysiske helsen å lufte seg. Det trenger man i denne tiden. Men  man kan unngå å gå ut på den tiden de fleste går ut og la være å oppsøke steder der det ferdes mange. Jeg tok en sykkeltur kl 7.30 i dag tidlig i nydelig morgensol. Det var lite folk utenom noen få som luftet hundene sine eller var på vei til jobb. Jeg bor sentralt i Oslo. 

Anonymkode: 1925b...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke. Det er bra for både den psykiske og fysiske helsen å lufte seg. Det trenger man i denne tiden. Men  man kan unngå å gå ut på den tiden de fleste går ut og la være å oppsøke steder der det ferdes mange. Jeg tok en sykkeltur kl 7.30 i dag tidlig i nydelig morgensol. Det var lite folk utenom noen få som luftet hundene sine eller var på vei til jobb. Jeg bor sentralt i Oslo. 

Anonymkode: 1925b...96c

Bare av ren nysgjerrighet. Når var du inne igjen etter morgesykkelturen og satt du inne hele resten av dagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk må da selv klare å forstå man bør holde seg inne.

Anonymkode: 6c5b9...82f

Jeg mener at folk burde holde seg inne, og hvis de vil lufte seg så kan de fint gå der det er lite folk. 

Anonymkode: 18979...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Bare av ren nysgjerrighet. Når var du inne igjen etter morgesykkelturen og satt du inne hele resten av dagen ?

Jeg var hjemme igjen etter halvannen time. Da var jeg også innom matbutikken. Har hund som må luftes og satt derfor ikke inne resten av dagen. Dessuten har jeg balkong. Men siden jeg bor veldig sentralt i Oslo så prøver jeg å unngå tider og områder der det ferdes mye folk. Hvis bare alle gjør det samme vil det ikke samles så mye folk på et sted. 

Anonymkode: 1925b...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle gjerne ha sittet inne og bare passet på meg selv noen uker. Det er superenkelt å bare passe på seg selv. Men realiteten er at ikke alle er i samme situasjon som de som står med pekefinger og mener at dette er så lett så. Jeg har dag ut og dag inn vært sammen med to barn og to ungdommer. En er psykisk utviklingshemmet og jeg må kontinuerlig passe på og forklare reglene. Etter to uker inne begynte vi alle å bli veldig sliten og det går på psyken løs. Spesielt han som er psykisk uh har forandrer adferd til det negative. Blitt depressiv og sliter med søvn .Så, ja , de siste dagene har vi gått mer ut. Vært litt i butikken ol. Prøvd å holde avstand og hatt god håndhygiene. Har vært mye folk ute. Mye mer i nabolaget enn vanlig og ikke alle bryr seg om reglene. Vi prøver virkelig og jeg blir litt oppgitt over folk som mener det bare er å holde seg inne. 

Anonymkode: 744a7...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Xtra skrev:

Det var voldsomt. Jeg har vært i karantene og har hatt lange dager på hjemmekontor. Men jeg har da vært ute hver dag, inkludert noen turer i skogen.  

 

 

 

jeg synes ikke det er voldsomt i det hele tatt. det er noen ganger dte lønner seg å være introvert og ikke ha så stort behov for å være kjempe sosial 🙂 

Anonymkode: 8801a...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes ikke det er voldsomt i det hele tatt. det er noen ganger dte lønner seg å være introvert og ikke ha så stort behov for å være kjempe sosial 🙂 

Anonymkode: 8801a...e25

Jeg er også en introvert person. Jeg behøver mye alenetid og stortrives i eget selskap. Jeg er ikke et flokkdyr akkurat. 

Anonymkode: 18979...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også en introvert person. Jeg behøver mye alenetid og stortrives i eget selskap. Jeg er ikke et flokkdyr akkurat. 

