Gå til innhold

Kjøper du fortsatt kulturprodukter i fysisk format?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Kjøper du cd, lp, dvd, blueray, bøker osv?

 

Jeg kjøper LP i bøttevis. Ellers er det kun strømming som gjelder. Etter jeg fikk pc har jeg nesten ikke lest bøker lengre. Bøker og bibliotek var gammeldagers tidtrøyte, men nå blir det mest fagbøker om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, her går det i strømming av musikk og filmer, og bøker leses på Kindle. Men koser meg i blant med fysiske gamle bøker eksempelvis historiske bøker eller kunstbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel_doler

Nei, ingenting. Har solgt alt jeg hadde av den slags også.

Bruker strømmetjenester til film/musikk og leser aldri bøker i noen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Jeg liker strømming for da er favoritt musikken bare ett par tastetrykk borte. Men elsker sjarmen med LPr, det er ofte forseggjorte utgivelser. Og lenge var det vanskelig å få tak i. Men nå har det eksplodert. Har en 1500 cdr også, men de spiller jeg aldri lengre. Men det kommer ikke på tale å selge de for en tier pr stk. Det nekter jeg å gjøre. De har jo nesten blitt verdiløse, mens LP har økt i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke CD-er, DVD-er o.l., men bøker er i full bruk fortsatt, men lydbøker brukes kun digitalt. Jeg har faktisk ingen CD/DVD-spiller i huset lenger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor leser dere bøker og hører på lydbøker digitalt? Hvilke steder er best? Fordeler/ulemper utvalg og pris?

Anonymkode: 0fef2...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor leser dere bøker og hører på lydbøker digitalt? Hvilke steder er best? Fordeler/ulemper utvalg og pris?

Anonymkode: 0fef2...006

Storytel er m.fl. en tilbyder.

Om du ønsker gratis utlån av lydbøker, kan du bruke appeln LydHør og søke om du kan være i gruppen for å låne fra Norsk Lyd- og Blindeskriftsbibliotek:

  • svekket syn som ikke lar seg korrigere med briller
  • dysleksi og andre lesevansker
  • ADHD
  • fysisk funksjonsnedsettelse som gjør det vanskelig å lese en bok (for eksempel CP, ME og Parkinson)
  • kognitive utfordringer og/eller språkvansker på grunn av sykdom eller skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i spotify, Applemusic og div strømmetjenester på tv. fysiske medier tar litt for stor plass. Kvitta meg med siste rest da jeg flytta sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg kjøper kun bøker av papir. Liker å holde boka og bla, kjenne sidene mot fingrene mine.

Hører lite på musikk. Bruker mest radio,  men fikk meg Spotify i jula, og husker på å bruke den omtrent en gang i uka eller sjeldnere 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 7.4.2020 den 20.04, Worrisome Plenty skrev:

Kjøper du cd, lp, dvd, blueray, bøker osv?

 

Jeg kjøper LP i bøttevis. Ellers er det kun strømming som gjelder. Etter jeg fikk pc har jeg nesten ikke lest bøker lengre. Bøker og bibliotek var gammeldagers tidtrøyte, men nå blir det mest fagbøker om noe.

Hei

jeg kjøper lp plater, hører mye på musikk, og følelsen og lyden av å sette på en vinylplate er en annen enn å ha Spotify i AirPods.

jeg kjøper stadig vinyl, men filmer og serier strømmes alltid, og ofte før det kommer ut 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
19 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg kjøper kun bøker av papir. Liker å holde boka og bla, kjenne sidene mot fingrene mine.

Hører lite på musikk. Bruker mest radio,  men fikk meg Spotify i jula, og husker på å bruke den omtrent en gang i uka eller sjeldnere 😄

Hei

bøker av papir, bøker man kan bla i, der følelsen av noe godt sagt/ skrevet, Som bare fingertuppene kan finne tilbake til, er hvorfor bøker er og blir umulige å klare seg uten for meg.

det er noe magisk ved papiret og bokstavene trykket på det, ingen e-bok gir meg den samme gleden/kicket:-)

så bøker, den roen og andaktsfølelsen de gir, det gjør at boken for meg nærmest er som noe hellig. Det er i blant vanskelig og forklare å forsvare, i dag som de fleste kun leser e-bøker , men jeg tar vare på papirbøker:-)

de gir meg rett og slett mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 7.4.2020 den 21.53, kupton skrev:

Ja, bestilte nettopp en stor CD-samling med Beethoven spilt av Berliner Philarmoniker.

Hei

da har du kanskje sett de vidunderlige innspillinger av Beethoven av Glenn Gould, ?

jeg har disse på CD og uansett Spotify og gode innspillinger av så mange, dette er skatter for øre og sjel. De ligger heldigvis på YouTube, Men likevel CD platene av bethovens fremført av Glenn gold rydder jeg ikke vekk/gir meg av med, de er ekstremt verdifulle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Madelenemie skrev:

da har du kanskje sett de vidunderlige innspillinger av Beethoven av Glenn Gould, ?

Ja, har dem på Sony. Jeg har det samme forholdet til CDer som noen har til LP og andre har til sine bøker. For meg er de skatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...