Gå til innhold

Kunne du vært psykolog i gamle dager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

LOL, Rosenhan-eksperimentet sier litt om psykiatrien.

 

Den amerikanske psykologen David Rosenhan startet i 1973 et eksperiment.

En gruppe helt friske mennesker ble sendt til 12 forskjellige sykehus. Vel inne på institusjonen skulle de oppføre seg som normalt. Men de opplevde at alt de sa og gjorde, ble tolket inn i en syk sammenheng.

For eksempel spurte en «pasient» legen om han kunne fortelle ham når institusjonen ville gi ham de rettighetene som han hadde krav på. Da fikk han til svar: «Hvordan har du det i dag?», uten at legen ventet på svar.

Alle «pasientene» fikk diagnosen schizofreni. Men mange av de ekte pasientene sa til dem at de ikke trodde at de var psykisk syke i det hele tatt. De mente de var journalister eller forskere som skulle se hvordan pasientene hadde det.

Da eksperimentet ble kjent, ble Rosenhan kritisert for bare å ha undersøkt dårlige sykehus. Derfor ble han enig med en del nye sykehus at han en periode skulle sende noen som simulerte syke, slik at de fikk bevise sin dyktighet.

Flere som oppsøkte disse institusjonene ble avslørt som en av Rosenhans pseudopasienter. Det var bare det at han ikke hadde sendt noen

Anonymkode: 76654...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare 5 av 8 riktige, men kan si med sikkerhet at jeg ikke hadde egnet meg som psykolog verken da eller nå. Jeg hadde sikkert bedt en drøy halvpart av pasientene om å skjerpe seg, få en bedre døgnrytme og komme seg ut i naturen, og så hadde de gått til media og så hadde jeg fått sparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Det er litt sjokkerende at svada kan leve så lenge innen psykiatri og psykologi. Det virker som en lege bare kunne finne på en metode basert på ren spekulasjon, og så var det "vitenskap", sånn som det mystiske skapet som samlet energi og kunne kurere kvinner gjennom orgasme. Generelt virker psykiatere fra gamledager veldig sexfikserte.

Er ikke selveste Freud i den kategorien? Han var kanskje inne på noe, men det var vel mye luftig spekulasjon også? Hva baserte han egentlig alle de kompliserte teoriene sine på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Det er litt sjokkerende at svada kan leve så lenge innen psykiatri og psykologi. Det virker som en lege bare kunne finne på en metode basert på ren spekulasjon, og så var det "vitenskap", sånn som det mystiske skapet som samlet energi og kunne kurere kvinner gjennom orgasme. Generelt virker psykiatere fra gamledager veldig sexfikserte.

Er ikke selveste Freud i den kategorien? Han var kanskje inne på noe, men det var vel mye luftig spekulasjon også? Hva baserte han egentlig alle de kompliserte teoriene sine på?

En del av det Freud mente har blitt tilbakevist, uten at jeg husker akkurat hva.  

Men ja, psykiatrien har en lang og mørk historie. Noe helt annet enn slik det er i dag. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk 7/8. Bomma på den boksen som kunne gi kvinner orgasme som gjorde henne frisk🙈😂

Anonymkode: 035d8...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.4.2020 den 10.04, Glitter skrev:

En del av det Freud mente har blitt tilbakevist, uten at jeg husker akkurat hva.  

Men ja, psykiatrien har en lang og mørk historie. Noe helt annet enn slik det er i dag. 

Vi vet ikke hvordan fremtiden vil se på dagaens psykiatri. Kanskje vil man se på det store forbruket av AD og AP på samme måte som vi ser på lobotomi i dag.

Anonymkode: 76654...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 14.4.2020 den 10.04, Glitter skrev:

En del av det Freud mente har blitt tilbakevist, uten at jeg husker akkurat hva.  

Men ja, psykiatrien har en lang og mørk historie. Noe helt annet enn slik det er i dag. 

Jeg er ikke rett person til å svare på det, men i følge wiki er det vanskelig å etterprøve teoriene hans. Psykologen må jo tolke og analysere assosiasjoner og drømmer. Den tolkningen blir veldig preget av hva psykologen tenker. Det kan fort nærme seg "cold reading" som spåkone driver med. Selv om behandlingen virker er det vanskelig å si at det bekrefter at kofferten i drømmen faktisk representerer en vagina, og ikke bare en koffert.

Samtidig virker det som om deler av det han kom med står seg i dag. Altså at vi har et bevisst, logisk tenkende "jeg" pluss følelser som styres mer av assosiasjon og drifter. Jeg bruker sikkert feil ord, men sånn grovt sett ligner Freud på det moderne forskere snakker om i mine ører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg er ikke rett person til å svare på det, men i følge wiki er det vanskelig å etterprøve teoriene hans. Psykologen må jo tolke og analysere assosiasjoner og drømmer. Den tolkningen blir veldig preget av hva psykologen tenker. Det kan fort nærme seg "cold reading" som spåkone driver med. Selv om behandlingen virker er det vanskelig å si at det bekrefter at kofferten i drømmen faktisk representerer en vagina, og ikke bare en koffert.

Samtidig virker det som om deler av det han kom med står seg i dag. Altså at vi har et bevisst, logisk tenkende "jeg" pluss følelser som styres mer av assosiasjon og drifter. Jeg bruker sikkert feil ord, men sånn grovt sett ligner Freud på det moderne forskere snakker om i mine ører. 

Ja, jeg mente ikke at han var helt på jordet, men ut fra det jeg har forstått så har en del av hans teorier blitt forkastet. Likevel mye som er nyttig og det er jo derfor han teorier ofte kommer opp i visse sammenhenger. 

Jeg vet ikke så mye om dette annet en episode (podcast) fra Webpsykologen som forteller en del om det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...