Gå til innhold

Betale gjeld eller spare? Eller begge deler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et ganske stort forbrukslån. Har betalt ned 18 000 kr på det i løpet av det siste året. Og har betalt ca 15 000 kr i renter. Inntekten min er på ca 17 000 i måneden. Det er ikke lett å spare. Har kun prioritert å betale på lån, og få renten og gjelden ned. Har kun hatt en liten buffer iblant på maks 5000 kr. 

Snart kommer feriepengene. Er det lurt å legge av feriepengene til buffer? Eller ville dere ha prioritert gjelden? 

Anonymkode: 2baa7...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et ganske stort forbrukslån. Har betalt ned 18 000 kr på det i løpet av det siste året. Og har betalt ca 15 000 kr i renter. Inntekten min er på ca 17 000 i måneden. Det er ikke lett å spare. Har kun prioritert å betale på lån, og få renten og gjelden ned. Har kun hatt en liten buffer iblant på maks 5000 kr. 

Snart kommer feriepengene. Er det lurt å legge av feriepengene til buffer? Eller ville dere ha prioritert gjelden? 

Anonymkode: 2baa7...41d

Jeg ville spart litt og betalt ned på gjelden i tillegg, kanskje litt mer enn vanlig om du har anledning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Lillemus skrev:

Jeg ville spart litt og betalt ned på gjelden i tillegg, kanskje litt mer enn vanlig om du har anledning til det.

Jeg bør nok sette av 12 000 av feriepengene i buffer. Er litt kjipt å være betale på lån hele tiden. Betryggende med en buffer. Jeg synes rådet ditt er klokt. Takk! 

Anonymkode: 2baa7...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et ganske stort forbrukslån. Har betalt ned 18 000 kr på det i løpet av det siste året. Og har betalt ca 15 000 kr i renter. Inntekten min er på ca 17 000 i måneden. Det er ikke lett å spare. Har kun prioritert å betale på lån, og få renten og gjelden ned. Har kun hatt en liten buffer iblant på maks 5000 kr. 

Snart kommer feriepengene. Er det lurt å legge av feriepengene til buffer? Eller ville dere ha prioritert gjelden? 

Anonymkode: 2baa7...41d

forbrukslån bør absolutt prioriteres umiddelbart.

Anonymkode: 8f21f...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lurt å legge av feriepengene til buffer? Eller ville dere ha prioritert gjelden? 

Jeg ville nok brukt mesteparten på forbrukslånet. Slike lån er veldig dyre pga. de høye rentene. Når du er kvitt det, blir det enklere å spare jevnlig. 

Men en viss buffer bør man jo ha, i tilfelle noe må repareres eller skiftes ut. Så det kommer litt an på situasjonen totalt - har du f.eks. en eldgammel vaskemaskin, skal bilen på service,... Sånne ting må du ta med i vurderingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg trekkes en viss sum automatisk. Dette er ikke lenger renter. Jeg både holder igjen litt, og trekkes en liten sum. 

Anonymkode: e989e...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trekkes en viss sum automatisk. Dette er ikke lenger renter. Jeg både holder igjen litt, og trekkes en liten sum. 

Anonymkode: e989e...600

Med min begrensede kjennskap til forbrukslån tviler jeg på at et forbrukslån som fortsatt løper, er rentefritt. Jeg forstår heller ikke hva du mener med å "holde igjen litt".

Men jeg mener uansett at du i tillegg til å ha en buffer som bevarer nattesøvnen, skal bruke en god del av ekstra inntekt (som skatte- og feriepenger) på lånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et ganske stort forbrukslån. Har betalt ned 18 000 kr på det i løpet av det siste året. Og har betalt ca 15 000 kr i renter. Inntekten min er på ca 17 000 i måneden. Det er ikke lett å spare. Har kun prioritert å betale på lån, og få renten og gjelden ned. Har kun hatt en liten buffer iblant på maks 5000 kr. 

Snart kommer feriepengene. Er det lurt å legge av feriepengene til buffer? Eller ville dere ha prioritert gjelden? 

Anonymkode: 2baa7...41d

Jeg ville betalt ned absolutt så mye som mulig. Som du vet er slike forbrukslån fryktelig dyre og best og bli ferdig med jo før jo heller. Og jeg vet av erfaring at penger på bufferkonto fort kan gå til noe som ikke er helt prekært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha betalt ned så mye som mulig av forbrukslånet. Er det slik at du har totalt betalt 33.000 kr på lånet det siste året, og av dette var 15.000 renter?

Skjønte heller ikke det med at du ikke lenger betaler renter på lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et dyrt lån og jeg betalte det ned så fort som overhode mulig.  Da det var nedbetalt så begynte jeg å sette av til en buffer. Har den dag i dag ikke så mye der, men så har jeg hatt noen store utgifter det siste året som jeg faktisk greide å betale pga en bufferkonto.

Det var utrolig godt å få bort det lånet. En bør ble tatt vekk fra mine skuldre. Nå synes jeg det er gøy å se at sparekontoen øker sakte men sikkert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg hadde et dyrt lån og jeg betalte det ned så fort som overhode mulig.  Da det var nedbetalt så begynte jeg å sette av til en buffer. Har den dag i dag ikke så mye der, men så har jeg hatt noen store utgifter det siste året som jeg faktisk greide å betale pga en bufferkonto.

Det var utrolig godt å få bort det lånet. En bør ble tatt vekk fra mine skuldre. Nå synes jeg det er gøy å se at sparekontoen øker sakte men sikkert igjen.

Er godt å få bort lån. Har 19 000 kr igjen å nedbetale på det lånet med høyest rente. Har 6000 kr på et annet lån med ganske lav rente. 

Anonymkode: 2baa7...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Xtra skrev:

Jeg ville betalt ned absolutt så mye som mulig. Som du vet er slike forbrukslån fryktelig dyre og best og bli ferdig med jo før jo heller. Og jeg vet av erfaring at penger på bufferkonto fort kan gå til noe som ikke er helt prekært.

Det er sant. Jeg fikk igjen penger på skatten. Har brukt det til å betale ned på lån. Har ikke noe penger som buffer nå. Vet at hvis jeg har en liten buffer så er det så altfor lett å bruke pengene til noe som absolutt ikke er så kjempenødvendig.  Men jeg tenker på å sette av feriepengene til buffer slik at jeg har litt penger i bakhånd. Men det er jo sparing i å betale lån og.  

Anonymkode: 2baa7...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...