Gå til innhold

Elsykkel


påskelilje

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har peiling på elsykkel? Jeg lurer på om jeg skal gå til innkjøp av det nå i vår. Har vært og kikket litt, og de to firmaene jeg undersøkte, hadde kampanjepriser fra 19.000-27.000 (hadde kostet ca 23.000-36.000) Mye penger, så hvis jeg skal bruke såpass, må jeg velge rett. Kanskje det finnes sykler som er gode nok til 15.000?

Jeg har bare 7 km til jobb, og har syklet tidligere. Men fikk fryktelig vondt i ryggen av å sitte foroverbøyd. Må ha en mer klassisk sykkel. En av syklene jeg så på hadde fotbrems. Det har jeg ikke hatt 25 år, men det er kanskje greit når høyre hånd er litt svak og vond?

Hva med rekkevidde og motorstørrelse? De sier jo litt forskjellig, selgerne 😮😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting du bør tenke på er om du skal ha bakhjulsmotor, forhjulsmotor eller sentermotor. Rekkevidden vil jo være avhengig av hvor stort batteriet er, føre, vind, vekt og sikkert flere ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, påskelilje skrev:

Er det noen her som har peiling på elsykkel? Jeg lurer på om jeg skal gå til innkjøp av det nå i vår. Har vært og kikket litt, og de to firmaene jeg undersøkte, hadde kampanjepriser fra 19.000-27.000 (hadde kostet ca 23.000-36.000) Mye penger, så hvis jeg skal bruke såpass, må jeg velge rett. Kanskje det finnes sykler som er gode nok til 15.000?

Jeg har bare 7 km til jobb, og har syklet tidligere. Men fikk fryktelig vondt i ryggen av å sitte foroverbøyd. Må ha en mer klassisk sykkel. En av syklene jeg så på hadde fotbrems. Det har jeg ikke hatt 25 år, men det er kanskje greit når høyre hånd er litt svak og vond?

Hva med rekkevidde og motorstørrelse? De sier jo litt forskjellig, selgerne 😮😄

Har ikke peiling på elsykkel. Foreslår i stedet å kjøpe en ny klassisk sykkel :). Det  gjorde jeg for et drøyt år siden, og det var en ny verden. Fant ut at min gamle sykkel var altfor stor, slik at jeg måtte lene meg mye frem. Rammestørrelser er ofte tilpasset menn, som har relativt mye lengre overkropp enn kvinner. Du bør prøve en ny og mer tilpasset klassisk sykkel, så får du trim også :)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker min elsykkel. Det er en helt egen glede å suse oppoverbakke på den.  Jeg har 8km til jobb, og nå kan jeg uten problem sykle tur-retur hver dag.   

Jeg er god og varm når jeg kommer frem, og kjenner at jeg har beveget kroppen. Det er trim, men ikke trening.

kjøpte den på Clas Ohlson for 4 år siden til kr. 8.000,-  Det altså langt fra en toppmodell, men den fungerer veldig bra for meg. Har også syklet på den om vinteren med piggdekk.  Har aldri gått tom for batteri, selv ikke på kalde dager. Den har rekkevidde på 50km. 

Mye utvikling har skjedd på disse årene, og hvis du f.eks. vil bruke kr. 15.000,- får du helt sikkert en super sykkel. 

 

Endret av Kalevaala
La til rekkevidde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Elsykkel er juks 😛

Ser de på elsykkel sykler forbi oss i oppoverbakene i marka, men de får jo ingen trening :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Elsykkel er juks 😛

Ser de på elsykkel sykler forbi oss i oppoverbakene i marka, men de får jo ingen trening :)

 

Også er de irriterende trege bortover og nedover! 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Xtra skrev:

Har ikke peiling på elsykkel. Foreslår i stedet å kjøpe en ny klassisk sykkel :). Det  gjorde jeg for et drøyt år siden, og det var en ny verden. Fant ut at min gamle sykkel var altfor stor, slik at jeg måtte lene meg mye frem. Rammestørrelser er ofte tilpasset menn, som har relativt mye lengre overkropp enn kvinner. Du bør prøve en ny og mer tilpasset klassisk sykkel, så får du trim også :)

Nå viser det seg at de som har e-sykkel får minst like mye om ikke mer trim enn de med vanlig sykkel. Rett og slett fordi de er mer ute å sykler og sykler gjerne lenger enn om de hadde en vanlig sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Elsykkel er juks 😛

Ser de på elsykkel sykler forbi oss i oppoverbakene i marka, men de får jo ingen trening :)

 

Det syntes jeg også tidligere,  men jeg har snudd. De jeg kjenner som har e-sykkel er mye mer ute å sykler nå enn før. Og de må jo tråkke de også.

