Gå til innhold

Psykolog, psykologspesialist, psykiater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er egentlig forskjellen? 
 

Har forstått at psykiater har videreutdanning og kan stille diagnoser og slikt. 
En psykolog er bare en behandler? 
Hva er en psykologspesialist? 
 

Er så forvirret av alle disse titlene.

Anonymkode: f2068...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har googlet før jeg laget innlegget og fant psykolog og psykiater men ikke psykologspesialist. 
 

Anonymkode: f2068...549

det står på førstesida på google. til og med på wiki ;) 

http://letmegooglethat.com/?q=https%3A%2F%2Fwww.psykologforeningen.no%2Fmedlem%2Fkurs-og-utdanning%2Fspesialistutdanningen

Anonymkode: 4161c...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det står på førstesida på google. til og med på wiki ;) 

http://letmegooglethat.com/?q=https%3A%2F%2Fwww.psykologforeningen.no%2Fmedlem%2Fkurs-og-utdanning%2Fspesialistutdanningen

Anonymkode: 4161c...c74

Poenget var ikke å lese eller de film om utdanningsløpet til å bli psykologspesialist. 
Selv etter å ha lest og sett film i linkene dine OG googlet selv på forhånd forstår jeg fortsatt ikke forskjellen på psykologspesialist og de to andre.

Takk for at du tok deg tid til å svare, men bare glem det, spurte ikke for å få «how to google» i trynet. 
 

Ha en fin natt

Anonymkode: f2068...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var ikke å lese eller de film om utdanningsløpet til å bli psykologspesialist. 
Selv etter å ha lest og sett film i linkene dine OG googlet selv på forhånd forstår jeg fortsatt ikke forskjellen på psykologspesialist og de to andre.

Takk for at du tok deg tid til å svare, men bare glem det, spurte ikke for å få «how to google» i trynet. 
 

Ha en fin natt

Anonymkode: f2068...549

Det står jo der. Det er en psykolog  med videreutdanning.

Anonymkode: 4161c...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege spesialiserer seg i 5-6 år og blir psykiater (eller gynekolog/øyelege/kirurg)

En psykolog spesialiserer seg i 5-6 år og blir psykologspesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, kupton skrev:

En lege spesialiserer seg i 5-6 år og blir psykiater (eller gynekolog/øyelege/kirurg)

En psykolog spesialiserer seg i 5-6 år og blir psykologspesialist.

Tannlege også?

Anonymkode: 0d0d2...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannlege også?

Anonymkode: 0d0d2...900

Tannlege er 5 år. Deretter videre spesialisering med 3 år hvis du vil bli feks kjeveortoped.

En kollegas datter er nå utdannet klinisk ernæringsfysiolog. Hun skal bli klinisk ernæringsfysiolog og starter nå et treårig masterutdanning. Først 5 år med bachelor og deretter 3 år masterbrev (eller var det omvendt?)
 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kjeveortoped

Anonymkode: c1dc6...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tannlege er 5 år. Deretter videre spesialisering med 3 år hvis du vil bli feks kjeveortoped.

En kollegas datter er nå utdannet klinisk ernæringsfysiolog. Hun skal bli klinisk ernæringsfysiolog og starter nå et treårig masterutdanning. Først 5 år med bachelor og deretter 3 år masterbrev (eller var det omvendt?)
 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kjeveortoped

Anonymkode: c1dc6...c08

Korreksjon: hun er nå «bare» ernæringsfysiolog, skal bli klinisk.

Anonymkode: c1dc6...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var ikke å lese eller de film om utdanningsløpet til å bli psykologspesialist. 
Selv etter å ha lest og sett film i linkene dine OG googlet selv på forhånd forstår jeg fortsatt ikke forskjellen på psykologspesialist og de to andre.

Takk for at du tok deg tid til å svare, men bare glem det, spurte ikke for å få «how to google» i trynet. 
 

Ha en fin natt

Anonymkode: f2068...549

Jeg lurer på hva du tenker du får ut av å ta den posisjonen/framtoningen der? 

