Gå til innhold

Risikogrupper blir utsatt for smitte i arbeidslivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er mye restriksjoner for å unngå smitte. Vi skal beskytte utsatte grupper for koronasmitte. Samtidig er det flere i høyrisikogruppen som ikke har annet valg enn å gå på jobb, selv om de utsetter seg for smitte. Er det myndighetene som kommer med motstridende retningslinjer?

Anonymkode: 1661a...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye restriksjoner for å unngå smitte. Vi skal beskytte utsatte grupper for koronasmitte. Samtidig er det flere i høyrisikogruppen som ikke har annet valg enn å gå på jobb, selv om de utsetter seg for smitte. Er det myndighetene som kommer med motstridende retningslinjer?

Anonymkode: 1661a...c90

Ja, det gjør de. De vet at at smitten vil spre seg raskere når barnehagen og småskolen åpner, men nå har de hatt tid på seg til å forberede seg på sykehusene, øke kapasiteten og fått smittevernsutstyr på plass. 

Restriksjonene for å unngå smitte, er nok for at smitten ikke skal spre seg FOR raskt, slik at kapasiteten blir sprengt. 

De ønsker en sakte og kontrolert smittespredning. Ikke for sakte og ikke for raskt. Slik tror jeg det er. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange av oss har følgt retningslinjene fordi vi er redd smitte. Mange har nær familie i risikogruppen. Vi gjør alt for å beskytte.  Plutselig snur myndighetene om. Alle må ut i jobb, selv om de er i høyrisikogruppen og risikerer smitte. Det er bare å gi opp. Det får gå som det går. Har ikke noe annet valg lenger. Men de skal ikke lenger få meg til å tro at tiltakene ble gjort for å beskytte utsatte grupper. 

Anonymkode: 1661a...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De sier de skal stramme inn om det blir flere smittede. Tror dere ikke på det? Jeg er usikker.

Anonymkode: 52ca9...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier de skal stramme inn om det blir flere smittede. Tror dere ikke på det? Jeg er usikker.

Anonymkode: 52ca9...641

Jo, det tror jeg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av oss har følgt retningslinjene fordi vi er redd smitte. Mange har nær familie i risikogruppen. Vi gjør alt for å beskytte.  Plutselig snur myndighetene om. Alle må ut i jobb, selv om de er i høyrisikogruppen og risikerer smitte. Det er bare å gi opp. Det får gå som det går. Har ikke noe annet valg lenger. Men de skal ikke lenger få meg til å tro at tiltakene ble gjort for å beskytte utsatte grupper. 

Anonymkode: 1661a...c90

Alle har noen i familien som er i risikogruppen, men det går ikke å stenge ned landet i 1- 1,5 år til vi forhåpentligvis får en vaksine. De i risikogruppen må fortsatt beskytte seg. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Alle har noen i familien som er i risikogruppen, men det går ikke å stenge ned landet i 1- 1,5 år til vi forhåpentligvis får en vaksine. De i risikogruppen må fortsatt beskytte seg. 

 

Landet har ikke vært helt nedstengt. Mye har fremdeles fungert. Og det må etterhvert åpnes mer opp. Men jeg hadde forstått det slik at de i høyrisikogruppen skulle beskyttes mest mulig. For disse kan det bli for sent med en vaksine som kommer om 1 - 1,5  år.

Vi har gjort en stor innsats for å beskytte de risikoutsatte. Både for egen del og for å følge myndighetene sine retningslinjer. Nå har myndighetene endret retningslinjer og høyrisikogrupper og arbeid med mye utsatt smitte er ikke lenger grunnlag for å holde seg borte fra jobb. Jeg er redd og forstår lite av disse motstridende signaler vi får.

Anonymkode: 1661a...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det gjør de. De vet at at smitten vil spre seg raskere når barnehagen og småskolen åpner, men nå har de hatt tid på seg til å forberede seg på sykehusene, øke kapasiteten og fått smittevernsutstyr på plass. 

Restriksjonene for å unngå smitte, er nok for at smitten ikke skal spre seg FOR raskt, slik at kapasiteten blir sprengt. 

De ønsker en sakte og kontrolert smittespredning. Ikke for sakte og ikke for raskt. Slik tror jeg det er. 

Slik fikk vite at det er på et smittevernskurs på sykehuset like etter at smitten kom til Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Landet har ikke vært helt nedstengt. Mye har fremdeles fungert. Og det må etterhvert åpnes mer opp. Men jeg hadde forstått det slik at de i høyrisikogruppen skulle beskyttes mest mulig. For disse kan det bli for sent med en vaksine som kommer om 1 - 1,5  år.

