Gå til innhold

Oppdatering av forumets regelverk


Admin

Anbefalte innlegg

Som dere ser nå har vi oppdatert forumets regelverk. Det er lagt til en del punkter som har blitt litt strengere enn før, og noen har blitt omformulert så de har samme ordlyd som våre andre forum.

For de aller fleste av dere vil ikke det utgjøre noen forskjell for hva dere poster eller hvordan ting har vært før. Dette er hovedsakelig så vi har vårt på det tørre når det gjelder problembrukere som bare er ute etter å slenge dritt om andre eller bare poster tull for å være slemme.

Men det er bare å spørre her om det har noen spørsmål som gjelder disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, XbellaX skrev:

Jeg skjønner ikke helt denne: "det er ikke tillatt å skrive på dialekt", ....hvorfor ikke?

Fordi vi har et skriftspråk som gjør at det som skrives er like forståelig for alle nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XbellaX skrev:

Jeg skjønner ikke helt denne: "det er ikke tillatt å skrive på dialekt", ....hvorfor ikke?

Det synes jeg er helt greit. Synes det er pyton å lese ting skrevet på dialekt - dersom folk vil si noe på offentlige medier så kan de skrive på bokmål eller nynorsk (ev. et annet språk), dialekt kan man holde til private arenaer som sms o.l. Det er jo gjerne ikke helt lett å forstå alt som skrives på dialekt så dersom man vil nå frem med budskapet sitt så må man skrive så folk forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XbellaX skrev:

Jeg skjønner ikke helt denne: "det er ikke tillatt å skrive på dialekt", ....hvorfor ikke?

Denne er hovedsakelig fordi det har vært noen her som har skrevet på indre telemarks dialekt eller noe, helt uforståelig for de aller aller fleste, og en av de få innleggene jeg har fått mer enn 10 rapporter på. De aller, aller fleste av brukerne våre kan skrive bokmål eller nynorsk, samt ett og annet ord på dialekt vil ikke bli ryddet.

Som sagt over her, de aller fleste vil ikke merke noe til dette, det er kun for å ha det på det tørre når det ryddes i innlegg som er totalt regelbrudd. Selv jeg kan nok falle for å skrive noen ord på dialekt pga dialekta mi (a-endinger på det meste).

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Admin skrev:

Denne er hovedsakelig fordi det har vært noen her som har skrevet på indre telemarks dialekt eller noe, helt uforståelig for de aller aller fleste, og en av de få innleggene jeg har fått mer enn 10 rapporter på. De aller, aller fleste av brukerne våre kan skrive bokmål eller nynorsk, samt ett og annet ord på dialekt vil ikke bli ryddet.

Som sagt over her, de aller fleste vil ikke merke noe til dette, det er kun for å ha det på det tørre når det ryddes i innlegg som er totalt regelbrudd. Selv jeg kan nok falle for å skrive noen ord på dialekt pga dialekta mi (a-endinger på det meste).

Admin

Jeg synes det fremsto så  brutalt siden mange av oss tross alt har noen dialekt-etterslep i blant. Jeg skjønner poenget ditt :- )

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Jeg synes det fremsto så  brutalt siden mange av oss tross alt har noen dialekt-etterslep i blant. Jeg skjønner poenget ditt :- )

Å ja, da ser jeg. Nei nei, det er hovedsakelig tenkt på de som ekstreme dialekter som er vonde å lese. Vi greier noen ord her og der (håper jeg virkelig, for jeg skriver selv ting med a-ending).

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Admin skrev:

Å ja, da ser jeg. Nei nei, det er hovedsakelig tenkt på de som ekstreme dialekter som er vonde å lese. Vi greier noen ord her og der (håper jeg virkelig, for jeg skriver selv ting med a-ending).

Admin

De aller fleste a-endinger folk bruker, er normert bokmål 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47

Jeg synes det er veldig bra at det nå bare er lov til å ha én bruker! Det blir mindre rom for mobbing på den måten. Skulle nesten ønske det kunne bli en regel som forbød å skrive som anonym også. Da hadde kommunikasjonen mellom brukerne blitt mer ryddig og saklig, og tonen antagelig mer hyggelig. Det er liksom ikke fullt så "gøy" å slenge dritt til andre når en må bruke nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, adhoc skrev:

De aller fleste a-endinger folk bruker, er normert bokmål 😊

Ja, er kanskje det, men jeg skal holde meg for god til å skrive ælj, skæven og ælva 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Admin skrev:

Ja, er kanskje det, men jeg skal holde meg for god til å skrive ælj, skæven og ælva 😁

Da høres det ut som om vi kommer fra omtrent samme område 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Naana47 skrev:

Jeg synes det er veldig bra at det nå bare er lov til å ha én bruker! Det blir mindre rom for mobbing på den måten. Skulle nesten ønske det kunne bli en regel som forbød å skrive som anonym også. Da hadde kommunikasjonen mellom brukerne blitt mer ryddig og saklig, og tonen antagelig mer hyggelig. Det er liksom ikke fullt så "gøy" å slenge dritt til andre når en må bruke nick.

Selv håper jeg at det å skrive som anonym fortsatt skal være lovlig. Jeg vet det er flere som vet hvem Emilie er i virkeligheten og av og til kan det hende at jeg ønsker å være helt anonym. Samtidig så skjønner jeg hva du mener med at det ikke er så "gøy" å slenge dritt til folk med nick, men usakligheter og ufine kommentarer bør kunne lukes bort med andre virkemidler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DexterMorgan
57 minutter siden, Naana47 skrev:

 Det er liksom ikke fullt så "gøy" å slenge dritt til andre når en må bruke nick.

Er heller ikke fullt så "gøy" at folk finner ut hvem du er IRL fordi du bruker samme nick hele tiden heller da og det gjør deg lettere å gjenkjenne, ihvertfall ikke på et helseforum hvor folk deler intime problemstillinger og livshendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det skal være lov å skrive trøndersk siden det er så mange trøndere her :Pellers er da de fleste dialekter fullt forståelige så lenge de ikke bruker de aller mest særegne dialektordene fra noen få områder av landet

Anonymkode: b6171...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
9 minutter siden, DexterMorgan skrev:

Er heller ikke fullt så "gøy" at folk finner ut hvem du er IRL fordi du bruker samme nick hele tiden heller da og det gjør deg lettere å gjenkjenne, ihvertfall ikke på et helseforum hvor folk deler intime problemstillinger og livshendelser.

Jeg skjønner godt det. Det hender jo at jeg også bruker anonymfunksjonen av de årsaker du nevner. Så det er kanskje bra at vi har den muligheten. Som @emilie321 sier, så bør usaklighet og ufine kommentarer kunne lukes bort med  andre virkemidler. Det er dette jeg vil til livs. 

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admin avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...