Gå til innhold

Møte påska på en god måte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan kan man møte den og stå i den på best mulige måte? Ett av mine tiltak er å unngå triggere. Men det er tøft. Det har skjedd så mye og jeg har det vondt, og livssituasjonen hjemme gjør det til tider uholdbart. Jeg gruer meg til alle fridagene og lurer på hvordan jeg skal holde de ut uten å «gå under». Takknemlig for råd. 

Anonymkode: aca76...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skal besøke dattera på torsdag. 

Fredag vet jeg ikke. Håper på fint vær så jeg kommer meg ut. 

Lørdag skal jeg på kjøpesenter bare for å komme meg ut. 

Søndag vet jeg ikke. Håper på fint vær. 

Mandag skal jeg jobbe. 

Så fredag og søndag blir verst. 

Mens andre gleder seg til fri og påske, gruer jeg meg. Hvert år. Påska har vært forbundet med vonde minner hjemmefra, men jeg har forsøkt å komme meg gjennom det. Det var lettere da barna var små, for da fokuserte jeg på dem. Nå sitter vi to alene i en trang leilighet og går oppå hverandre med en mann som svinger i humøret. Det blir en lang uke :( 

Anonymkode: aca76...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tillegg: foreslo for min mann at jeg skulle bruke påska til å rundvaske hjemme (det hjelper meg å jobbe), men da fikk jeg et blankt nei, det blir ikke aktuelt. Han skal slappe av.

Anonymkode: aca76...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Lykke til. Mitt lille praktiske råd er å sørge for at dere får alenetid, selv om dere ikke egentlig føler behovet. Gå noen lange turer hver for dere.

Kanskje ikke du trenger det, men han som er mann trenger kanskje det for å ikke utvikle seg til en surpomp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en veldig annerledes påske i år for jeg har vanligvis huset fullt av folk. Nå blir det en stille og rolig påske så vi får ta en dag omgangen å ta det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare det at det er så tungt. Tungt å gjøre ting. Jeg har liksom ikke mer livsgnist igken. Det eneste jeg orker og som holder meg oppe er jobben. Hjemme orker jeg ingenting, eier ikke gnist. Det ser også ut deretter hjemme hos oss. 
 

Jeg går på jobb, får tankene over på andre ting, holder ut noen timer hjemme etter jobb for så å legge meg tidlig og sove. Det er hverdagen min. Slik kommer jeg meg gjennom dagene. Helg og høytider er vanskelige. Spesielt høytider. Kan ikke noe for det. 

Tenker at jeg bare burde ta meg sammen og gjøre ting, men eier som sagt ikke gnist. Og sånn har det vært lenge nå. Jeg har også mistet hobbyen min fordi jeg har ødelagt så mye for meg selv, så jeg har ikke  noe å gå til på fritiden lenger. 

Skulle ønske jeg slapp å leve. 

Anonymkode: aca76...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker ikke så stor forskjell egentlig. Annet enn at på røddager har jeg ikke noen helsepersonell som følger meg opp. Jeg er jo ikke i jobb og ungene bor hos far. Så påsken blir akkurat like vanskelig som hver helg er. 

Eneste forskjell er at jeg nå har påskepynt laget av ungene litt rundt omkring. Det er litt fint. Spesielt etter den perioden jeg har vært gjennom nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en stille påske her, men det hadde vi egentlig tenkt oss i utgangspunktet fordi vi snakket om at det hadde vært en så hektisk tid for oss før påske. Nå begynte det å roe seg ned før påske et par uker før vi hadde tenkt og møter ble digitale istedenfor fysiske mens andre ble avlyst/utsatt. Jeg synes det har vært litt behagelig at ting har roet seg ned, for jeg hadde faktisk et par ganger i februar mareritt om at jeg ikke rakk å gjøre det jeg skulle og at jeg fikk for liten tid, hadde booket feil i kalenderen min osv. Jeg var i gang med å avvikle noen tillitsverv i mars da coronaen slo til for fullt og jobber fortsatt med saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Det blir en stille påske her, men det hadde vi egentlig tenkt oss i utgangspunktet fordi vi snakket om at det hadde vært en så hektisk tid for oss før påske.

