Gå til innhold

Er det mulig å spore forbipasserende på smitteappen?


AnonymBruker

Hvor mange bruker smitteappen her inne?   

11 stemmer

  1. 1. Bruker du smitteappen for Korona?

    • Ja
      5
    • Nei
      6


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Stod det i avisene i dag ja. Men angivelig skal det endres snart

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo bli smittet på sekunder vel og ikke bare 15 min pluss ?

Anonymkode: 4080d...597

Er jo en sannsynlighetsfordeling, om du er 15 minutter i nærheten noen er risikoen 100 ganger større for å bli smittet enn om du er 0.15 minutter i nærheten av noen. Og da er det bedre å fokusere på høyrisiko personer ellers vil "alle" ha vært i nerheten av noen som var smittet om en går på byen en dag f.eks.

Anonymkode: 9be69...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.4.2020 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Stod det i avisene i dag ja. Men angivelig skal det endres snart

 

Er jo en sannsynlighetsfordeling, om du er 15 minutter i nærheten noen er risikoen 100 ganger større for å bli smittet enn om du er 0.15 minutter i nærheten av noen. Og da er det bedre å fokusere på høyrisiko personer ellers vil "alle" ha vært i nerheten av noen som var smittet om en går på byen en dag f.eks.

Anonymkode: 9be69...867

Forstår det. Men det er uansett ingen andre enn kjæresten som er så nær meg. 

Anonymkode: 4080d...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg laster helt klart ikke ned denne smitteappen. Jeg ønsker å ivareta personvernet mitt både her og nå og i fremtiden. Dette er vel en av de få tilfellene jeg er enig med FRP-statsråd (TV2). De sier at appen skal slettes permanent i desember 2020, men det tror jeg mitt om før jeg faktisk ser dokumentasjon på det. Nå gjøres det så mange unntaksbestemmelser og det er viktig at vi som borgere følger litt med på hva som faktisk vedtas - alt er kanskje ikke til det gode når alt kommer til alt.

Det må nok tilføyes at jeg er sær og konservativ når det kommer til personvern. Jeg bruker ikke "Hei Siri"-funksjonen på iPhone fordi jeg ikke ønsker en kontinuerlig overvåkning av stemmeaktiviteten i rommet. Av samme grunn finnes heller ingen smarthøytalere her i huset. Det er først det siste halve året at jeg har tatt i bruk fingeravtrykkleser. Svært bevisst på hvilke apper jeg har på stedssporing. For å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Nei, jeg laster helt klart ikke ned denne smitteappen. Jeg ønsker å ivareta personvernet mitt både her og nå og i fremtiden. Dette er vel en av de få tilfellene jeg er enig med FRP-statsråd (TV2). De sier at appen skal slettes permanent i desember 2020, men det tror jeg mitt om før jeg faktisk ser dokumentasjon på det. Nå gjøres det så mange unntaksbestemmelser og det er viktig at vi som borgere følger litt med på hva som faktisk vedtas - alt er kanskje ikke til det gode når alt kommer til alt.

Det må nok tilføyes at jeg er sær og konservativ når det kommer til personvern. Jeg bruker ikke "Hei Siri"-funksjonen på iPhone fordi jeg ikke ønsker en kontinuerlig overvåkning av stemmeaktiviteten i rommet. Av samme grunn finnes heller ingen smarthøytalere her i huset. Det er først det siste halve året at jeg har tatt i bruk fingeravtrykkleser. Svært bevisst på hvilke apper jeg har på stedssporing. For å nevne noe.

Om du skal være konsekvent er du vel heller ikke pålogget Google, Facebook, iCloud og lignende heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Eva Sofie skrev:

Jeg bruker ikke "Hei Siri"-funksjonen på iPhone fordi jeg ikke ønsker en kontinuerlig overvåkning av stemmeaktiviteten i rommet. 

Android driver (drev ihvertfall er ikke helt oppdatert men er nok fortsatt slik) ihvertfall å hører på mikrofonen din selv om du har stemmestyringen skrudd av, var noen som testet det og sa noe spesifikk merkenavn inn i mikrofonen og dagene etter fikk de masse reklamer for dette merket rundt omkring. Eplene er neppe mer moralske

Smarttelefon selskapene utnytter at en trenger mer "praktiske" løsninger på en telefon for at det skal gå lett, mens en på en vanlig datamaskin ikke trenger "hjelp" av systemet til å gjøre hva en vil. De untytter dette på en grov måte, og folk flest forstår ikke hva som skjer og hva de samtykker til ved å ta ibruk en smarttelefon

Anonymkode: 8d5de...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Xtra skrev:

Om du skal være konsekvent er du vel heller ikke pålogget Google, Facebook, iCloud og lignende heller.

Her må jeg innrømme at jeg er litt inkonsekvent av praktiske hensyn, men er bevisst på bruken av Facebook. Jeg trykker sjelden på Liker-knapper for å få de opp i nyhetsfeeden på Facebook og ser på videoer innlogget som meg selv på Facebook - det er overvåkning av interesser i aller høyeste grad. Jeg er ikke innlogget på Google nei, men på Facebook når jeg bruker Facebook.

