Gå til innhold

Akineton - kupton?


Cesium

Anbefalte innlegg

Jeg fikk akineton for bivirkninger (abilify injeksoner). Skulle egentlig bruke akineton kun de første ukene, men skjelvingen og uroen har bare blitt verre. Så nå har jeg brukt akineton hver dag i noen måneder.

Begynner å lure på om jeg har blitt avhengig av akineton, er det mulig? At skjelvingen jeg har nå skyldes akineton og ikke abilify. For i begynnelsen var det kun en forferdelig rastløshet, men etterhvert kom skjelvingene. Også hjertebank og svetting. Føler meg ikke engstelig, det er kun kroppslig.

Akineton funker kjempebra, i noen timer. Prøver å holde meg til 2 tabletter om dagen, men noen ganger blir det 3.

Så spørsmålene mine er egentlig

1. Kan man utvikle avhengighet av akineton, sånn at man får abstinenser? 

2. Er det vanlig at abilify bivirkninger varer i flere måneder og bare blir sterkere med tiden? Bør jeg seponere? 

3. Hvis symptomene skyldes abilify, vil de forsvinne ved seponering eller kan det ha gjort varig skade? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle antikolinerge midler har et visst misbrukspotensial. Om du har utviklet avhengighet kommer vel an på hvorfor du «liker» medisinen? Er det fordi den har en stemningshevende effekt eller fordi den virker mot bivirkningene og du blir «normal»?

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ISW skrev:

Alle antikolinerge midler har et visst misbrukspotensial. Om du har utviklet avhengighet kommer vel an på hvorfor du «liker» medisinen? Er det fordi den har en stemningshevende effekt eller fordi den virker mot bivirkningene og du blir «normal»?

Blir helt rolig av akineton. Klarer å slappe ordentlig av. Før abilify slet jeg også med litt kroppslig uro, men det var overkommelig. Denne abilify uroen er mange ganger verre. Akineton tar bort all kroppslig uro, også den jeg slet med fra før. Men jeg ser bare på det som en bonus. Jeg ville nok ha brukt akineton akkurat like mye hvis den kun fungerte på bivirkningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, det har jeg sett hos enkelte.

2. Hvis ikke Abilify er "siste alternativ" etter at alle andre medikamenter har vært mislykket, synes jeg absolutt du skal diskutere med din psykiater om du ikke skal prøve et annet medikament.

3. De vil forsvinne. Slike bivirkninger er reversible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Før var det 3 slike midler man brukte akineton. kemadrid og ett jeg ikke husker navnet på. Noen som vet navnet på den siste medisinen? Den hjalp meg skikkelig. Og jeg følte meg oppstemt av den. Så hva var det 3dje antikolargine medikamentet som ble brukt tidlig 90 tall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det er relevant? Men jeg hadde ufrivillige bevegelser i en finger på venstre hånd på abilify og det har gitt seg da jeg sluttet heldigvis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
19 timer siden, kupton skrev:

@Worrisome Plenty: Disipal?  Kemadrin (ikke kemadrid)

takk, da var det nok disipal.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...