Gå til innhold

Er det meningen fler skal smittes nå? Kontrollert og bevisst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Danskene står åpent frem med at de nå åpner barnehager og skoler NETTOPP fordi det skal smittes nå. Sakte men sikkert. Barna skal være  forsøkskaniner fordi all forskning sålangt har vist at barn sjeldent dør eller dår alvorlige komplikasjoner av covid-19.

Kan det være at våre myndigheter tenker det samme, men er for feige til å si det høyt?🙈

I såfall. Hva med det fakta at vi ikke vet om barn kan være like sterke smittebærere selv om de ikke blir så syke selv? Hva med dem som har nære familiemedlemmer/pårørende i risikogruppen? Hva med dem som jobber i frontlinja på sykehus/sykehjem og med barmehagebarn? Skal de levere/hente barna i barnehagen og så rett på jobb til de syke og svake? 

Alt i alt så føler jeg dette er så lite gjennomtenkt!

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ekspert-ja-dine-boern-skal-smittes-med-corona-nu/8083407

Anonymkode: 6899f...994

Fortsetter under...

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Danskene står åpent frem med at de nå åpner barnehager og skoler NETTOPP fordi det skal smittes nå. Sakte men sikkert. Barna skal være  forsøkskaniner fordi all forskning sålangt har vist at barn sjeldent dør eller dår alvorlige komplikasjoner av covid-19.

Kan det være at våre myndigheter tenker det samme, men er for feige til å si det høyt?🙈

I såfall. Hva med det fakta at vi ikke vet om barn kan være like sterke smittebærere selv om de ikke blir så syke selv? Hva med dem som har nære familiemedlemmer/pårørende i risikogruppen? Hva med dem som jobber i frontlinja på sykehus/sykehjem og med barmehagebarn? Skal de levere/hente barna i barnehagen og så rett på jobb til de syke og svake? 

Alt i alt så føler jeg dette er så lite gjennomtenkt!

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ekspert-ja-dine-boern-skal-smittes-med-corona-nu/8083407

Det finnes ikke noe annet alternativ.

Anonymkode: 6d94b...172

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke noe annet alternativ.

Synes uansett det blir galt at myndighetene ikke sier noe rett ut og på en måte går bak ryggen vår.

Ja, denne sykdommen blir ikke borte av seg selv med det første, så sånn må det nesten bli. Vi kan jo ikke stenge verden til evig tid. Flere vil bli syke og flere vil dø, men på denne måten har vi situasjonen mer under kontroll og vi har nok helsepersonell, intensivplasser og utstyr. Det vil ta lang tid før vi kan si at faren er helt over.

AnonymBruker

Det går an å gjøre det slik de har gjort det i Sør-Korea. Der er det testing, testing, og isolering av de syke som gjelder. Det er en 3dje veg. De har ganske god kontroll uten nedstengning av alt.

Anonymkode: e4f5b...070

Annonse

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å gjøre det slik de har gjort det i Sør-Korea. Der er det testing, testing, og isolering av de syke som gjelder. Det er en 3dje veg. De har ganske god kontroll uten nedstengning av alt.

Det er kostbart. Ikke er det kapasitet til å teste så mange heller.

Anonymkode: b45ed...2a0

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kostbart. Ikke er det kapasitet til å teste så mange heller.

Anonymkode: b45ed...2a0

Veldig kostbart vil jo dette bli uansett hvilken metode som velges. Mye mer kostbart å lukke ned alt. Og ville også tro det var mer kostbart og la ekstremt mange folk bli ekstremt syke og fulle opp sykehus. En tenker kanskje det ikke er kostbart at folk dør, men det vil det nok absolutt bli i ettertid. Særlig innenfor psykiatrien. Det er feks alvorlig nok i seg selv at mennesker ikke får ta farvel med sine nærmeste på en verdig måte.

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at denne metoden virker best. Skulle det ikke komme nye tester på markedet i disse dager? Hvor blir det av dem? 🤔 Og tror dere flere av oss vanlig dødelige får teste oss da?

Gjest Gargamel
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble litt lettet da jeg leste denne nå og ser at andre tenker likt meg...

https://www.dagbladet.no/kultur/uforsvarlig-og-uklokt-av-regjeringen/72354964

Jeg blir litt provosert at hun hele tiden gjentar at "regjeringen ikke forstår" det banale poenget hennes. FHI har rådet regjeringen til å åpne mer enn de gjør. FHI har selvfølgelig forstått at barnehagebarn kanskje kan spre smitte, men de tenker at samfunnet må åpnes før eller siden og at det er den beste enden å begynne.

Hvis det skal bli en ordentlig diskusjon må hun presentere sin alternative plan for å komme helt gjennom epidemien og ikke bare bruke enorme pengesummer på å skyve problemet inn i fremtiden.

Hva vil hun for eksempel gjøre hvis det går årevis uten at det kommer en vaksine?

Det er for lettvint å argumentere for strengest mulig tiltak uten å ta opp problemene med en sånn linje.

Har det noen gang vært snakk om å stoppe pandemien? Jeg trodde regjeringens plan hele veien, var å bremse den nok til å unngå kolaps i helsevesenet. Skal smitten stoppes helt, må det jo innføres mye strengere tiltak enn det vi har nå.