En undersøkelse om e-sykler kontra vanlig sykkel sier det samme (hørte det på radioen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg har bare 7 km til jobb, og har syklet tidligere.

Jeg tror den viktigste fordelen med elsykkel ligger at man vurderer / orker å sykle mer og i andre situasjoner enn hvis man ikke hadde den. Altså at elsykkelen erstatter bil og kollektivtransport i så stor grad at man totalt sett får mer bevegelse / trening enn det man hadde orket uten den, slik @Kalevaala og @emilie321 beskriver ovenfor.

En venninne av meg har elsykkel og den har fått henne til å bruk sykkel i stedet for bil eller T-bane til nesten alt. Hun bor et sted der hun nesten uansett hvor hun skal, vil få mange oppoverbakker på hjemveien. På den måten blir det jo totalt sett en gevinst både mht. trim og økonomi. (Og hun er pensjonist, så hun har tid også.)

Hvis det uansett blir vanskelig å bruke sykkel i stedet for bil i typiske hverdagssituasjoner - fordi du må ha med deg varer, barn eller andre ting - kan det kanskje være like greit å teste en moderne tråsykkel, slik det foreslås over her. Det kommer jo også an på om det er flatt eller bratt der du skal sykle til daglig. For mange er det upraktisk å komme gjennomsvett på jobb eller hjem hver dag, og så blir det en grunn til å droppe syklingen - hvis man da ikke har batteri til hjelp.

Det ligger masse tester og omtaler på nett, det er bare å søke. Det er nok lurt å lese litt om hva man skal vektlegge i forhold til bruksområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, emilie321 skrev:

Nå viser det seg at de som har e-sykkel får minst like mye om ikke mer trim enn de med vanlig sykkel. Rett og slett fordi de er mer ute å sykler og sykler gjerne lenger enn om de hadde en vanlig sykkel.

Ja, om man ellers ikke sykler er det klart elsykkel er mer trim enn bil eller kollektivt.

 

Selv sykler jeg ikke til jobb, rett og slett fordi det er så mye trafikk og jeg har vært i et par nesten-ulykker. Det ville jo vært det samme med elsykkel. Jeg sykler imidlertid flere ganger i uken i andre ærend og ikke minst i marka, og da er trimmen/treningen en viktig faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsykkel er et bra alternativ til de som ønsker å sykle med og som ikke klarer å sykle så mye på vanlig sykkel. Det handler ikke bare om trimmen de får, men muligheten for å lettere ta seg rundt med elsykkel slik at de vil benytte sykkelen mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Elsykkel er juks 😛

Ser de på elsykkel sykler forbi oss i oppoverbakene i marka, men de får jo ingen trening :)

 

Jadajadajada - jeg synes egentlig også det er juks. MEN - i og med at jeg ikke tør å sykle på vanlig sykkel pga ryggen, og at det skal bli et fryktelig trafikkaos på E18 mellom bosted og jobb, som vil føre til himla kø for både bil og buss, i ett år frem, så frister det å prøve noe nytt. Kan gå, men det tar 1 time og 10 min. Sykling tar 25 og elsykkel kanskje 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må bare la argumentene om juks prelle av. 😁 Det skyldes jo bare misunnelse, der vi suser opp bakken mens vi nynner på Brelett-melodien. ☺️☺️ Nananananananana 

Andre har skrevet det opplagte, at lettere bruk = mer bruk, så jeg skal ikke gjenta det. Men det gjaldt i aller høyeste grad meg - jeg sykler 10-15 ganger så mange km/år som jeg gjorde før. Det er et helt fantastisk fremkomstmiddel, som gjør det morsomt og lett å komme seg til og fra steder. 
 