Anonymkode: 62644...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelt sagt. Psykiatere er leger med videreutdannelse i psykiatri. En psykolog er ikke lege, kan ikke skrive ut medisiner, men kan diagnostisere akkurat som en psykiater. En psykolog kan spesialisere seg i forskjellige ting, for eksempel klinisk psykolog. Det er klinisk psykologer som behandler folk med psykiske lidelser. En psykolog kan jobbe med mye annet rart også, og trenger ikke jobbe med psykisk syke.

Anonymkode: 33951...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Korreksjon: hun er nå «bare» ernæringsfysiolog, skal bli klinisk.

Anonymkode: c1dc6...c08

Klinisk ernæringsfysiolog er helsepersonell. Det er jo en egen utdanningsretning og behandler pasienter. 
 

De som har en vanlig utdannelse / bachelor i ernæring er vel ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ISW skrev:

Klinisk ernæringsfysiolog er helsepersonell. Det er jo en egen utdanningsretning og behandler pasienter. 
 

De som har en vanlig utdannelse / bachelor i ernæring er vel ikke det.

UiO og UiB har organisert studiet på ulik måte. På UiO tilbys en femårig master mens UiB har bachelor + masterprogram i klinisk ernæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frosken skrev:

UiO og UiB har organisert studiet på ulik måte. På UiO tilbys en femårig master mens UiB har bachelor + masterprogram i klinisk ernæring. 

Ok, er det nytt? Jeg husker en gang for mange år siden gikk jeg til en som hadde 3-årig utdannelse i ernæring ved legesenteret mitt. Vedkommende var ikke helsepersonell og jeg husker det kom klager på det siden vedkommende hadde tilgang til journalsystem etc. Er man nå helsepersonell etter 3 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva du tenker du får ut av å ta den posisjonen/framtoningen der? 

Anonymkode: 62644...791

Svar på spørsmålet vil jeg anta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ISW skrev:

Ok, er det nytt? Jeg husker en gang for mange år siden gikk jeg til en som hadde 3-årig utdannelse i ernæring ved legesenteret mitt. Vedkommende var ikke helsepersonell og jeg husker det kom klager på det siden vedkommende hadde tilgang til journalsystem etc. Er man nå helsepersonell etter 3 år? 

Nei, man det er kun de kliniske ernæringsfysiologene som gis autorisasjon som helsepersonell. 

Tipper at det du tenker på, er alt bråket som har vært rundt høgskoler som har sagt at de utdanner folk til å bli ernæringsfysiologer gjennom 3-årige bachelorprogrammer, og som ikke var klar over at ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel.. Ernæringsutdannende kan ikke kalle seg ernæringsfysiologer dersom de ikke har gått på de utdanningene som gir tittelen klinisk ernæringsfysiolog. 

https://nfe.no/om-nfe/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Nei, man det er kun de kliniske ernæringsfysiologene som gis autorisasjon som helsepersonell. 

Tipper at det du tenker på, er alt bråket som har vært rundt høgskoler som har sagt at de utdanner folk til å bli ernæringsfysiologer gjennom 3-årige bachelorprogrammer, og som ikke var klar over at ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel.. Ernæringsutdannende kan ikke kalle seg ernæringsfysiologer dersom de ikke har gått på de utdanningene som gir tittelen klinisk ernæringsfysiolog. 

https://nfe.no/om-nfe/

Da lærte jeg noe i dag også, tusen takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig forskjellen? 
 

Har forstått at psykiater har videreutdanning og kan stille diagnoser og slikt. 
En psykolog er bare en behandler? 
Hva er en psykologspesialist? 
 

Er så forvirret av alle disse titlene.

Anonymkode: f2068...549

En psykiater er en legespesialisering. Akkurat som en lege kan spesialisere seg i nyrer, hjerte, lunger, nervesystem og en rekke andre ting kan en lege spesialisere seg i psykiatri.

En psykolog har ikke legeutdannelse men et tilsvarende langt profesjonsstudie i psykologi. Etter dette kan vedkommende spesialisere seg i en retning (f.eks nevropsykologi, barnepsykologi, osv.) og blir da psykologspesialist. En psykologspesialist er sidestilt med en psykiater (legespesialist i psykiatri) på sykehusene, men vedkommende kan ikke undersøke pasienten fysisk som en lege kan, og heller ikke skrive ut medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...