Gå til innhold

Er dette lov ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Vi har fått nye naboer. Et hyggelig pensjonistpar. 

Men i kveld da vi kom hjem fra kveldsturen, reagerte vi først på en dur i stua vi ikke hadde hørt før. Så hører vi høylytt snakking i stua, noe vi heller ikke har hørt før.

- Jeg sier : Hva skjer ? Krangler naboene eller og hva er den duren ? 

Vi prøver å lokalisere lyden og går ut på verandaen . Det høres ut som en traktor som kjører på verandaen vår. 

Vi titter over veggen til naboen for å finne ut hva som foregår og der sitter de i et boblebad. De krangler ikke, men snakker kjempehøyt til hverandre for å overdøve lyden av boblebadet. De har altså satt opp et boblebad i 9 etasje i borettslaget.

Hyggelig for dem sikkert og sikkert bra med varmt vann for naboen som sliter med smerter i kroppen. 

MEN , dette kommer jo til å bli ganske uholbart for oss. Jeg kjenner ikke til reglene ang dette i borettslaget, men blir nødt til å klage . 

Er det noen her som vet om det finnes noen felles regler for boblebad utendørs i blokk ?

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har fått nye naboer. Et hyggelig pensjonistpar. 

Men i kveld da vi kom hjem fra kveldsturen, reagerte vi først på en dur i stua vi ikke hadde hørt før. Så hører vi høylytt snakking i stua, noe vi heller ikke har hørt før.

- Jeg sier : Hva skjer ? Krangler naboene eller og hva er den duren ? 

Vi prøver å lokalisere lyden og går ut på verandaen . Det høres ut som en traktor som kjører på verandaen vår. 

Vi titter over veggen til naboen for å finne ut hva som foregår og der sitter de i et boblebad. De krangler ikke, men snakker kjempehøyt til hverandre for å overdøve lyden av boblebadet. De har altså satt opp et boblebad i 9 etasje i borettslaget.

Hyggelig for dem sikkert og sikkert bra med varmt vann for naboen som sliter med smerter i kroppen. 

MEN , dette kommer jo til å bli ganske uholbart for oss. Jeg kjenner ikke til reglene ang dette i borettslaget, men blir nødt til å klage . 

Er det noen her som vet om det finnes noen felles regler for boblebad utendørs i blokk ?

De kommer vel ikke til å sitte i boblebadet HELE tiden. Er det virkelig så plagsomt at det er nødvendig å klage. Noe må man tåle.

Anonymkode: d71fb...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gir et boblebad så høy lyd at det høres ut som en traktor? Syns det høres ut som om du overdriver støynivået litt... 

Anonymkode: d71fb...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har fått nye naboer. Et hyggelig pensjonistpar. 

Men i kveld da vi kom hjem fra kveldsturen, reagerte vi først på en dur i stua vi ikke hadde hørt før. Så hører vi høylytt snakking i stua, noe vi heller ikke har hørt før.

- Jeg sier : Hva skjer ? Krangler naboene eller og hva er den duren ? 

Vi prøver å lokalisere lyden og går ut på verandaen . Det høres ut som en traktor som kjører på verandaen vår. 

Vi titter over veggen til naboen for å finne ut hva som foregår og der sitter de i et boblebad. De krangler ikke, men snakker kjempehøyt til hverandre for å overdøve lyden av boblebadet. De har altså satt opp et boblebad i 9 etasje i borettslaget.

Hyggelig for dem sikkert og sikkert bra med varmt vann for naboen som sliter med smerter i kroppen. 

MEN , dette kommer jo til å bli ganske uholbart for oss. Jeg kjenner ikke til reglene ang dette i borettslaget, men blir nødt til å klage . 

Er det noen her som vet om det finnes noen felles regler for boblebad utendørs i blokk ?

Det må i så fall være spesielle regler for boblebad i akkurat dette borettslaget. Rita Westvik vant en sak i retten for et par år siden etter at en nabo hadde gått til sak mot hennes boblebad på verandaen.

Anonymkode: 82955...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer vel ikke til å sitte i boblebadet HELE tiden. Er det virkelig så plagsomt at det er nødvendig å klage. Noe må man tåle.

Anonymkode: d71fb...dca

Vi vet ikke enda hvor mye de kommer til å bruke det, naturlig nok. Det var i hvert fall veldig plagsomt i dag. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir et boblebad så høy lyd at det høres ut som en traktor? Syns det høres ut som om du overdriver støynivået litt... 

Anonymkode: d71fb...dca

Jeg hørte det med en gang jeg kom åpnet døra hjemme og trodde først de kranglet. Hvis jeg overdriver, så overdriver samboeren også :)

Han er i gang med å skrive mail til styret nå. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må i så fall være spesielle regler for boblebad i akkurat dette borettslaget. Rita Westvik vant en sak i retten for et par år siden etter at en nabo hadde gått til sak mot hennes boblebad på verandaen.

