Gå til innhold

Hva er den beste antidepressivaen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Depresjonssykdommen har mange symptomer som kan være av ulik styrke og alvorlighet hos ulike personer med depresjon. Derfor er det ikke en AD som er best for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som Kupton sier, så er det ekstremt variert hvilke AD som passer for den enkelte. En må se på hele sykdomsbilde og personligheten. Det er når leger skjærer alle over en kam for å spare tid, og foreskriver AD som er den mest vanlige eller populære, at det begynner å bli skummelt...og kan skape ekstra mye bivirkninger for den enkelte.

Jeg brukte feks en AD som ikke vat så vanlig tidligere, men som passet for folk som meg med sf i tillegg. Den fungerte ganske godt der og da. I dag har jeg mer nytte av en annen AD hvor en sterk bivirkning er at jeg blir trøtt og den demper samtidig litt angst. Noe jeg sliter mer med i dag. Den fører også til bedre impulskontroll. Den forrige gjorde meg heller mer våken og ga meg dårlig impulskontroll. Sa ja. Det er mange ting som må spille inn her og bare en god lege eller psykiater kan ta denne vurderingen.

(Og av samme grunn fant jeg ikke grunn til å nevne navnet på medisinene jeg tok;)

Anonymkode: c2f5a...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er den beste antidepressivaen?

Anonymkode: c5981...d5e

Den beste antidepressivaen er en kombinasjon av riktig medikament, samtaler med en kyndig behandler, regelmessig fysisk aktivitet, fast døgnrytme, selvdisiplin, tålmodighet og en god porsjon humor og selvironi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Janus30 skrev:

Den beste antidepressivaen er en kombinasjon av riktig medikament, samtaler med en kyndig behandler, regelmessig fysisk aktivitet, fast døgnrytme, selvdisiplin, tålmodighet og en god porsjon humor og selvironi. 

Humoren og selvironien kommer vel først når de andre faktorene funker;)

Anonymkode: c2f5a...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2020 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Som Kupton sier, så er det ekstremt variert hvilke AD som passer for den enkelte. En må se på hele sykdomsbilde og personligheten. Det er når leger skjærer alle over en kam for å spare tid, og foreskriver AD som er den mest vanlige eller populære, at det begynner å bli skummelt...og kan skape ekstra mye bivirkninger for den enkelte.

Jeg brukte feks en AD som ikke vat så vanlig tidligere, men som passet for folk som meg med sf i tillegg. Den fungerte ganske godt der og da. I dag har jeg mer nytte av en annen AD hvor en sterk bivirkning er at jeg blir trøtt og den demper samtidig litt angst. Noe jeg sliter mer med i dag. Den fører også til bedre impulskontroll. Den forrige gjorde meg heller mer våken og ga meg dårlig impulskontroll. Sa ja. Det er mange ting som må spille inn her og bare en god lege eller psykiater kan ta denne vurderingen.

(Og av samme grunn fant jeg ikke grunn til å nevne navnet på medisinene jeg tok;)

Anonymkode: c2f5a...f7e

Jeg kunne ønske du hadde våget å nevne navnet på denne AD.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 minutter siden, usikker skrev:

Jeg kunne ønske du hadde våget å nevne navnet på denne AD.... 

Er vel ikke lov det da

Anonymkode: 63af9...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke lov det da

Anonymkode: 63af9...b79

Det er vel lov å nevne/diskutere typer medisiner, men ikke doser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aduvanz

Anonymkode: 1e7bb...05c

Dette er ikke et antidepressiva, med lisdeksamfetamin som skrives ut til personer med ADHD hvor feks ikke Ritalin (metylfenidat) har hatt god nok effekt. Det kan være det har hjulpet på depresjonen din også, men den skrives ikke ut som antideppresiv medisin og aldri til personer uten ADHD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Glitter skrev:

Dette er ikke et antidepressiva, med lisdeksamfetamin som skrives ut til personer med ADHD hvor feks ikke Ritalin (metylfenidat) har hatt god nok effekt. Det kan være det har hjulpet på depresjonen din også, men den skrives ikke ut som antideppresiv medisin og aldri til personer uten ADHD. 

Aduvanz skrives ikke ut som antidepressiva i Norge, men det er et antidepressiva og brukes som det i noen andre land. Det er som et superkraftig wellbutrin, men er mest kjent som ADHD medisin. 

Anonymkode: 1e7bb...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aduvanz skrives ikke ut som antidepressiva i Norge, men det er et antidepressiva og brukes som det i noen andre land. Det er som et superkraftig wellbutrin, men er mest kjent som ADHD medisin. 

