Gå til innhold

Hva skjer i Sverige for tiden ? Flokkimmuniteten var riktig løsning og fungerer angivelig etter planen


AnonymBruker

Tror du på svenskene (kan vi avblåse koronakrisen?)  

5 stemmer

  1. 1. Tror du på svenskene (kan vi avblåse koronakrisen?)

    • Ja, svenskene hadde rett, flokkimmuniteten fungerte
      2
    • Nei, svenskene har misforstått, spredningen er mye lavere enn de beregner den til
      1
    • Vet ikke :S
      2


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nettavisen.no/nyheter/sverige---kan-ha-nadd-smittetoppen-15-april/3423956521.html

Dette er jo supre nyheter om de stemmer, men kan vi stole på Svenskene eller er de som Kina?

Hvis Sverige ikke sprer fake news, kan vi avblåse korona krisen og bare kjøre på så vil flokkimmuniteten løse problemet uten veldig høye dødsfall. 33% av stockholm vil ha vært smittet / immune innen 1.mai og flokkimmuniteten reduserer nå spredningsraten mer og mer mens flere blir immune så du får en hale over en del måneder som blir mindre og mindre og epidemien dør ut (i stockholm)

 

Stoler du på svenskene ? Eller er det noe ugler i mosen her. Kjør debatt !

Anonymkode: f9617...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/sverige---kan-ha-nadd-smittetoppen-15-april/3423956521.html

Dette er jo supre nyheter om de stemmer, men kan vi stole på Svenskene eller er de som Kina?

Hvis Sverige ikke sprer fake news, kan vi avblåse korona krisen og bare kjøre på så vil flokkimmuniteten løse problemet uten veldig høye dødsfall. 33% av stockholm vil ha vært smittet / immune innen 1.mai og flokkimmuniteten reduserer nå spredningsraten mer og mer mens flere blir immune så du får en hale over en del måneder som blir mindre og mindre og epidemien dør ut (i stockholm)

 

Stoler du på svenskene ? Eller er det noe ugler i mosen her. Kjør debatt !

Anonymkode: f9617...852

Hva tror du selv?

Anonymkode: 0edca...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør debatt !

Anonymkode: f9617...852

Du kan jo kanskje begynne med å si noe om hva du mener selv? :) 

Anonymkode: 16d30...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du selv?

Anonymkode: 0edca...b4d

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo kanskje begynne med å si noe om hva du mener selv? :) 

Anonymkode: 16d30...046

Herregud da folkens, hva er dette for noe :P  Spørsmålet var ikke hva JEG tror men hva DERE tror 😆

 

Hva jeg tror spiller vel ingen rolle da jeg kjenner lite til svenskenes situasjon

MEN rent teoretisk/matematisk skurrer det noe for meg, at kun 1 av 1000 smittede ble oppdaget. 1 av 100 soldater måtte f.eks på sykehus i USA pga kraftige symptomer som krevde behandling. Altså i USA trenger over 1 av 100 godt trente relativt unge soldater medisinsk hjelp etter å ha blitt smittet, mens i Sverige hopper gamlinger rundt med koronaviruset og lever lykkelige i alle sine dager. Det gjør meg noe skeptisk, men som sagt jeg kjenner lite til Sveriges coronavirus situasjon,  https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_on_USS_Theodore_Roosevelt

derfor jeg spør dere, så hva er fasiten?

Anonymkode: f9617...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Herregud da folkens, hva er dette for noe :P  Spørsmålet var ikke hva JEG tror men hva DERE tror 😆

 

Hva jeg tror spiller vel ingen rolle da jeg kjenner lite til svenskenes situasjon

MEN rent teoretisk/matematisk skurrer det noe for meg, at kun 1 av 1000 smittede ble oppdaget. 1 av 100 soldater måtte f.eks på sykehus i USA pga kraftige symptomer som krevde behandling. Altså i USA trenger over 1 av 100 godt trente relativt unge soldater medisinsk hjelp etter å ha blitt smittet, mens i Sverige hopper gamlinger rundt med koronaviruset og lever lykkelige i alle sine dager. Det gjør meg noe skeptisk, men som sagt jeg kjenner lite til Sveriges coronavirus situasjon,  https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_on_USS_Theodore_Roosevelt

derfor jeg spør dere, så hva er fasiten?

Anonymkode: f9617...852

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at svensk media forteller den hele og fulle sannhet.

Anonymkode: 0edca...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at svensk media forteller den hele og fulle sannhet.

Og myndigheter.

Anonymkode: 0edca...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at svensk media forteller den hele og fulle sannhet.

Anonymkode: 0edca...b4d

Kanskje, men husker "svenske tilstander" situasjonen, både medier og myndigheter i sverige samarbeidet om å dysset ned problematikken i årevis, til det ikke gikk lenger. Så tror ikke en alltid kan stole på medier/myndighetene, selv i Sverige, men som sagt jeg er ingen Sverige ekspert, så forhåpentligvis tar jeg feil, og da er det bare å feire 🥳

Anonymkode: f9617...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje, men husker "svenske tilstander" situasjonen, både medier og myndigheter i sverige samarbeidet om å dysset ned problematikken i årevis, til det ikke gikk lenger. Så tror ikke en alltid kan stole på medier/myndighetene, selv i Sverige, men som sagt jeg er ingen Sverige ekspert, så forhåpentligvis tar jeg feil, og da er det bare å feire 🥳

Anonymkode: f9617...852

Hvem vet. 🤨

Anonymkode: 0edca...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vet. 🤨

Anonymkode: 0edca...b4d

Angående myndigheter og medier, USAs myndigheter og medier lyver ihvertfall ekstremt mye, tror du meg ikke om det er det bare å sjekke "white house" på youtube hver dag rundt midnatt for et show 😅  Men mulig svenskene er mer oppegående enn amerikanerne.

