Gå til innhold

Topimax


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg sliter veldig med overspising, og det har blitt mye verre siste ukene. Og jeg spiser så mye at jeg kan gå opp mange kilo på kort tid. I går spiste jeg dagsbehovet for en dame på under en time. Dette da er utenom alle andre måltider.

Jeg har aldri fått noe medisiner for dette før, men er bipolar, har migrene og overspiser så ser at da blir topimax ofte brukt.

Men ser jo også at at den har jo en del bivirkninger, og det har jo mange medisiner, så lurer egentlig på om noen har noen erfaringer med å bruke topimax og har lyst til å fortelle litt om det.

Jeg går på lamictal nå.

Anonymkode: 655d3...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Jeg ville ha det av psykiateren,men fikk det ikke pga bivirkninger. Men vekt henger jo sammen med det psykiske så kommer til å spørre igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg ville ha det av psykiateren,men fikk det ikke pga bivirkninger. Men vekt henger jo sammen med det psykiske så kommer til å spørre igjen. 

Er det så ille med bivirkninger at de ikke ønsker å gi det ut?

Anonymkode: 655d3...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Marye skrev:

Jeg bruker topimax for å ikke spise meg ihjel pga leponex

 

Hvordan går det mtp bivirkninger hos deg?

Anonymkode: 655d3...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det mtp bivirkninger hos deg?

Anonymkode: 655d3...8b1

Har ingen bivirkninger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ser jo også at at den har jo en del bivirkninger, og det har jo mange medisiner, så lurer egentlig på om noen har noen erfaringer med å bruke topimax og har lyst til å fortelle litt om det.

Anonymkode: 655d3...8b1

Jeg har gått på Topimax som tilleggsbehandling mot epilepsi i halvannet år nå. Ingen overspisingslidelse. Vi holder fremdeles på med å finne riktig dose for meg. Går nå eventuelt på den dosen jeg ser at ville være aktuelt i ditt tilfelle mot migrene ifølge Felleskatalogen om du skulle få den på blå resept.

Jeg har ikke opplevd mange bivirkninger sett i forhold til hva jeg ser at en del andre sier at de har opplevd (hvor medisinen da har måttet blitt seponert grunnet bivirkninger). Noen opplever jo en så kraftig vektnedgang at det går på helsen løs. Jeg er p.t. selv undervektig, men nevrologene og psykologen min tror ikke det skyldes Topimaxen.

De første 6-8 ukene hadde jeg svært store søvnproblemer og tross medisinering på både maksimal døgndose på Zyprexa og en god dose Truxal, sov jeg kun 2-4 timer hver natt. Følte meg likevel ikke trøtt. Dette normaliserte seg etter hvert. Jeg kan ha problemer med å finne ord, formulere setninger og ha problemer med hukommelsen, men hva som skyldes epilepsi og hva som skyldes bivirkninger her (og ev. konsentrasjonsvansker generelt pga. psykiske problemer), er vanskelig å spesifisere nærmere i mitt tilfelle. En skal i hvert fall være klar over at Topimax kan påvirke språk, hukommelse og kognisjon samt oppmerksomhet. Noen opplever å bli svært døsige og neddopet av Topimax, men jeg merker ingenting til dette. Det ser generelt ut til at jeg får sjelden den bivirkningen av medisiner i sin alminnelighet.

En bivirkning som samtlige får, ifølge min nevrolog, og det stemte i mitt tilfelle også, er prikkinger i hender og føtter. Selv har jeg prikkinger i de fleste fingrene på begge hendene nesten daglig, men ikke mange minuttene av gangen. Samme følelse som når blodtilførselen har vært stoppet i et bein eller en arm over en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så ille med bivirkninger at de ikke ønsker å gi det ut?

Anonymkode: 655d3...8b1

Han sa det til meg ja,men skulle tålt det for å få mindre matlyst tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har gått på Topimax som tilleggsbehandling mot epilepsi i halvannet år nå. Ingen overspisingslidelse. Vi holder fremdeles på med å finne riktig dose for meg. Går nå eventuelt på den dosen jeg ser at ville være aktuelt i ditt tilfelle mot migrene ifølge Felleskatalogen om du skulle få den på blå resept.

Jeg har ikke opplevd mange bivirkninger sett i forhold til hva jeg ser at en del andre sier at de har opplevd (hvor medisinen da har måttet blitt seponert grunnet bivirkninger). Noen opplever jo en så kraftig vektnedgang at det går på helsen løs. Jeg er p.t. selv undervektig, men nevrologene og psykologen min tror ikke det skyldes Topimaxen.

De første 6-8 ukene hadde jeg svært store søvnproblemer og tross medisinering på både maksimal døgndose på Zyprexa og en god dose Truxal, sov jeg kun 2-4 timer hver natt. Følte meg likevel ikke trøtt. Dette normaliserte seg etter hvert. Jeg kan ha problemer med å finne ord, formulere setninger og ha problemer med hukommelsen, men hva som skyldes epilepsi og hva som skyldes bivirkninger her (og ev. konsentrasjonsvansker generelt pga. psykiske problemer), er vanskelig å spesifisere nærmere i mitt tilfelle. En skal i hvert fall være klar over at Topimax kan påvirke språk, hukommelse og kognisjon samt oppmerksomhet. Noen opplever å bli svært døsige og neddopet av Topimax, men jeg merker ingenting til dette. Det ser generelt ut til at jeg får sjelden den bivirkningen av medisiner i sin alminnelighet.

En bivirkning som samtlige får, ifølge min nevrolog, og det stemte i mitt tilfelle også, er prikkinger i hender og føtter. Selv har jeg prikkinger i de fleste fingrene på begge hendene nesten daglig, men ikke mange minuttene av gangen. Samme følelse som når blodtilførselen har vært stoppet i et bein eller en arm over en tid.

Jeg står på lamictal i tillegg, så har lest at om man står på det i tillegg så trenger man ikke så høy dose av topimax, men dette må jeg jo høre med enten nevrolog eller psykiater (skal henvises) om er reelt.

Jeg er veldig overvektig, så det skal nok en del til at jeg går så mye ned at det går på helsa løs, men det kan man jo selvfølgelig ikke vite da.

Jeg har vært hos nevropsykolog og sjekket da jeg sliter med oppmerksomhet og konsentrasjon, i tillegg til problemer med å komme på ord osv. Men hos meg er dette da utelukkende pga det psykiske da de ikke fant noe på testene der. Så jeg håper jo ikke dette skal forverres mye mer enn det er i dag.

Tusen takk for utfyllende svar :)

Anonymkode: 655d3...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Han sa det til meg ja,men skulle tålt det for å få mindre matlyst tror jeg. 

Jeg er ikke glad i medisiner generelt, men jeg kjenner at jeg jammen skal tåle mye for å slippe overspising. Om ikke bare en liten del av det. Begynner å bli ganske desperat.

Anonymkode: 655d3...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke glad i medisiner generelt, men jeg kjenner at jeg jammen skal tåle mye for å slippe overspising. Om ikke bare en liten del av det. Begynner å bli ganske desperat.

Anonymkode: 655d3...8b1

Er heller ikke glad i medisiner,men vil ha bort overspisingen jeg også. Så der er vi to, desperat her og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så feit at det er helt tragisk 

vurderer snurpe inn magesekken. Topimax hjelper meg ikke gå ned i denne runden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...