Gå til innhold

Dine erfaringer/tips mot mareritt


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg justerer på et spørsmål jeg har spurt noe lignende om før, men nå er det ikke knyttet opp til medikamenter, men dine erfaringer og tips til å håndtere mareritt når du våkner av dem og hva du kan gjøre for å forebygge dem.

I natt våknet jeg igjen, i full panikk, badet i svette, lettet over å våkne fra marerittene og måtte skifte nattøy fra innerst til ytterst og sengen bør byttes på før neste natt også...

Hva gjør du for å forsøke å unngå mareritt når du legger deg? Og hva gjør du når du våkner av mareritt? Takknemlig om du vil dele med dine råd. Jeg kommer etter hvert med mine egne råd i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg justerer på et spørsmål jeg har spurt noe lignende om før, men nå er det ikke knyttet opp til medikamenter, men dine erfaringer og tips til å håndtere mareritt når du våkner av dem og hva du kan gjøre for å forebygge dem.

I natt våknet jeg igjen, i full panikk, badet i svette, lettet over å våkne fra marerittene og måtte skifte nattøy fra innerst til ytterst og sengen bør byttes på før neste natt også...

Hva gjør du for å forsøke å unngå mareritt når du legger deg? Og hva gjør du når du våkner av mareritt? Takknemlig om du vil dele med dine råd. Jeg kommer etter hvert med mine egne råd i tråden :)

Det jeg har merket som gir mareritt, er medisiner (innsovning) og feber. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å gjenkjenne i drømmen når et mareritt er i oppbyggingsfasen. Da ropte jeg så høyt i søvne at jeg våknet. Etter hvert har jeg funnet ut at jeg kan bestemme meg for å våkne uten å rope høyt. Dermed forebygger jeg marerittet.

Jeg mener det kan sammenlignes med når en var liten og "tørr". Så kunne en drømme at en ble tissetrengt, og noen ganger ble det da bløtt i senga. Så lærte jeg meg at når jeg drømte at jeg måtte tisse, så måtte jeg skynde meg å våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg justerer på et spørsmål jeg har spurt noe lignende om før, men nå er det ikke knyttet opp til medikamenter, men dine erfaringer og tips til å håndtere mareritt når du våkner av dem og hva du kan gjøre for å forebygge dem.

I natt våknet jeg igjen, i full panikk, badet i svette, lettet over å våkne fra marerittene og måtte skifte nattøy fra innerst til ytterst og sengen bør byttes på før neste natt også...

Hva gjør du for å forsøke å unngå mareritt når du legger deg? Og hva gjør du når du våkner av mareritt? Takknemlig om du vil dele med dine råd. Jeg kommer etter hvert med mine egne råd i tråden :)

Dette er kanskje ikke et råd, men mer en kommentar: Fra å ha slitt med mareritt i alle år forsvant det meste etter at jeg begynte i terapi, uten at det egentlig var et tema i behandlingen. En stoooor lettelse! 

Jeg håper at du får gode råd i tråden. Det Kupton skriver kan kanskje være vel verd å prøve.

God påske😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, kupton skrev:

Jeg mener å gjenkjenne i drømmen når et mareritt er i oppbyggingsfasen. Da ropte jeg så høyt i søvne at jeg våknet. Etter hvert har jeg funnet ut at jeg kan bestemme meg for å våkne uten å rope høyt. Dermed forebygger jeg marerittet.

Jeg mener det kan sammenlignes med når en var liten og "tørr". Så kunne en drømme at en ble tissetrengt, og noen ganger ble det da bløtt i senga. Så lærte jeg meg at når jeg drømte at jeg måtte tisse, så måtte jeg skynde meg å våkne.

Da har du no der, det er ikke alle som klarer å være bevisst i drømme. Tror det er en kunst i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Da har du no der, det er ikke alle som klarer å være bevisst i drømme. Tror det er en kunst i seg selv. 

Som mye annet er det en treningssak. En blir bedre for hver gang en trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 minutter siden, kupton skrev:

Som mye annet er det en treningssak. En blir bedre for hver gang en trener.

Ok. Jeg har klart det av og til,men ikke hver natt. Skal øve meg på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Jeg mener å gjenkjenne i drømmen når et mareritt er i oppbyggingsfasen. Da ropte jeg så høyt i søvne at jeg våknet. Etter hvert har jeg funnet ut at jeg kan bestemme meg for å våkne uten å rope høyt. Dermed forebygger jeg marerittet.

Den "evnen" hadde jeg da jeg var barn, men mistet den et sted på veien mot voksenlivet. Jeg brukte teknikken med å riste på hodet og "ristet meg våken" fra marerittene. Nå er problemet mitt det at jeg i mange av tilfellene ikke kan huske noe av marerittet, men våkner bare med alle tegn på mareritt. Ofte har jeg ikke beveget meg i løpet av de par timene jeg har rukket å sove før jeg våkner igjen, men dette kan også ha medisinske årsaker.

Jeg sover for tiden uten kuledyne pga. en brannskadet fot, og det merkes at kuledynen er tatt midlertidig bort. Jeg begynner å få smerter i ulike muskelgrupper på hele kroppen fordi det virker som om jeg ligger og spenner meg om natten. Det høres ulogisk ut, for når man sover, skal alle muskler slappe av etter hva jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måte å forebygge mareritt på, høres kanskje litt for enkel ut, men den fungerer. Jeg hører på lydbok med gode, gamle folkeeventyr. De både trygger og fungerer som sovemedisin. Dette fungerer nok kun om eventyr gir en trygg assosiasjon.

Psykologen min har også lært meg en teknikk i løpet av våren hvor jeg skal gå til et trygt sted (safe place) når jeg skal sove. Dette handler også om å trygge meg selv de nettene jeg har angst for å sove/mareritt og ikke får lagt meg. Tidligere har jeg hatt både to og tre netter i uken uten ett minutts søvn pga. redsel for mareritt og stress i hodet. Nå etter å ha klart å vende kroppen til å få søvn hver natt etter oppfordring fra psykologen min tidligere i vinter, tåler jeg dårlig nå å plutselig få en natt uten søvn slik jeg gjorde i forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2020 den 11.26, Eva Sofie skrev:

Jeg begynner å få smerter i ulike muskelgrupper på hele kroppen fordi det virker som om jeg ligger og spenner meg om natten. Det høres ulogisk ut, for når man sover, skal alle muskler slappe av etter hva jeg vet...

Nei, dette er ikke anspente muskler, men så vidt begynnelsen på et trykksår spesielt over ene hoften :( Jeg ligger av medisinske årsaker svært stille om natten og snur meg kun når jeg våkner. Dette kan skje en eller to ganger i løpet av natten om jeg er heldig, men enkelte netter sover jeg i samme stilling fra jeg sovner til jeg våkner i 6-7 timer. Det at jeg har hatt et økt søvnbehov siste uken har ikke bedret på dette, men det ser ut til å normalisere seg nå selv om jeg er mye sliten. Tanken på trykksår har alltid vært skremmende for meg og nå gjør jeg det jeg kan for å forebygge trykksår og at det skal videreutvikle seg. Om behov, må jeg ha på en alarm som vekker meg annenhver time slik at jeg får anledning til å snu meg i sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...