Anonymkode: 1e7bb...05c

Det kan være, men nå lever vi jo i Norge og hvilke retningslinjer rundt bruk i andre land er jo irrelevant for de som bor i Norge. Hvis du ser på indikasjoner på Felleskatalogen så står det helt tydelig hva denne medisinen skrives ut til. Og bra er det tenker jeg da det er høyt misbrukspotensiale på lisdeksamfetamin. Samme med Ritalin. Ja til og med Wellbutrin kan misbrukes, det er en populær medisin på svartemarkedet som mange liker å ta samtidig som amfetamin. Men lisdeksamfetamin er som du sier "supersterk". 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg konstruerer en tenkt situasjon der jeg må dra til et isolert sted med mye depresjon og uten mulighet til å skaffe medisiner utenfra. Jeg får lov til å ta med meg en tilhenger med en sort medisin. Hva ville jeg da valgt? Da tror jeg valget hadde falt på paroxetin/Seroxat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, Glitter skrev:

Det kan være, men nå lever vi jo i Norge og hvilke retningslinjer rundt bruk i andre land er jo irrelevant for de som bor i Norge. Hvis du ser på indikasjoner på Felleskatalogen så står det helt tydelig hva denne medisinen skrives ut til. Og bra er det tenker jeg da det er høyt misbrukspotensiale på lisdeksamfetamin. Samme med Ritalin. Ja til og med Wellbutrin kan misbrukes, det er en populær medisin på svartemarkedet som mange liker å ta samtidig som amfetamin. Men lisdeksamfetamin er som du sier "supersterk". 

Aduvanz eller deksamfetamin som det til syvende og sist blir til inne i kroppen er et antidepressiva selv om norske helsemyndigheter ikke vet eller ikke kategoriserer det som det. Det er stoffets farmakologiske egenskaper som avgjør hva det egentlig er. 

Anonymkode: 1e7bb...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aduvanz eller deksamfetamin som det til syvende og sist blir til inne i kroppen er et antidepressiva selv om norske helsemyndigheter ikke vet eller ikke kategoriserer det som det. Det er stoffets farmakologiske egenskaper som avgjør hva det egentlig er. 

Anonymkode: 1e7bb...05c

Og så? Jeg har aldri følt meg deprimert når jeg har tatt Ritalin eller amfetamin (som ble brukt som antidepressiva rundt 1900 hvis jeg ikke husker feil), men det betyr ikke at det er bra å bruke i lengden eller at faren for misbruk veier opp for den antidepressive effekten. Det kan jeg, som ikke har ADHD, men kronisk depresjon skrive under på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Glitter skrev:

Og så? Jeg har aldri følt meg deprimert når jeg har tatt Ritalin eller amfetamin (som ble brukt som antidepressiva rundt 1900 hvis jeg ikke husker feil), men det betyr ikke at det er bra å bruke i lengden eller at faren for misbruk veier opp for den antidepressive effekten. Det kan jeg, som ikke har ADHD, men kronisk depresjon skrive under på. 

Det er forlengst bevist at det kan brukes helt trygt i terapeutiske doser over lengre tid både hos folk med ADHD og friske kontrollgrupper. Eneste faren er høye doser ved misbruk. 

Anonymkode: 1e7bb...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forlengst bevist at det kan brukes helt trygt i terapeutiske doser over lengre tid både hos folk med ADHD og friske kontrollgrupper. Eneste faren er høye doser ved misbruk. 

Anonymkode: 1e7bb...05c

Og fare for misbruk var jo da mitt hovedpoeng. Det fikk du vel med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Glitter skrev:

Og fare for misbruk var jo da mitt hovedpoeng. Det fikk du vel med deg? 

Dette er medisiner som veldig mange klarer å bruke daglig uten misbruk. Det er med andre ord ikke riktig at den faren veier opp for den antidepressive effekten. 

Anonymkode: 1e7bb...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er medisiner som veldig mange klarer å bruke daglig uten misbruk. Det er med andre ord ikke riktig at den faren veier opp for den antidepressive effekten. 

Anonymkode: 1e7bb...05c

Jeg er uenig da jeg har vært på andre siden. Alvorlig depresjon øker også faren for å begynne å misbruke rusmidler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg er uenig da jeg har vært på andre siden. Alvorlig depresjon øker også faren for å begynne å misbruke rusmidler. 

Rusmisbruk kan være et symptom på ubehandlet depresjon. Det hjelper uansett ikke å unngå bra medisiner bare fordi man har slitt med misbruk. Hvis det er som du sier at du aldri har vært deprimert på ritalin eller dexamfetamin, så hadde det vært bra med en resept på det hvis du sliter med depresjon. 

Anonymkode: 1e7bb...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...