Gå til innhold

Kupton/ hvor skal jeg adressere denne angsten ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er angst for tannbehandling noe som hører « hjemme « hos tannlegen ( sorry , men hvordan skal jeg klare det..kommer ikke til å skje ..)

eller kan jeg fortelle lege el psykolog om det. Føler munnhullen utgjør symbolet på mitt forfall og før el siden vil bakterie floraen « der inne» ta knekken på meg. Jeg syns det er vanskelig å ta vare på kroppen når sjelen er helt ute å kjøre .. 

 

Anonymkode: 5510c...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har den vanligste av alle fobier: Tannlegefobi/tannlegeangst.

Den skal du fortelle om både til tannlege, lege og psykolog. Hvis du hører til de heldige og utvalgte som bor i Trøndelag, kjenner jeg psykologer og tannleger som samarbeider om personer som har slik angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er angst for tannbehandling noe som hører « hjemme « hos tannlegen ( sorry , men hvordan skal jeg klare det..kommer ikke til å skje ..)

eller kan jeg fortelle lege el psykolog om det. Føler munnhullen utgjør symbolet på mitt forfall og før el siden vil bakterie floraen « der inne» ta knekken på meg. Jeg syns det er vanskelig å ta vare på kroppen når sjelen er helt ute å kjøre .. 

 

Anonymkode: 5510c...37e

Noen tannleger er ekstremt gode på å behandle tannlegeangst. Du kan selvfølgelig fortelle psykologen om angsten, men hos tannleger som er opptatt av tannlegeangst, har de gode måter å gjennomføre eksponeringsterapi på en effektiv måte. Med den rette tannlegen, så er det mye mer effektivt å få hjelp av vedkommende til å klare å gjennomføre behandling, enn det er å kun snakke med en psykolog om det på psykologens kontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg. Har også tannlege angst, men nå på et nivå som er " kontrollbart". Jeg fant en veldig hyggelig tannlege og var helt ærlig og sa jeg hadde kjempe skrekk. Hun var utrolig forståelsesfull, forklarte alltid det hun skulle gjøre, lot meg få pauser når jeg trengte osv. Det hjalp utrolig for meg, så jeg anbefaler deg å være helt ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er en egen forening for tannleger som behandler folk med odontofobi. Du kan kontakte dem og høre om en tannlege du kan gå hos som har interesse for å behandle redde pasienter.

 

https://nofobi.no/pasientinformasjon-odontofobi/

 

I verste fall kan du få tannbehandling i narkose. Det har jeg fått, men jeg ville heller valgt å gått hos en tannlege med interesse for folk med fobi. Det gjorde jeg også, og etter noen ganger der, så har jeg begynt hos vanlig tannlege. Men jeg tar fortsatt angst medisiner før jeg går til tannlegen.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppfordret av min psykolog til å ta opp med tannlegen min de vanskelighetene jeg opplevde med å gå til henne. Det tok meg 4 mnd. å tørre det, men etter å ha snakket åpent og ærlig med tannlegen om mine utfordringer, har jeg opplevd at hun tar seg mye mer tid til meg og tar mye mer hensyn og viser meg mer forståelse enn før. Hun skrev også ut resept på en tannpasta med høyere fluorinnhold samt ga tips om andre produkter jeg burde benytte - og hun så en stor forbedring på min tannhygiene neste gang jeg kom til henne etter at jeg hadde fulgt rådene hennes. Det er ganske logisk at hun endelig kunne vise hensyn, for før visste hun ikke at jeg slet med å gå til henne. Jeg vet ikke om det jeg har direkte kan kalles tannlegeangst, men jeg sliter veldig med at hun skal jobbe i munnen min og at jeg skal ha ting i munnen samt at jeg brekker meg veldig lett (etter overgrep i oppveksten). Har også ved et par tilfeller begynt å gråte i tannlegestolen, men har tenkt at til tannlegen må man...

Jeg tar en god dose Stesolid (større enn vanlig) som forebyggende mot epilepsianfall, men denne har nok også en beroligende effekt på meg selv om jeg ikke merker noe til det i kroppen. Jeg tar ikke Stesolid fast, så ingen tilvending eller toleranseutvikling å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden tannlegeangst er så hyppig forekommende, er det en tilstand alle tannleger kjenner godt til og møter nesten daglig. Det er helt trygt å fortelle tannlegen sin om dette allerede ved første møte.

Bruk av en skikkelig dose benzo ved tannlegebesøk er helt trygt og fører ikke til avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...