Gå til innhold

Relasjonsproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når en er i et forhold, bor sammen, men er i konstant beredskap for avvisning. Angsten rir en. Men vil ikke at det skal bli slutt, for forholdet kan også være godt. Når en sliter med behov for bekreftelser og den andre parten blir lett sint/irritert. Og det er vondt å få de tilbakemeldingene. Når en aldri får pause. Har noen råd?

Anonymkode: 571ee...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første steg er å prøve å få en felles forståelse av utfordringene. Hvis begge er enige, er det et godt utgangspunkt. Deretter blir spørsmålet: "Vil vi, både som par og hver for oss, få en bedre hverdag om vi får gjort noe med dette? Dernest: "Er vi begge villige til å bruke energi på å endre noe på dette?"

Deretter tror jeg det beste steget er at begge spør den andre: "Hva kan jeg gjøre for at dette skal bli bedre?" Så kan en evaluere etter noen uker om det går i riktig retning. Jeg tror at hva den andre kan gjøre for meg, er blant de siste trinn i dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, kupton skrev:

Første steg er å prøve å få en felles forståelse av utfordringene. Hvis begge er enige, er det et godt utgangspunkt. Deretter blir spørsmålet: "Vil vi, både som par og hver for oss, få en bedre hverdag om vi får gjort noe med dette? Dernest: "Er vi begge villige til å bruke energi på å endre noe på dette?"

Deretter tror jeg det beste steget er at begge spør den andre: "Hva kan jeg gjøre for at dette skal bli bedre?" Så kan en evaluere etter noen uker om det går i riktig retning. Jeg tror at hva den andre kan gjøre for meg, er blant de siste trinn i dette arbeidet.

Hn sier at hn sier fra til meg når jeg sklir ut. Men det virker ikke som hn ser dette som et felles problem. Det er jeg som har et problem. Vi har likevel en noenlunde en felles forståelse av problemet og kan snakke om det meste. Jeg håper nå å få plass på dbt, og håper det kan hjelpe. Men hn står altså fast på at dette er mitt problem og at det er jeg som må jobbe med det. Har forsøkt parterapi men hn ville ikke fortsette, følte ikke vi fikk hjelp. Skal innrømme at jeg kan mase mye på hn. Men er såret over at alt er min feil. 

Anonymkode: 571ee...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal innrømme at jeg kan mase mye på hn.

Prøv så å mase mindre og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, kupton skrev:

Prøv så å mase mindre og se hvordan det går.

Det er nok et veldig godt råd. Hn er nok ganske mettet på "mas". Og det blir så skjevt forholdet. Jeg blir den trengende, som er redd for å miste, hn trekker da seg unna, og da blir jeg enda mer engstelig. Jeg skal sette alle krefter inn på å motstå mas. Innser at jeg da må takle å leve i usikkerhet, men får gjøre så godt jeg kan. 

Anonymkode: 571ee...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

Jeg har til gode å høre om et eneste tilfelle der mas har styrket forholdet.

Ja det er sant. Det er ikke noe sjekketriks sa en behandler jeg en gang gikk til. 

Anonymkode: 571ee...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er sant. Det er ikke noe sjekketriks sa en behandler jeg en gang gikk til. 

Anonymkode: 571ee...7e5

Men allikevel har du fortsatt og mase.  Du må jo ta til deg de rådene du får, og prøve på endring. 

Anonymkode: eee93...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men allikevel har du fortsatt og mase.  Du må jo ta til deg de rådene du får, og prøve på endring. 

Anonymkode: eee93...5de

hadde det vært så enkelt så hadde det ikke fantes parterapeuter . Å ta til seg råd er vanskelig, å omgjøre rådene til egen praksis er enda vanskeligere .

Anonymkode: cb6cf...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hadde det vært så enkelt så hadde det ikke fantes parterapeuter . Å ta til seg råd er vanskelig, å omgjøre rådene til egen praksis er enda vanskeligere .

Anonymkode: cb6cf...884

Ofte når man kommer i parterapi har det som oftest kommet så langt at det ikke går å redde forholdet. Det kan ofte bli bedre der og da, men så sklir det ut igjen. Jeg leste en gang at statistikken på brudd/skilsmisse etter parterapi viser at det oftest ikke fungerer. 

Så det er absolutt ikke enkelt nei.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men allikevel har du fortsatt og mase.  Du må jo ta til deg de rådene du får, og prøve på endring. 

Anonymkode: eee93...5de

Jeg tar til meg rådene. Men jeg sliter med å omgjøre de i praksis. Jeg er veldig nedbrutt. Men å mase fører til at det blir verre. Joda, du har rett i at jeg nå må få til en endring. 

Anonymkode: 571ee...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...