Jeg må dessverre være pålogget iCloud - det er nesten en forutsetning for å ha en iPhone i dag - og jeg gremmes i blant over all informasjon vi legger fra oss ved å bruke en del apper, som GPS, steketermometer, betalingsapper, billettapper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er stort sett alltid  overvåket hvis man bruker en digital dings. Man trenger bare å kjøpe seg en sjokolade, så vet banken hvor du har vært. Men det jeg synes er ille, er at staten tar i bruk en sånn form for sporing. Hvis en slik ting blir innført, er det vanskelig å fjerne den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Her må jeg innrømme at jeg er litt inkonsekvent av praktiske hensyn, men er bevisst på bruken av Facebook. Jeg trykker sjelden på Liker-knapper for å få de opp i nyhetsfeeden på Facebook og ser på videoer innlogget som meg selv på Facebook - det er overvåkning av interesser i aller høyeste grad. Jeg er ikke innlogget på Google nei, men på Facebook når jeg bruker Facebook.

Jeg må dessverre være pålogget iCloud - det er nesten en forutsetning for å ha en iPhone i dag - og jeg gremmes i blant over all informasjon vi legger fra oss ved å bruke en del apper, som GPS, steketermometer, betalingsapper, billettapper osv.

Men da er det jo litt rart at du har så mye i mot en smitteapp som gjør akkurat det samme men der konsekvensene kan være med på å hjelpe samfunnet og enkeltindivider med smittespredning? :) 

Anonymkode: d3ead...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Android driver (drev ihvertfall er ikke helt oppdatert men er nok fortsatt slik) ihvertfall å hører på mikrofonen din selv om du har stemmestyringen skrudd av, var noen som testet det og sa noe spesifikk merkenavn inn i mikrofonen og dagene etter fikk de masse reklamer for dette merket rundt omkring. Eplene er neppe mer moralske

Smarttelefon selskapene utnytter at en trenger mer "praktiske" løsninger på en telefon for at det skal gå lett, mens en på en vanlig datamaskin ikke trenger "hjelp" av systemet til å gjøre hva en vil. De untytter dette på en grov måte, og folk flest forstår ikke hva som skjer og hva de samtykker til ved å ta ibruk en smarttelefon

Anonymkode: 8d5de...54f

Nei, sant nok, og jeg bruker hovedsakelig PC og har absolutt ingen planer om å endre på det. Jeg har mellom 30-60 minutter pr. dag med mobilbruk i snitt, noe jeg ser meg fornøyd med, men kommer PC-en med der, ser statistikken dystrere ut ;)

Men ang. høgtalerne, kan du fysisk slå dem av når du ikke bruker dem. Da kan du ikke avlyttes. Det er vanskeligere med en telefon. Jeg har ingen informasjon som hverken kan motsi eller bekrefte din påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det jo litt rart at du har så mye i mot en smitteapp som gjør akkurat det samme men der konsekvensene kan være med på å hjelpe samfunnet og enkeltindivider med smittespredning? :) 

Anonymkode: d3ead...3bd

Hvorfor synes du det? Ingen vet hvor jeg er hele tiden, for jeg bruker Facebook kanskje 1 gang pr. måned, så der er det dårlig med aktivitet. E-post blir ikke sjekket automatisk på min telefon, kun når jeg går inn manuelt, så der kan jeg heller ikke spores kontinuerlig. Eneste er dessverre iCloud som er ankepunktet mitt, MEN, den har ikke den norske stat tilgang til så vidt jeg vet.

Jeg er ikke interessert i at staten skal ha oversikt over hvor jeg befinner meg til enhver tid og sammen med hvem og at dette skal bli oppbevart i 30 dager - hva er hensikten med det? Jeg synes at Norge skal være assosiert med et fritt land å leve i der man ikke blir overvåket for hvem man er og hvor man beveger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden vi er klare for store forandringer, kan vi jo hoppe f.eks. 30 år tilbake. Spør du meg, var det egentlig ganske deilig uten mobiltelefon, pc og smarthøytalere.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Hvorfor synes du det? Ingen vet hvor jeg er hele tiden, for jeg bruker Facebook kanskje 1 gang pr. måned, så der er det dårlig med aktivitet. E-post blir ikke sjekket automatisk på min telefon, kun når jeg går inn manuelt, så der kan jeg heller ikke spores kontinuerlig. Eneste er dessverre iCloud som er ankepunktet mitt, MEN, den har ikke den norske stat tilgang til så vidt jeg vet.

