Gå til innhold

Mørke som aldri forsvinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Lurer på om noen har det slik som meg, gjerne dele erfaringer rundt dette. 

Har slitt med psyken i mange år. Er som ett mørke som alltid er rundt meg. Vanskelig å få noe hjelp da jeg ikke forstår selv hva som er gale eller følelsene jeg har.. Klar liksom ikke å beskrive hva det er jeg kjenner på. Dette mørket har vært hos meg helt siden jeg var liten. Føler det blir bare verre og verre... 

Har gått til psykiater i 1-2 år, men ikke nå lenger. Går på antidepressiva. Det hjelper meg til å ha en "fungerende" depresjon. Er i jobb og har fått mer energi. Men i hodet mitt er det konstant mørkt, skjønner ikke hva det er men det begynner å bli ganske tungt å leve

Anonymkode: d9ad0...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Har du fått terapi for dette? Prøvd andre medisiner? 

Anonymkode: 18c26...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Har du fått terapi for dette? Prøvd andre medisiner? 

Anonymkode: 18c26...919

Kognitiv terapi og og psykoterapi. 

Prøvd flere antidepressive og stemningsstabiliserende. De fleste har funket på energi og initiativ. Men ikke på det mørke tunge som alltid er der. 

 

Anonymkode: d9ad0...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kognitiv terapi og og psykoterapi. 

Prøvd flere antidepressive og stemningsstabiliserende. De fleste har funket på energi og initiativ. Men ikke på det mørke tunge som alltid er der. 

 

Anonymkode: d9ad0...2d0

Ok. Hvordan har du det elles i livet? Kan det være noe med livssituasjonen din som fører dette mørket med seg? 

Anonymkode: 18c26...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig, nei. Jeg har hatt mye folk rundt meg, vært med på mye osv. Men det har vært tungt og krevende til tider. Selv de periodene jeg har det bra, så kjenner jeg liksom at det mørke er der, bare ikke så fremtreden som det bruker. 

Men med årene har det blitt verre, jeg trekker meg mer og mer vekk. Føler meg distansert frå andre mennesker, til og med sammen med mine nærmeste. Det er bare noe der som er i veien på en måte.

Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det.. 

Anonymkode: d9ad0...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også igjen dette. Hvordan ligger det an med søvn? Er det dette "mørket" sterkest om morgenen eller om kvelden?

Varierer det med årstidene?

Endret av kalle300
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må si jeg egentlig har god søvn, eller stort søvnbehov isåfall. Selvfølgelig perioder der jeg sover dårlig og lite. 

Varierer, noen ganger værst på morgenen, andre ganger  på kvelden. Er verst om vinteren, men har hatt tunge somre også 

Anonymkode: d9ad0...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik. Har tilbakevendende depressiv lidelse og flere andre diagnoser. Er ikke velfungerende i det hele tatt, men det mørket. Det er der enten jeg er i en "god" periode eller ikke. Når jeg ikke er i en alvorlig depresjon så er jeg likevel i en type dystymi. Er mest veldig deprimert da, men så har jeg perioder det føles litt lettere. Et par ganger i året blir jeg veldig oppspilt og full av energi. Da har jeg likevel en uro i meg fordi etter disse periodene kommer det alltid en tung depresjon. 

Jeg ser tankene og følelsene mine veldig billedlig, så når jeg kjenner på dette mørke så ser jeg et svart teppe som har lagt seg over hjernen min. Dette teppet sitter fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Lurer på om noen har det slik som meg, gjerne dele erfaringer rundt dette. 

Har slitt med psyken i mange år. Er som ett mørke som alltid er rundt meg. Vanskelig å få noe hjelp da jeg ikke forstår selv hva som er gale eller følelsene jeg har.. Klar liksom ikke å beskrive hva det er jeg kjenner på. Dette mørket har vært hos meg helt siden jeg var liten. Føler det blir bare verre og verre... 

Har gått til psykiater i 1-2 år, men ikke nå lenger. Går på antidepressiva. Det hjelper meg til å ha en "fungerende" depresjon. Er i jobb og har fått mer energi. Men i hodet mitt er det konstant mørkt, skjønner ikke hva det er men det begynner å bli ganske tungt å leve

Anonymkode: d9ad0...2d0

Noen ganger er det mer hensiktsmessig å fokusere på om det finnes noe som kan fungere som "påfyll" enn å prøve å fjerne noe. Kanskje kan det hjelpe deg å fokusere på sanseerfaringer, slik at du blir mer tilstede i øyeblikket både kroppslig og mentalt. Hva berører deg i hverdagen? Musikk? Naturopplevelser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...