Gå til innhold

Pollenallergi og depresjon/OCD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er det som gjør at pollenallergi forårsaker depresjon og/eller OCD (tvangstanker, tvangshandlinger), og generell angst? 

Mastcellene spiller en viktig rolle i allergi, mastcellene kan gjerne gå i hjernen og tulle med hodet ditt under et "allergisk anfall", dvs du kan bli "lam" og føle nummenhet i store deler av kroppen i tillegg til alle de andre kjente symptomene som er kløe, hevelser, tett hals, tett pust, rennende nese og øyne og så videre.

Det er en overreaksjon.

Men hva, nøyaktig, er det som gjør at man kan få (for å være helt spesifikk nå!) tvangstanker og tvangshandlinger av allergi? 

Jeg merker alltid en markant forverring/oppblomstring av OCD (både tanker, og handlinger som f.eks. å vaske hendene, vaske alt, føle at alt er skittent osv) når pollensesongen setter inn. 

Jeg begynte på en ny allergimedisin i desember og jeg må si - jeg har ALDRI vært så fri fra OCD som i denne perioden. Frem til pollenet kom, da kom det sakte, men sikkert, tilbake og nå sliter jeg ganske.

Det hjelper heldigvis at jeg forstår hva som er årsaken, at det er allergien. Jeg går på 2 forskjellige antihistaminer nå i tillegg til den andre medisinen og pr idag er det ikke noe "mer" jeg kan ta så må bare leve med det frem til høsten, men hadde vært interessant å vite hva slags kjemiske "saker og ting" det er som foregår i hjernen når man er allergisk, slik at det øker risikoen for f.eks. ocd.

Kjenner også mange som opplever det samme, ikke med ocd, men da med angstanfall. Hvis de får i seg allergener kroppen ikke tåler, får de gjerne voldsom angst. 

Noen får eksplosiv angst, andre får mer snikende angst, men at det er en klar sammenheng er det faktisk ingen tvil om. 

Anonymkode: 946cf...cc4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454417-pollenallergi-og-depresjonocd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...