Jeg er ikke interessert i at staten skal ha oversikt over hvor jeg befinner meg til enhver tid og sammen med hvem og at dette skal bli oppbevart i 30 dager - hva er hensikten med det? Jeg synes at Norge skal være assosiert med et fritt land å leve i der man ikke blir overvåket for hvem man er og hvor man beveger seg.

spiller ingen rolle om du logger på fb en gang om dagen eller en gang i måneden. jeg synes bare det er så morsomt med hvor steile mange er på appen, mens de glemmer alle andre kanaler for deling ;) 

Anonymkode: d3ead...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

spiller ingen rolle om du logger på fb en gang om dagen eller en gang i måneden. jeg synes bare det er så morsomt med hvor steile mange er på appen, mens de glemmer alle andre kanaler for deling ;) 

Anonymkode: d3ead...3bd

Nei, jeg er ikke kun imot appen - jeg er også imot en del annet fordi jeg har levd sammen med en som har jobbet med personvern og sikkerhet innen IKT i 12 år. Der fikk jeg en god "opplæring" og ble konservativ i mine meninger, men det er jeg faktisk glad for, for altfor mange har et for slepphent syn på personvern og sikkerhet i dag og har ikke tenkt på egne konsekvenser f.eks. ved bruk av sosiale medier, mobiltelefon, apper, la barn få tilgang, bevisst forhold til bruk av og opprettelse av egne passord osv. Det krever mye av oss å leve i et teknologisk samfunn.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Jeg synes at Norge skal være assosiert med et fritt land å leve i der man ikke blir overvåket for hvem man er og hvor man beveger seg.

Det er jo helt frivillig. :) Men du er klar over at mobilen din sender ut signaler hele tiden slik at det kan spores hvor den befinner seg? Også når den er slått av såvidt jeg vet, så lenge den ikke er helt tom for batteri. Det skjer i forhold til hvilke mobilmaster du er i nærheten av, har vært brukt for å finne folk som har gått seg vill f.eks., man finner dem jo ikke på meteren, men sånn innenfor et visst område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er jo helt frivillig. :) Men du er klar over at mobilen din sender ut signaler hele tiden slik at det kan spores hvor den befinner seg? Også når den er slått av såvidt jeg vet, så lenge den ikke er helt tom for batteri. Det skjer i forhold til hvilke mobilmaster du er i nærheten av, har vært brukt for å finne folk som har gått seg vill f.eks., man finner dem jo ikke på meteren, men sånn innenfor et visst område.

En telefon sender ikke ut signaler når den er avslått. Da hadde det ikke hatt noen hensikt å slå den av, eller sette den i flymodus når man er ombord i fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er jo helt frivillig. :) Men du er klar over at mobilen din sender ut signaler hele tiden slik at det kan spores hvor den befinner seg? Også når den er slått av såvidt jeg vet, så lenge den ikke er helt tom for batteri. Det skjer i forhold til hvilke mobilmaster du er i nærheten av, har vært brukt for å finne folk som har gått seg vill f.eks., man finner dem jo ikke på meteren, men sånn innenfor et visst område.

Jeg trodde ikke at det var mulig å spore dersom telefonen var slått av? Poenget mitt er hvem som får tilgang til dataene som samles inn og ikke minst at det er strengt regulert hva det brukes til. Jeg har ikke satt meg inn i villkårene for dette når det gjelder smitteappen, men jeg håper de er tydelige og begrensede. Vi vet alle hvilke enorme konsekvenser det kan ha dersom personvernopplysninger lekker ut f.eks. fra Facebook gjennom tidligere erfaringer (husker ikke detaljer i saken på stående fot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

spiller ingen rolle om du logger på fb en gang om dagen eller en gang i måneden. jeg synes bare det er så morsomt med hvor steile mange er på appen, mens de glemmer alle andre kanaler for deling ;) 

Anonymkode: d3ead...3bd

De fleste jeg kjenner som ikke ser vitsen med appen liker den ikke pga kravene som trengs for at du skal regnes som i kontakt med smittede. Ærlig talt stoler jeg mer på google eller facebook om de hadde tatt på seg en sånn oppgave, for de ville varslet ALLE som var i kontakt med personen, ikke bare de som var over 15 min, og nærmere en to meter! Jeg er jo ikke ute på resturant eller oppholder meg andre steder hvor jeg er så nærme folk så lenge for tia. Den vil heller bli mer nyttig når alt åpner opp igjen.

Anonymkode: ddd42...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2020 den 17.36, AnonymBruker skrev:

De fleste jeg kjenner som ikke ser vitsen med appen liker den ikke pga kravene som trengs for at du skal regnes som i kontakt med smittede. Ærlig talt stoler jeg mer på google eller facebook om de hadde tatt på seg en sånn oppgave, for de ville varslet ALLE som var i kontakt med personen, ikke bare de som var over 15 min, og nærmere en to meter! Jeg er jo ikke ute på resturant eller oppholder meg andre steder hvor jeg er så nærme folk så lenge for tia. Den vil heller bli mer nyttig når alt åpner opp igjen.

Anonymkode: ddd42...ff5

Jeg blir i hvert fall bekymret når både fagmiljøene innen IKT og personvern viser bekymring på samme tid - da bør vi vanlige folk som ikke kan så mye om dette også ha grunn til å være bekymret tenker jeg. Dette står i denne artikkelen - "Disse opplysningene gir du fra deg".

Men jeg er glad for at Datatilsynet nå ser ut til å ta tak i saken og overvåker appen og ser hva opplysningene som blir samlet inn egentlig blir brukt til. Det er lett å samle inn informasjon som er "kjekt å ha" i god tro og med gode hensikter, men som man ikke har bruk for og ikke har lov til å sitte på engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...