Jeg er enig med Gargamel, hun kommer ikke med noen alternativ plan. Det er lett å være motstander, uten å legge fram en mulig løsning. Men noe må vi foreta oss. Portforbud og full stopp, er jeg ikke så sikker på at vi hadde godtatt.

5 timer siden, Trine skrev:

Har det noen gang vært snakk om å stoppe pandemien? Jeg trodde regjeringens plan hele veien, var å bremse den nok til å unngå kolaps i helsevesenet. Skal smitten stoppes helt, må det jo innføres mye strengere tiltak enn det vi har nå.

Jeg er enig med Gargamel, hun kommer ikke med noen alternativ plan. Det er lett å være motstander, uten å legge fram en mulig løsning. Men noe må vi foreta oss. Portforbud og full stopp, er jeg ikke så sikker på at vi hadde godtatt.

Joda. Over en kortere periode hadde vi godtatt det. 

Og jeg stusser på at det ikke ble gjort med én gang; hvorfor ble ikke alle som kom med fly fra en viss dato isolert i 3 uker? Med politivakt utenfor. Det var ikke SÅ mange av dem...

De mener jo at de har visst om alle tilfellene av smitta en stund før "den stille smitten" startet.

Annonse

3 timer siden, Hodestups skrev:

Joda. Over en kortere periode hadde vi godtatt det. 

Og jeg stusser på at det ikke ble gjort med én gang; hvorfor ble ikke alle som kom med fly fra en viss dato isolert i 3 uker? Med politivakt utenfor. Det var ikke SÅ mange av dem...

De mener jo at de har visst om alle tilfellene av smitta en stund før "den stille smitten" startet.

Ja, å isolere de som kom fra utlandet burde vært gjort med engang. Men å isolere hele befolkningen er verre. Folk klarer jo ikke engang holde seg unna hytta. Og det er ikke sikkert det hadde blitt for en kort periode. Folk må jo fortsatt i matbutikken og på apoteket så smitten kunne spredd seg der.

9 minutter siden, Trine skrev:

Ja, å isolere de som kom fra utlandet burde vært gjort med engang. Men å isolere hele befolkningen er verre. Folk klarer jo ikke engang holde seg unna hytta. Og det er ikke sikkert det hadde blitt for en kort periode. Folk må jo fortsatt i matbutikken og på apoteket så smitten kunne spredd seg der.

Ja, men jeg tror de var for slappe helt til å begynne med også. Men det er kanskje bare et tidsspørsmål før alle i hele verden får dette her.

AnonymBruker

Det er ca 150 døde og 600 invalidiserende trafikkskadede hvert år. Men de fleste av oss og politikerne er villige til å leve med den risikoen. (Og dette rammer unge mennesker, ikke som koronaen der 90% er over 80 år) Men nå har vi et mediedrevet hysteri som har ført til at flertallet av befolkningen er for hardere tiltak enn både ekspertene og politikerne anbefaler. Å åpne barnehager og skoler møter også stor motstand. Det har politikere i alle leire merket seg. Vil du være populær politiker går du inn for strenge tiltak. Vi er i en situasjon der ekspertene anbefaler en åpnere løsning, men befolkningen er vettskremt, og politikerne hører på velgerne.

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ca 150 døde og 600 invalidiserende trafikkskadede hvert år. Men de fleste av oss og politikerne er villige til å leve med den risikoen. (Og dette rammer unge mennesker, ikke som koronaen der 90% er over 80 år) Men nå har vi et mediedrevet hysteri som har ført til at flertallet av befolkningen er for hardere tiltak enn både ekspertene og politikerne anbefaler. Å åpne barnehager og skoler møter også stor motstand. Det har politikere i alle leire merket seg. Vil du være populær politiker går du inn for strenge tiltak. Vi er i en situasjon der ekspertene anbefaler en åpnere løsning, men befolkningen er vettskremt, og politikerne hører på velgerne.

who anbefaler jo avstand og desinfisering.

Anonymkode: 18b09...ad0

På 14.4.2020 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Det er ca 150 døde og 600 invalidiserende trafikkskadede hvert år. Men de fleste av oss og politikerne er villige til å leve med den risikoen.

Vi er ikke villige til det. Derfor har vi nullvisjonen
Ved hjelp av stadig sikrere veier, kjøreopplæring, bilbelter, kontroll av biler og fart, jobber vi oss gradvis mot null skadde og drepte i trafikken.

Sikkerhetsarbeidet hjelper. For aller første gang siden 50-tallet, ble ingen barn drept i trafikken i fjor.  Året før var tallet 1.
I 1959 døde 90 barn i trafikken. 

I 1960 hadde vi 215.000 biler, og 90 døde barn.
I 2019 hadde vi 2.800.000 biler og ingen døde barn. 

Beklager digresjonen. Ble litt ivrig. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nullvisjonen er en utopi. Det vet alle.

Det er bedre å ha mål om null og feile med en, enn å ha mål om ti og klare det akkurat. Noen ganger er det greit å ha høye mål, selv om de ikke er så veldig realistiske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...