Gå til innhold

Hvordan klarer leger og sykepleiere å jobbe med folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det finnes så mange skikkelig nasty kropper, skjønner ikke at de orker. Fedme, vorter og føflekker, urenslighet, lukt, dårlige tenner, blææææhhhh...  Tenk å måtte ta på alt det der ved undersøkelser! 🤮🤮🤮

Anonymkode: 5c065...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det blir vel en vane. Når folk ligger med brukket ben og må ha bekken å gjøre fra seg i. Eller skifte bleie på en som nettopp har hatt slag. Eller når det går norovirus på gamlehjemmet.

Eller leger som gjør kolonoskopier, og gastroskopier osv, det er ikke for de fintfølende.

Anonymkode: a662d...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror (men jeg vet ikke) at faget overstyrer slike følelser. En lege, sykepleier eller patolog har fokus på de faktorene som er viktige for deres konklusjon og evne til å hjelpe / utbedre, og det overskygger estetikk og følelser. De som ikke klarer denne totalopplevesen, forsvinner nok fra de praktisk utøvende yrkene.

For mange år siden så jeg en dokumentar der de viste hvor kriminalteknikere fikk fagkunnskapen sin fra: I et strengt avsperret område lå det lik i naturen, i bilvrak, (delvis) innendørs, i vann, osv. Ganske heslig og ekkelt, men nyttig. For å kunne avgjøre hvor lenge en person har ligget død i skogen, må man faktisk ha sett et lik som har ligget i skogen en time, tolv timer og en uke. Tilsvarende, for å kunne lindre plagene som følger med eksem, liggesår eller refluks, må man være trenet i å kjenne igjen disse tistandene, selv om de ikke er vakre.

Har du sett hvordan kirurger dekker til "alt" unntatt den delen av pasienten de skal skjære i? Jeg tror mange i helsevesenet gjør noe liknende, mentalt sett. Har du en skade i ryggen, er det ryggen (og ikke fotvortene, kvisene eller hodelusene) de er opptatt av der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, laban skrev:

Har du sett hvordan kirurger dekker til "alt" unntatt den delen av pasienten de skal skjære i?

Det har nok med hygienen å gjøre fremfor at legene skal beskytte seg selv fra å vemmess over en pasients kropp. Hygienetiltak for pasientens skyld slik at bakterier fra andre steder på kroppen ikke skal komme i såret når de opererer. 

Anonymkode: 5c065...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker ikke slik i det hele tatt. Tenker to ting: hvordan vise respekt for pasienten og dekke pasienten mest mulig til. Og så se etter og følge med sykdomstegn. Det er utrolig hva man blir vant til. 

Anonymkode: 21997...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok med hygienen å gjøre fremfor at legene skal beskytte seg selv fra å vemmess over en pasients kropp. Hygienetiltak for pasientens skyld slik at bakterier fra andre steder på kroppen ikke skal komme i såret når de opererer. 

Anonymkode: 5c065...417

Helt enig i det, jeg brukte det bare som et bilde på hvordan fokuset rettes mot det som er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes så mange skikkelig nasty kropper, skjønner ikke at de orker. Fedme, vorter og føflekker, urenslighet, lukt, dårlige tenner, blææææhhhh...  Tenk å måtte ta på alt det der ved undersøkelser! 🤮🤮🤮

Anonymkode: 5c065...417

H*n jeg kjenner som er lege, mener det eneste h*n ikke klarer å ta i er rå kylling. 

Å ta i rå kylling er vistnok verre enn å være med på obduksjoner 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste for meg var alltid slim. Så når jeg x antall ganger per vakt måtte ta trakeostomi-sug så slet jeg litt. Personen hadde også leversvikt og lukten av den type avføring som da kommer er spesiell. Den hang seg i rommet. Da jeg ble gravid ble det veldig utfordrende å holde masken og ikke vise at jeg slet, men det er viktig å være profesjonell og ikke få pasienten til å føle seg ekkel. 

Det meste annet ble jeg fort vant til, men det er altså lukter og ikke synet av ting jeg har slitt mest med å bli vant til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...