Jeg har 15 km til jobb (dvs akkurat nå er det null...), og for meg personlig hadde ikke vanlig tråsykkel vært alternativet her, selv om jeg har kolleger som sykler tre mil til jobb. Så elsykkelen erstatter dermed det å sitte på rævva på bussen. Tidsmessig er det nesten break even, fordi jeg med offentlig kommunikasjon må bytte mlm buss og bane og derfor bruker ekstra tid pga det.

Fra april - oktober sykler jeg 3-4 dager i uka. Noe av det deiligste ved det er friheten fra å slippe buss og bane, ha mitt eget sete og ha mitt eget løp. Det er også en tid der jeg ikke gjør noe annet; tankene vandrer om alt fra viktig planlegging til små observasjoner av flora og fauna og solstråler og sånn. Det er balsam for sjelen, og jeg blir nesten litt introvert av det og gruer meg til å ta bussen igjen hver dag når jeg synes det blir for kaldt og mørkt for meg for sykling. Og senhøstes har det en ekstra bonus: Det er vanskelig å få til så mye utetid i dagslys på hverdagene - etter jobb, buss hjem, middagslaging og spising er det straks mørkt. Men med sykkel har jeg allerede vært ute og beveget meg i ca 1,5 time totalt. 
 

De første tre sesongene jeg syklet hadde jeg en rimeligere sykkel fra Clas Ohlsson. Jeg ville teste konseptet før jeg kjøpte noe dyrere. Det funka jo greit det, men det er mye bedre nå som jeg har en Kalkhoff, blant annet fordi den har krankmotor, hvilket gir mye mer sømløse overganger enn navmotor. Og den har generelt mye bedre kvalitet - med den andre var det ukentlig stramming av skruer og småfiksing etc. 

En annen bonus ved elsykkelen er at jeg klarer å holde følge med mannen når vi sykler sammen. 🤣 Jeg sitter rett og høyt og godt, og har deilig sete med polstring og fjærer. 

Men de er tunge disse elsykkelen, og uhensiktsmessig å bruke uten strøm. Da er det bare en stor, tung sykkel med dårligere gear. Så om du skal sykle off road bør du nok ha en lettere og lavere sykkel. Hvis du har stort behov for å transportere mye, finnes det jo lastesykler, men de er ofte veldig dyre. 

Lykke til med valg av modell og kjøp av sykkel  😎

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en som kostet ca 15 000. Den er kjempefin, den, trenger bare å lade batteriet 2-3 ganger i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har denne, men kjøpte den i fjor når den var mye billigere, samt på tilbud https://www.sykkelpikene.no/electra/120599/electra-townie-commute-go-8i-elsykkel-2020-mod-bosch-8-gir-mineral-blue

Jeg valgte også den mye pga utseende, samt hvordan man sitter når man bruker den, og jeg ville ha en type mitt lokale sykkelverksted hadde god kjennskap til når det gjaldt motor o.l.

Så fra å bruke bilen til jobb har jeg nå brukt sykkel istedenfor. Det tar meg faktisk ca like lang tid da sykkelveien går på kryss og tvers mens bilveien går rundt. Kjøpte også piggdekk i fjor høst, og på de roligste dagene har jeg brukt den og til jobb, har kjøpt ullsetetrekk samt varmevotter til å tre på styret.

Jeg sykler først og fremst i eco modus, det gir en liten hjelp, men det går mest på å tråkke selv. Ikke fordi jeg er lat, men fordi elsykler ofte er utrolig tunge uten hjelp. Lader batteriet noen ganger i mnd, kunne nok ladet det mer sjeldent, men jeg har en utrolig bratt bakke opp til meg som er litt lang og der bruker jeg 1 gir og full kraft fra sykkelen, men kun da, for den bråker jo mer jo mer du bruker motoren.

Anonymkode: cb9a2...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har denne, men kjøpte den i fjor når den var mye billigere, samt på tilbud https://www.sykkelpikene.no/electra/120599/electra-townie-commute-go-8i-elsykkel-2020-mod-bosch-8-gir-mineral-blue

Jeg valgte også den mye pga utseende, samt hvordan man sitter når man bruker den, og jeg ville ha en type mitt lokale sykkelverksted hadde god kjennskap til når det gjaldt motor o.l.

Så fra å bruke bilen til jobb har jeg nå brukt sykkel istedenfor. Det tar meg faktisk ca like lang tid da sykkelveien går på kryss og tvers mens bilveien går rundt. Kjøpte også piggdekk i fjor høst, og på de roligste dagene har jeg brukt den og til jobb, har kjøpt ullsetetrekk samt varmevotter til å tre på styret.