Anonymkode: f9617...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg tror ikke att Stockholm har hatt 33 % smittede innen mai. Da ville dødstallene vært høyere. De har på langt nær testet nok personer heller. Når de startet dette eksperimentet, burde de testet agresivt, de har vel ikke testet flere enn her i Norge, hvor det er relativt lave smittetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da kom fasiten, var fake news dessverre 😕

 

Anonymkode: f9617...852

Makan altså, hvem skulle trodd det? 🤥

Anonymkode: 0edca...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å presisere, problemet er ikke trykkfeilen , "for 1 kjent smittet er det 1000 ukjente smittede" som vg skriver (skulle vært 1 : 100),  problemet er feil med blodprøvene som gjør at det 1 : 100 tallet ikke er pålitelig, ettersom personer med tidligere coronavirus har donert blod og dette blodet kan ha kommet med i studien under antagelsen om at dette er folk som ikke har hatt coronavirus, dermed kan det ha klusset til resultatet og dermed kan en ikke stole på det

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-antikroppstestet-baserat-pa-osakert-underlag

Anonymkode: f9617...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/sverige---kan-ha-nadd-smittetoppen-15-april/3423956521.html

Dette er jo supre nyheter om de stemmer, men kan vi stole på Svenskene eller er de som Kina?

Hvis Sverige ikke sprer fake news, kan vi avblåse korona krisen og bare kjøre på så vil flokkimmuniteten løse problemet uten veldig høye dødsfall. 33% av stockholm vil ha vært smittet / immune innen 1.mai og flokkimmuniteten reduserer nå spredningsraten mer og mer mens flere blir immune så du får en hale over en del måneder som blir mindre og mindre og epidemien dør ut (i stockholm)

 

Stoler du på svenskene ? Eller er det noe ugler i mosen her. Kjør debatt !

Anonymkode: f9617...852

Det kom frem at de gjorde en glipp på TV og sa 1/1000 og ikke 1/100. Ikke noen stor sak siden det bare var en trykkfeil i manus.

Jeg stusser veldig over påstanden om flokkimmunitet i mai, men de kan komme dit utover høsten tror jeg;

De har 43 døde per 100 000 i dag i Stockholm, og det har økt konstant med 2 per dag, og de har en pågang som helsevesenet håndterer. De har flokkimmunitet når ca 60% er smittet. Ved 0,6% dødelighet betyr det at de må opp fra 43 til  360 døde per 100 000. Da er det (360-43)/2 =158 dager igjen. Vi kan trekke fra 20 dagers forsinkelse fra smittet til registrert død. Da er det 138 dager igjen, eller 4-5 måneder. De vil se effekten av økt immunitet lenge før det.

Kort sagt: Ugler i mosen. Jeg ser ingen annen forklaring enn at de anslår mye lavere dødelighet enn 0,6%. Samtidig er det vanskelig å si hvem som har rett til slutt. Hvis det uansett ikke kommer noe vaksine vil svenskene få rett. Alle vil gå gjennom det samme, men i sakte film.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

I Norge regner de med att 1% har hatt sykdommen. Det gir en dødsrate på 0,36% denne kan øke noe ved att de som er syke nå også er telt med i den 1%.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Spør om dette i denne tråden, da det er nok korona tråder.

 

Hvordan kan faktisk.no skrive att man antar 10-20% havner på sykehus. Samtidig som FHI antar 1% av Norges befolkning har hatt sykdommen hittils? Det skulle blitt 5-10 000 sykehusinnleggelser i hvert fall. Så her må det da være noen som tar feil? Enten har ikke 1% vært syke, ellers så er sykehusbehovet langt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

R tallet i Oslo var 3.47 før tiltakene, og er nå 0.88 med alle disse tiltakene.

Landet som helhet har R tall på 0.7

Melder FHI idag

Rent matematisk er min konklusjon da, av at Oslo ikke klarer få tallet lavere enn 0.88 selv med slike ekstreme tiltak, betyr at Oslo vil tape kampen mot viruset og må gå for flokkimmunitet (La "alle" få viruset)

For å illustrere problemet, la oss si vi har to tilstander, fri spredning (null tiltak) vs fulle tiltak (full nedstengning), da vil det kreve 10 perioder med total nedstengning, for å kompensere for 1 uke med fri spredning. Altså, f.eks 10 uker nedstengning, 1 uke åpent, 10 uker nedstengning, 1 uke åpent, osv...   0.88^10 * 3.47 = 1, dette vil holde koronatallene på samme nivå som idag. altså oslo må holde stengt over 90% av dagene, for å hole viruset på samme nivå som idag.

Jammen vi trenger jo ikke åpne opp helt vi kan åpne opp noen ting bare !

Ja det er sant det, problemet er bare at selv med så ekstreme tiltak, klarte du bare såvidt å komme under 1. Altså 100% tiltak fikk deg fra 3.47 -> 0.88. Dvs, det tilsvarer at du må fortsette med 96% av tiltakene, for å holde R på 1, så det blir da pest eller kolera, du må velge enten 96% av tiltakene permanent, eller  10 uker nedstengning 1 uke fri.

 

Alternativt kan en håpe at "appen" og/eller "munnbind"bruk kan bidra til å få ned spredningstallet, da vil det teoretisks ett fortsatt kunne være håp for dere.... 

 

Lykke til

Anonymkode: 6b1aa...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...