Gå til innhold

Kan enbehandler egentlig si noe som er til hjelp i disse tider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har PTSD pga traumatisk opplevelse der respirator, alvorlig sykdom og død var involvert. Jeg hadde i flere år Flash
backs knyttet til dette. Så nyhetsbildet er belastende for meg. Jeg prøver å beskrive dette for psykiateren på videosamtale men han bare lytter og kommer med svært lite tilbakemeldinger. Er det slik at fagfolk egentlig ikke har noe å si som kan hjelpe i denne situasjonen ? Eller er det fordi min behandler har et annet spesialfelt enn traumebehandling? 
 

Anonymkode: 84d46...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ting/situasjoner som er meget ubehagelige eller farlige, og som ikke kan bortforklares. Men det som kan og bør sies i denne situasjonen, er at sannsynligheten for at du blir en av de som havner i respirator er ekstremt liten. Vi er ca 5 mill innbyggere og nå ligger ca 90 på respirator. Skulle en tross det komme i den situasjon at respirator er aktuelt, er alternativet sannsynligvis verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, kupton skrev:

Det finnes ting/situasjoner som er meget ubehagelige eller farlige, og som ikke kan bortforklares. Men det som kan og bør sies i denne situasjonen, er at sannsynligheten for at du blir en av de som havner i respirator er ekstremt liten. Vi er ca 5 mill innbyggere og nå ligger ca 90 på respirator. Skulle en tross det komme i den situasjon at respirator er aktuelt, er alternativet sannsynligvis verre.

Takk for at du setter dette i perspektiv for meg. Får la være å se nyheter og ting som trigger bildene og lydene i hodet. Får gå ut i solen og lyset. Se på bladene som spirer og høre fuglene som synger. Jeg prøver virkelig å skifte fokus men det hjelper også at du sier det du sier. At noen i det hele tatt kommer med litt trøst og betryggende ord hjelper. 

Anonymkode: 84d46...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår jeg deg rett; du var pårørende til en som lå i respirator og døde? Tror det må være verre å se på enn selv å bli intubert, siden en da legges i narkose. Hvis det kan være en slags trøst? Mange som får pustehjelp overlever jo også. 

Anonymkode: 2de96...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har PTSD pga traumatisk opplevelse der respirator, alvorlig sykdom og død var involvert. Jeg hadde i flere år Flash
backs knyttet til dette. Så nyhetsbildet er belastende for meg. Jeg prøver å beskrive dette for psykiateren på videosamtale men han bare lytter og kommer med svært lite tilbakemeldinger. Er det slik at fagfolk egentlig ikke har noe å si som kan hjelpe i denne situasjonen ? Eller er det fordi min behandler har et annet spesialfelt enn traumebehandling? 
 

Anonymkode: 84d46...737

Fikk du PTSD av det, eller har du opplevd noe mer i livet som har gjort at du har fått den diagnosen? Kanskje Kupton kan si noe mer om hvilken belastning det er å oppleve det du har gjort og i hvilken grad det pleier å føre til slike senvirkninger som du har fått.

Anonymkode: 9cf37...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...