Vi har gjort en stor innsats for å beskytte de risikoutsatte. Både for egen del og for å følge myndighetene sine retningslinjer. Nå har myndighetene endret retningslinjer og høyrisikogrupper og arbeid med mye utsatt smitte er ikke lenger grunnlag for å holde seg borte fra jobb. Jeg er redd og forstår lite av disse motstridende signaler vi får.

Anonymkode: 1661a...c90

Det er ca 150 døde og 600 invalidiserende trafikkskadede hvert år. Men de fleste av oss og politikerne er villige til å leve med den risikoen. (Og dette rammer unge mennesker, ikke som koronaen der 90% er over 80 år) Men nå har vi et mediedrevet hysteri som har ført til at flertallet av befolkningen er for hardere tiltak enn både ekspertene og politikerne anbefaler. Å åpne barnehager og skoler møter også stor motstand. Det har politikere i alle leire merket seg. Vil du være populær politiker går du inn for strenge tiltak. Vi er i en situasjon der ekspertene anbefaler en åpnere løsning, men befolkningen er vettskremt, og politikerne hører på velgerne.

Anonymkode: 42255...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Alle har noen i familien som er i risikogruppen, men det går ikke å stenge ned landet i 1- 1,5 år til vi forhåpentligvis får en vaksine. De i risikogruppen må fortsatt beskytte seg. 

 

Problemet oppstår når man er usikker på, eller kanskje ikke vet, om man er i risikogruppen. Det går mange med udiagnostisert diabetes, hjertesykdom og astma der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, Hodestups skrev:

Problemet oppstår når man er usikker på, eller kanskje ikke vet, om man er i risikogruppen. Det går mange med udiagnostisert diabetes, hjertesykdom og astma der ute...

Hvordan mener du at ting skal gjøres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hvordan mener du at ting skal gjøres ?

De som kan ha barna hjemme, bør ha barna hjemme. Jeg kjenner flere som ikke MÅ, men som ønsker bare ønsker seg alenetid og som derfor vil sende barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, Hodestups skrev:

De som kan ha barna hjemme, bør ha barna hjemme. Jeg kjenner flere som ikke MÅ, men som ønsker bare ønsker seg alenetid og som derfor vil sende barna.

Kan jeg spørre om du har jobb og små barn selv eller om du har hatt jobb kombinert med små barn ? 

Eller ser du ikke nødvendigheten med å jobbe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Kan jeg spørre om du har jobb og små barn selv eller om du har hatt jobb kombinert med små barn ? 

Eller ser du ikke nødvendigheten med å jobbe ?

Joda, men mange kan jo ha hjemmekontor som fungerer godt selv om barna er hjemme. Eller man kan bytte på hvem som er hjemme med barna, hvis man ikke er alene med dem.

Merk deg setningen: "De som kan ha dem hjemme". 

Jeg HAR barn og KAN ha dem hjemme :) Men blir tvunget til å sende på skole 27.4. Barnehage sender jeg ikke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ca 150 døde og 600 invalidiserende trafikkskadede hvert år. Men de fleste av oss og politikerne er villige til å leve med den risikoen. (Og dette rammer unge mennesker, ikke som koronaen der 90% er over 80 år) Men nå har vi et mediedrevet hysteri som har ført til at flertallet av befolkningen er for hardere tiltak enn både ekspertene og politikerne anbefaler. Å åpne barnehager og skoler møter også stor motstand. Det har politikere i alle leire merket seg. Vil du være populær politiker går du inn for strenge tiltak. Vi er i en situasjon der ekspertene anbefaler en åpnere løsning, men befolkningen er vettskremt, og politikerne hører på velgerne.

Anonymkode: 42255...795

At vi har så få dødsfall pga korona skyldes vel disse strenge tiltakene vi har hatt. Ingen vet hva som skjer når de åpner mer opp. Men myndighetenes motstridende tiltak for høyrisikogruppene er forvirrende.

Så lenge det gjelder andre er det enklere å skyve bekymringene bort. Vanskeligere når det angår oss selv og våre nærmeste.

Selv om de fleste som blir alvorlig syke er over 80, så er det også flere yrkessaktive som blir alvorlig syke.  Håper aldri vi får oppleve de tilstander som har vært i Italia. 

Anonymkode: 1661a...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...