Anonymkode: 82955...bcf

Ok, greit å vite. 

Vi forhører oss med styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hørte det med en gang jeg kom åpnet døra hjemme og trodde først de kranglet. Hvis jeg overdriver, så overdriver samboeren også :)

Han er i gang med å skrive mail til styret nå. 

Dere kommer sikkert til å få et fint naboforhold.. Hadde du klagd til styret hvis de kranglet også for å sette det på spissen? Hva med å vente litt og se hvor ofte de bruker det. Om det er en gang annen hver uke eller hver dag.

Anonymkode: d71fb...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt boblebad har en motor som går noen timer hvert døgn. Ja, du hører den. Ville nok ikke hatt den i annet enn en enebolig eller hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, kupton skrev:

Mitt boblebad har en motor som går noen timer hvert døgn. Ja, du hører den. Ville nok ikke hatt den i annet enn en enebolig eller hytte.

Dette er i toppetasjen av en boligblokk. Det har vært stille og rolig her, men dette hørte jeg inn i stua og helt ute i yttergangen. Og det var før vi åpnet verandadøra. 

Da lurer jeg på hvordan det blir til sommeren når varmen kommer og verandadoren står åpen . Det er bare vinduer hele veien og verandadør mot terassen. Ingen vegg som kunne dempet lyden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kommer sikkert til å få et fint naboforhold.. Hadde du klagd til styret hvis de kranglet også for å sette det på spissen? Hva med å vente litt og se hvor ofte de bruker det. Om det er en gang annen hver uke eller hver dag.

Anonymkode: d71fb...dca

Neida, ro deg ned nå .  Vi snakker hyggelig til hverandre og det har jeg til hensikt å fortsette med. 

Først og fremt nå må vi førhøre oss med styret og det lar jeg samboeren ta seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
12 minutter siden, kupton skrev:

Det er nok lydforplantning gjennom bygget som er verst. Om verandadør er oppe tror jeg ikke betyr så mye. 

Ja, det kan godt være. 

Det beste hadde vært om de kan bruke det på dagtid i hverdager ( siden de er pensonister ) , mens vi er på jobb og ikke i helga på varme sommerdager når vi sitter ute. 

Håper på et fortsatt godt naboforhold selvfølgelig og at det er mulig å finne en løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spurte om det, men fikk beskjed om at det ble for tungt for verandaen så det var ikke lov.  Vi fikk heller ikke lov å sette opp varmepumpe fordi de var redd for at den skulle lage lyd og forstyrre naboene.  Og vi bor ikke engang i et borettslag, men i et sameie og har dermed større bestemmelsesrett enn i et borettslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 minutter siden, Dorthe skrev:

Vi spurte om det, men fikk beskjed om at det ble for tungt for verandaen så det var ikke lov.  Vi fikk heller ikke lov å sette opp varmepumpe fordi de var redd for at den skulle lage lyd og forstyrre naboene.  Og vi bor ikke engang i et borettslag, men i et sameie og har dermed større bestemmelsesrett enn i et borettslag.

Ja, vi får se hvordan det går. Det kan hende det er lovlig her. Jeg vet ikke.

Inne i stua reagerte jeg først og fremst på stemmene. Vi hørte duren fra boblebadet godt også, men stemmene deres var svært høylytte. De snakket nok høyt for å overdøve lyden fra boblebadet og på den siden av stua i hjørnet mot dem, har vi også en lufteluke, som sikkert forsterket det. De er nok selv ikke klar over at vi kunne følge med på samtalen deres inne i stua vår 🙂

Men verste lyden var ute på terassen. Sånn kan vi ikke ha det til sommeren. Det er terror. Veggen som skiller terassene mellom oss er bare en halvvegg. 

Problemet til naboen er jo at han sliter med helsa og smerter, så jeg kan jo skjønne at han vil ha et boblebad. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, vi får se hvordan det går. Det kan hende det er lovlig her. Jeg vet ikke.

Inne i stua reagerte jeg først og fremst på stemmene. Vi hørte duren fra boblebadet godt også, men stemmene deres var svært høylytte. De snakket nok høyt for å overdøve lyden fra boblebadet og på den siden av stua i hjørnet mot dem, har vi også en lufteluke, som sikkert forsterket det. De er nok selv ikke klar over at vi kunne følge med på samtalen deres inne i stua vår 🙂

Men verste lyden var ute på terassen. Sånn kan vi ikke ha det til sommeren. Det er terror. Veggen som skiller terassene mellom oss er bare en halvvegg. 

Problemet til naboen er jo at han sliter med helsa og smerter, så jeg kan jo skjønne at han vil ha et boblebad. 