Men jeg håper at jeg og samboeren min kan få brukt litt tid sammen på kjøkkenet og f.eks. lage opp noen ost- og skinkehorn som vi kan ha halvstekte liggende i fryseren eller pirigoer med indisk kyllingfyll. En dag kommer min tidligere samboer også innom på middag og jeg håper at energien min vil strekke til å lage et litt bedre måltid til den dagen som vi alle kan kose oss med.

Det som provoserer meg litt, er folk som går ut og åpenlyst ikke viser respekt for de retningslinjene som myndighetene har satt for en grunn, nemlig oss innbyggeres liv og helse, men det temaet hører kanskje mer hjemme i denne tråden, "Pubben er åpnet i sentrum - masse folk" på Åpent forum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man møte den og stå i den på best mulige måte? Ett av mine tiltak er å unngå triggere. Men det er tøft. Det har skjedd så mye og jeg har det vondt, og livssituasjonen hjemme gjør det til tider uholdbart. Jeg gruer meg til alle fridagene og lurer på hvordan jeg skal holde de ut uten å «gå under». Takknemlig for råd. 

Anonymkode: aca76...704

Gå/løp turer i skogen alene uten ørepropper og musikk. Og da mener jeg den ordentlige skogen, ikke den overbefolkede grussløyfa rundt Sognsvann. 

Det er en sann glede å se, høre og lukte at naturen igjen våkner til liv. Denne opplevelsen kommer ikke i pilleform, men det er en potent medisin som folk bruker altfor lite av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På Sunday, April 05, 2020 den 8.45, AnonymBruker skrev:

Tillegg: foreslo for min mann at jeg skulle bruke påska til å rundvaske hjemme (det hjelper meg å jobbe), men da fikk jeg et blankt nei, det blir ikke aktuelt. Han skal slappe av.

Anonymkode: aca76...704

Unnskyld meg, men mannen din tåler ikke at DU tar rundvasken for han vil slappe av... Gjør det noe at du vasker rundt hvis det gjør at du får det bedre og har noe å gjøre? Det er jo ikke akkurat sånn at du vasker rundt i stua i dagesvis. Han burde vel bare være glad til for at du tar husarbeidet. Hvis det ikke var for at dere skulle vaske sammen, og han ikke orker å hjelpe til. Uansett, syns han høres urimelig ut. 

Anonymkode: 575df...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På Sunday, April 05, 2020 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Jeg skal besøke dattera på torsdag. 

Fredag vet jeg ikke. Håper på fint vær så jeg kommer meg ut. 

Lørdag skal jeg på kjøpesenter bare for å komme meg ut. 

Søndag vet jeg ikke. Håper på fint vær. 

Mandag skal jeg jobbe. 

Så fredag og søndag blir verst. 

Mens andre gleder seg til fri og påske, gruer jeg meg. Hvert år. Påska har vært forbundet med vonde minner hjemmefra, men jeg har forsøkt å komme meg gjennom det. Det var lettere da barna var små, for da fokuserte jeg på dem. Nå sitter vi to alene i en trang leilighet og går oppå hverandre med en mann som svinger i humøret. Det blir en lang uke :( 

Anonymkode: aca76...704

Du har jo ting du skal gjøre i påska. Aktiviteter annen hver dag. Det kan da ikke være så ille. Kan du ikke be dattra di på middag på søndag for eksempel? Anbefaler ellers å komme deg ut på en dagstur.

Anonymkode: 575df...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gikk overraskende bra inntil idag. Nesten for godt til å være sant. Jeg klarte å være konstruktiv. Så ble jeg avvist på nytt og fikk det ondt igjen. Så jeg skal ikke klage. Jeg fikk 2,5 gode dager hvor jeg fikk gjort mye. Er bare om å gjøre å komme meg gjennom morgendagen, så er denne vonde tiden over. Påska er alltid den vondeste høytiden. 
Jeg har tatt på meg å jobbe to helger på rad og kommer til å fortsette å ta på meg helgevakter da helgene alltid er vonde for meg. Jobben er mitt fristed og min medisin. Hadde ikke klart livet uten. 

Anonymkode: aca76...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...