AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Hva er det som gjør at pollenallergi forårsaker depresjon og/eller OCD (tvangstanker, tvangshandlinger), og generell angst? Mastcellene spiller en viktig rolle i allergi, mastcellene kan gjerne gå i hjernen og tulle med hodet ditt under et "allergisk anfall", dvs du kan bli "lam" og føle nummenhet i store deler av kroppen i tillegg til alle de andre kjente symptomene som er kløe, hevelser, tett hals, tett pust, rennende nese og øyne og så videre. Det er en overreaksjon. Men hva, nøyaktig, er det som gjør at man kan få (for å være helt spesifikk nå!) tvangstanker og tvangshandlinger av allergi? Jeg merker alltid en markant forverring/oppblomstring av OCD (både tanker, og handlinger som f.eks. å vaske hendene, vaske alt, føle at alt er skittent osv) når pollensesongen setter inn. Jeg begynte på en ny allergimedisin i desember og jeg må si - jeg har ALDRI vært så fri fra OCD som i denne perioden. Frem til pollenet kom, da kom det sakte, men sikkert, tilbake og nå sliter jeg ganske. Det hjelper heldigvis at jeg forstår hva som er årsaken, at det er allergien. Jeg går på 2 forskjellige antihistaminer nå i tillegg til den andre medisinen og pr idag er det ikke noe "mer" jeg kan ta så må bare leve med det frem til høsten, men hadde vært interessant å vite hva slags kjemiske "saker og ting" det er som foregår i hjernen når man er allergisk, slik at det øker risikoen for f.eks. ocd. Kjenner også mange som opplever det samme, ikke med ocd, men da med angstanfall. Hvis de får i seg allergener kroppen ikke tåler, får de gjerne voldsom angst. Noen får eksplosiv angst, andre får mer snikende angst, men at det er en klar sammenheng er det faktisk ingen tvil om. Anonymkode: 946cf...cc4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454417-pollenallergi-og-depresjonocd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 Dytter. Anonymkode: 946cf...cc4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/454417-pollenallergi-og-depresjonocd/#findComment-3969021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.