Anonymkode: 18979...e0e

det er en krise vi lever i, men jeg er så glad for at jeg stortrives alene tross alt. hvem skulle trodd at vår introverte side noensinne skulle bli nyttig ;)  

Anonymkode: 8801a...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er en krise vi lever i, men jeg er så glad for at jeg stortrives alene tross alt. hvem skulle trodd at vår introverte side noensinne skulle bli nyttig ;)  

Anonymkode: 8801a...e25

https://www.nettavisen.no/nyheter/bussjaforen-laget-sint-video-om-folk-som-hostet-pa-bussen-dager-senere-dode-han-av-koronaviruset/3423949130.html 

Jeg fatter ikke hvorfor folk ikke kan følge myndighetenes råd. Vår introverte side er en nyttig side  ;) . En gave i disse dager . 

Anonymkode: 18979...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hjemme igjen etter halvannen time. Da var jeg også innom matbutikken. Har hund som må luftes og satt derfor ikke inne resten av dagen. Dessuten har jeg balkong. Men siden jeg bor veldig sentralt i Oslo så prøver jeg å unngå tider og områder der det ferdes mye folk. Hvis bare alle gjør det samme vil det ikke samles så mye folk på et sted. 

Anonymkode: 1925b...96c

Her jeg bor er det ganske stille og rolig på hverdagene, men når helga kommer kryr alle ut. I dag var det ekstremt mange rett utenfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man klarer seg fint uten luft en periode.

Anonymkode: 6c5b9...82f

Ja, men ikke mer enn 5 minutter om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha sittet inne og bare passet på meg selv noen uker. Det er superenkelt å bare passe på seg selv. Men realiteten er at ikke alle er i samme situasjon som de som står med pekefinger og mener at dette er så lett så. Jeg har dag ut og dag inn vært sammen med to barn og to ungdommer. En er psykisk utviklingshemmet og jeg må kontinuerlig passe på og forklare reglene. Etter to uker inne begynte vi alle å bli veldig sliten og det går på psyken løs. Spesielt han som er psykisk uh har forandrer adferd til det negative. Blitt depressiv og sliter med søvn .Så, ja , de siste dagene har vi gått mer ut. Vært litt i butikken ol. Prøvd å holde avstand og hatt god håndhygiene. Har vært mye folk ute. Mye mer i nabolaget enn vanlig og ikke alle bryr seg om reglene. Vi prøver virkelig og jeg blir litt oppgitt over folk som mener det bare er å holde seg inne. 

Anonymkode: 744a7...4a9

Så sant jeg ikke blir smittet og dermed på være i isolasjon, så kommer jeg til å fortsette å gå ut hver dag. Jeg prøver på å unngå steder med mye folk, men om jeg hadde gått i retning av Grünerløkka i går, så hadde jeg blitt veldig overrasket over alle folkene som bildene viser at var der. Det er ikke så lett å vite hvor "alle andre" er til enhver tid. Det har jo vært rapportert om overfylt parkeringsplass på Sognsvann, men noen dager senere hadde stort sett alle valgt å ikke dra dit - og man finner jo ikke ut hvor folk er før man kommer til det området man har tenkt å bevege seg i. 

Men jeg hadde nok uansett ikke valgt å stå i polkø lørdag formiddag rett før påske; at det er mye folk der er jo forutsigbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes ikke det er voldsomt i det hele tatt. det er noen ganger dte lønner seg å være introvert og ikke ha så stort behov for å være kjempe sosial 🙂 

Anonymkode: 8801a...e25

Ønsket om å være noe ute, har ikke nødvendigvis noe med å være sosial å gjøre. Man kan godt være mye ute uten å være sammen med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i karantene på fjerde uka og begynner å bli sliten av det.  Vi har stor balkong, men det regner og det har ikke vært en dag med sol siden vi kom hjem.
Meningen med karantene er jo ikke bare at man ikke skal bli syk selv, men også at man ikke skal smitte andre spesielt de i risikogruppen.  Vi er heldigvis ikke syke, men kunne hatt et stille forløp uten symptomer.  Mange Spaniafarere som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...