Jeg sykler først og fremst i eco modus, det gir en liten hjelp, men det går mest på å tråkke selv. Ikke fordi jeg er lat, men fordi elsykler ofte er utrolig tunge uten hjelp. Lader batteriet noen ganger i mnd, kunne nok ladet det mer sjeldent, men jeg har en utrolig bratt bakke opp til meg som er litt lang og der bruker jeg 1 gir og full kraft fra sykkelen, men kun da, for den bråker jo mer jo mer du bruker motoren.

Anonymkode: cb9a2...441

Takk for tips! Du sitter ganske oppreist på denne, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, morsan skrev:

Man må bare la argumentene om juks prelle av. 😁 Det skyldes jo bare misunnelse, der vi suser opp bakken mens vi nynner på Brelett-melodien. ☺️☺️ Nananananananana 

Andre har skrevet det opplagte, at lettere bruk = mer bruk, så jeg skal ikke gjenta det. Men det gjaldt i aller høyeste grad meg - jeg sykler 10-15 ganger så mange km/år som jeg gjorde før. Det er et helt fantastisk fremkomstmiddel, som gjør det morsomt og lett å komme seg til og fra steder. 
 

Jeg har 15 km til jobb (dvs akkurat nå er det null...), og for meg personlig hadde ikke vanlig tråsykkel vært alternativet her, selv om jeg har kolleger som sykler tre mil til jobb. Så elsykkelen erstatter dermed det å sitte på rævva på bussen. Tidsmessig er det nesten break even, fordi jeg med offentlig kommunikasjon må bytte mlm buss og bane og derfor bruker ekstra tid pga det.

Fra april - oktober sykler jeg 3-4 dager i uka. Noe av det deiligste ved det er friheten fra å slippe buss og bane, ha mitt eget sete og ha mitt eget løp. Det er også en tid der jeg ikke gjør noe annet; tankene vandrer om alt fra viktig planlegging til små observasjoner av flora og fauna og solstråler og sånn. Det er balsam for sjelen, og jeg blir nesten litt introvert av det og gruer meg til å ta bussen igjen hver dag når jeg synes det blir for kaldt og mørkt for meg for sykling. Og senhøstes har det en ekstra bonus: Det er vanskelig å få til så mye utetid i dagslys på hverdagene - etter jobb, buss hjem, middagslaging og spising er det straks mørkt. Men med sykkel har jeg allerede vært ute og beveget meg i ca 1,5 time totalt. 
 

De første tre sesongene jeg syklet hadde jeg en rimeligere sykkel fra Clas Ohlsson. Jeg ville teste konseptet før jeg kjøpte noe dyrere. Det funka jo greit det, men det er mye bedre nå som jeg har en Kalkhoff, blant annet fordi den har krankmotor, hvilket gir mye mer sømløse overganger enn navmotor. Og den har generelt mye bedre kvalitet - med den andre var det ukentlig stramming av skruer og småfiksing etc. 

En annen bonus ved elsykkelen er at jeg klarer å holde følge med mannen når vi sykler sammen. 🤣 Jeg sitter rett og høyt og godt, og har deilig sete med polstring og fjærer. 

Men de er tunge disse elsykkelen, og uhensiktsmessig å bruke uten strøm. Da er det bare en stor, tung sykkel med dårligere gear. Så om du skal sykle off road bør du nok ha en lettere og lavere sykkel. Hvis du har stort behov for å transportere mye, finnes det jo lastesykler, men de er ofte veldig dyre. 

Lykke til med valg av modell og kjøp av sykkel  😎

 

Tusen takk for entusiastisk innlegg 😄 Mye å tenke på her, skjønner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting til, husk at det ikke er alle selgere som har peiling på elsykkel selv om de gir uttrykk for det, så det kan være lurt å undersøke litt på forhånd slik at du ikke blir lurt til å kjøpe noe du ikke liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 18.4.2020 den 8.39, påskelilje skrev:

Takk for tips! Du sitter ganske oppreist på denne, ikke sant?

Ja, sitter rett i ryggen og tråkker uten å anstrenge den, påvirker heller ikke knærne mine noe særlig.

Anonymkode: cb9a2...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...