Jeg og skjønner det da at han vil ha det.  Jeg vil også, men badet mitt er så lite at det ikke er plass.  Jeg har i Spania og bruker det stadig vekk om vinteren.  Og det bråker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
47 minutter siden, Dorthe skrev:

Vi spurte om det, men fikk beskjed om at det ble for tungt for verandaen så det var ikke lov.  Vi fikk heller ikke lov å sette opp varmepumpe fordi de var redd for at den skulle lage lyd og forstyrre naboene.  Og vi bor ikke engang i et borettslag, men i et sameie og har dermed større bestemmelsesrett enn i et borettslag.

Det kom et kjapt svar fra styreformann allerede i kveld og det er samme regel for borettslaget her ang. dette med vekt og Jacuzzi (boblebad), så da trenger ikke vi å foreta oss noe mer. Står her i punkt 6 i retningslinjer for balkonger: Han har ikke søkt heller. Litt lettet over at vi slipper å foreta oss noe, men at styret tar seg av det.

Les dette:

6. Tyngre installasjoner på takterrasser Takterrassene hviler flytende på isolasjonsmateriale. De tåler derfor liten vektbelastning pr. arealenhet. Overbelastning vil dessuten kunne skade bærende konstruksjoner. Maksimal akseptabel vektbelastning anses å være ca. 300 kg pr m2 med jevnt fordelt last. Utførte beregninger viser dessuten at for deler av hver terrasse kan over 90% den overnevnte grense for vektbelastning være «spist opp» av den opprinnelige dekkekonstruksjonen (+ snø). 
For å illustrere hva dette innebærer kan det opplyses at følgende «installasjoner» overskrider denne grensen:
- Jaccussi -
Plantekasser av betong eller stein. Middels store plantekasser må, for å kunne brukes, være i lett materiale med maksimalt 60-70 cm jord dersom de står alene og med maksimalt 30-40 cm jord om det står flere samlet. I perioder med vedvarende nedbør som kan gjennombløte jorden, forutsettes da at kassene flyttes under tak.
- Dekkematerialer av betong- eller steinheller
 
- Oppbygging med elvegrus el. tykkere enn 50mm
 
- Ben til «partytelt»
 
Sameiere som har installasjoner på sin takterrasse som overstiger den retningsgivende maksimale vektbelastning bes fjerne installasjonene snarest mulig eller, om mulig, gjøre tiltak som sikrer at vektbelastningen på terrassegulvet blir forsvarlig. Dersom en er usikkert på om vektbelastningen overskrides skal installasjonen omsøkes til styret i boligsameie (hvis det ikke allerede er gjort). Dokumentasjon fra kompetent fagmann skal følge søknaden. Slik søknad skal også sendes for eventuelle tyngre installasjoner som planlegges. 
Det gjøres oppmerksom på at eventuelle skader som følge av for stor vektbelastning på takterrassen vil innehaveren av den aktuelle leiligheten (sameieren) stå ansvarlig for."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det kom et kjapt svar fra styreformann allerede i kveld og det er samme regel for borettslaget her ang. dette med vekt og Jacuzzi (boblebad), så da trenger ikke vi å foreta oss noe mer. Står her i punkt 6 i retningslinjer for balkonger: Han har ikke søkt heller. Litt lettet over at vi slipper å foreta oss noe, men at styret tar seg av det.

Vekta på det hele var det første som slo meg også - dette veier jo fort 1-2 tonn...! Avhengig av hvor stort det ser selvfølgelig, men vanvittig tungt er det jo og å finne på å sette opp dette på en terrasse i en blokk?! Kreativt om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Dorthe skrev:

Jeg og skjønner det da at han vil ha det.  Jeg vil også, men badet mitt er så lite at det ikke er plass.  Jeg har i Spania og bruker det stadig vekk om vinteren.  Og det bråker ...

Hvor har du det? Innendørs på badet?

Anonymkode: d71fb...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 timer siden, Lillemus skrev:

Vekta på det hele var det første som slo meg også - dette veier jo fort 1-2 tonn...! Avhengig av hvor stort det ser selvfølgelig, men vanvittig tungt er det jo og å finne på å sette opp dette på en terrasse i en blokk?! Kreativt om ikke annet.

De tok kontakt i dag og det gikk fint  🙂 De mener at det er innenfor lovverket . Det veier 800 kilo med vann i, men det var noe med at det er bygd over 4 kvm. 

Akkurat dette er jo ikke noe vi bryr oss om heller, så de vil isolere det og dempe lyden.

De har hatt boblebadet i vinter og vi har jo ikke hørt noe verdens ting i løpet av vinteren,  men plutselig veldig i går. De har skiftet motor og lufteluka vår sto heller ikke oppe i vinter. De kommer ikke til å bruke det når vi er der ute. 

Hvis de klarer å dempe lyden og ikke bruker det når vi sitter ute, så ordner dette seg kanskje på best mulig måte 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...