Gå til innhold

Bor du langt fra der du ble født?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor 10 mil fra der jeg vokste opp. Flyttet til et annet fylke, men nå har de to fylkene blitt slått sammen, så da bor jeg i samme fylke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Trine skrev:

Flyttet til et annet fylke, men nå har de to fylkene blitt slått sammen, så da bor jeg i samme fylke igjen.

Samme her.

Jeg har registrert at media, med unntak av NRK som oftes bruker de gamle fylkesnavnene. Det var en avsporing, men jeg kom på det nå når jeg tenkte på at jeg ikke lengre bor i annet fylke enn hjemfylket, slik jeg gjorde før nyttår 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Shira! skrev:

Jeg har registrert at media, med unntak av NRK som oftest bruker de gamle fylkesnavnene.

De geografiske områdene finnes fremdeles, det er de administrative enhetene som er borte.

I en del tilfeller som handler om noe annet enn politikk, økonomi og administrasjon, kan det gi ganske mye mer informasjon å si "Buskerud" enn "Viken", for å ta et eksempel. "Sogn" finnes jo også, selv om fylket heter Sogn og Fjordane. 

Men i en del tilfeller bør man selvfølgelig bruke fylkesnavnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er født i et annet land, men født i samme seng som den jeg sover i nå. Er sannsynligvis også laget i nettopp den 🐵

Anonymkode: 179c0...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, laban skrev:

De geografiske områdene finnes fremdeles, det er de administrative enhetene som er borte.

I en del tilfeller som handler om noe annet enn politikk, økonomi og administrasjon, kan det gi ganske mye mer informasjon å si "Buskerud" enn "Viken", for å ta et eksempel. "Sogn" finnes jo også, selv om fylket heter Sogn og Fjordane. 

Men i en del tilfeller bør man selvfølgelig bruke fylkesnavnet. 

Ja, jeg er klar over det, men jeg har bitt meg merke i at enkelte, som lokalavisa vår, bevisst bruker gamle navnene, for å få frem at dette var mange i mot 😄 Altså at det blir brukt der det ville vært naturlig med nye fylkesnavnet. NRK har fått pes for at de bruker nye navnet for mye og ikke leverer lokale nyheter i det ene gamlefylket, men at alt nå konsentreres om områder rundt den største byen (som da ligger i vårt gamle nabofylke).

Jeg har ikke deltatt i debatten, men jeg ser at det vekker stort engasjement, så dermed har jeg lagt merke til at jeg ofte kan lese indirekte om skribenten var for eller imot sammenslåinga 😄

Jeg bor plutselig i en mye større kommune også, ikke bare større fylke. Jeg er ikke udelt negativ personlig, men dette engasjerer svært mange selv etter sammenslåing. Jeg liker å holde meg oppdatert lokalt, men jeg skal innrømme at noen leserinnlegg og kommentarfelt er mer for underholdning enn lokalt engasjement fra min side 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Shira! skrev:

Jeg har ikke deltatt i debatten, men jeg ser at det vekker stort engasjement, så dermed har jeg lagt merke til at jeg ofte kan lese indirekte om skribenten var for eller imot sammenslåinga.

Det kan jeg godt tenke meg - sånt engasjerer noe veldig. Bl.a. var det vel en mengde veiskilt med "gamle" navn som skulle skiftes ut, ble stjålet når datoen nærmet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, laban skrev:

Det kan jeg godt tenke meg - sånt engasjerer noe veldig. Bl.a. var det vel en mengde veiskilt med "gamle" navn som skulle skiftes ut, ble stjålet når datoen nærmet seg.

Her ble det stjålet en god del skilt, både skilt med fylkesnavn og noen kommuneskilt. Om det var for å protestere eller at det gikk sport i det er ikke godt å si.

Kanskje noen ville ha minne om de gamle fylkes og kommunevåpen. Det skapte også stort engasjement her, mange leserinnlegg om fylkes og kommunevåpen, var høy temperatur i diskusjonene. Så skulle det lages nye ordførerkjeder, noen brukte mye penger på det, så ble det en sak mange var «sinna» på.

Det er bra at folk er engasjerte, men å stjele skilt synes jeg vel er unødvendig. Siden det er ulovlig så må jo skiltene holdes skjult uansett. 
 

Nå har jeg rotet meg langt vekk fra temaet hvor jeg vokste opp 😂 For å konkludere så er jeg født i det som var nabofylket til det fylket jeg flyttet som ung voksen og ble boende i, men nå er jeg i samme fylke igjen uten å ha flyttet på meg. 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er overrasket hvor mange bor der hvor de ble født og oppvokst.  Selv har jeg aldri tenkt tanken på å bosette meg som voksen på hjemstedet mitt.  Mange misunner meg å ha bodd så mange steder, men jeg kan godt innrømme å følt meg rotløs noen ganger selv om jeg ville ikke ha gjort noe annerledes hvis jeg kunne velge igjen.

Anonymkode: 36e76...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jeg kunne formulert det smartere. Det jeg mente var bor du nær der du bodde som barn?

Anonymkode: 38e67...f23

Bor på en annen kant av landet med hensikt. Ønsker ikke for nær kontakt med familie.

Anonymkode: 8660a...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine

Jeg bor heldigvis over 50 mil fra der jeg er født og oppvokst. Jeg flyttet pga skole og ble værende for å komme meg bort fra familie. Kom fra et lite sted. Trives her jeg bor nå men savner nærheten til havet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...