Gå til innhold

Mestring av sterke følelser


Gjest Naana47

Anbefalte innlegg

Gjest Naana47

Kan jeg spørre hvordan dere klarer å romme ubehag ved sterke vanskelige følelser uten å ty til negative mestringsstrategier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
21 minutter siden, Naana47 skrev:

Kan jeg spørre hvordan dere klarer å romme ubehag ved sterke vanskelige følelser uten å ty til negative mestringsstrategier?

Jeg fyller på med mat dessverre. Prøver å fylle tomheten inni meg jeg da. Eller kan det hjelpe på vonde følelser å høre musikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener eller går rask tur med høy musikk på øret. Puster dypt ut og inn ti ganger. Rydder en skuff. Ting som for meg flytter fokuset 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg fyller på med mat dessverre. Prøver å fylle tomheten inni meg jeg da. Eller kan det hjelpe på vonde følelser å høre musikk. 

Ja, men det er jo en negativ mestringsstrategi 😉 Har spist for å døyve smerte jeg også, spesielt så pleier en sjokolade å hjelpe, men det er ikke konstruktivt. I lengda blir det bare destruktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
11 minutter siden, adhoc skrev:

Trener eller går rask tur med høy musikk på øret. Puster dypt ut og inn ti ganger. Rydder en skuff. Ting som for meg flytter fokuset 😊

Så fint at det kan hjelpe deg! Her mottaes alle råd med takk. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Naana47 skrev:

Kan jeg spørre hvordan dere klarer å romme ubehag ved sterke vanskelige følelser uten å ty til negative mestringsstrategier?

Jeg liker mindfullness og yoga når jeg er full av angst.

Når jeg er sint baker jeg brød. 

Hvis jeg er deppa går jeg en tur og hører på glad musikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naana47
13 minutter siden, RamonaK skrev:

Jeg liker mindfullness og yoga når jeg er full av angst.

Når jeg er sint baker jeg brød. 

Hvis jeg er deppa går jeg en tur og hører på glad musikk. 

Så fint at dette kan hjelpe deg! 🙂 Hadde nesten lyst til å spørre deg om du har mange brød i fryseren, men jeg tror ikke du er så ofte sint hehe 😉 Tror fryseren min hadde vært smikkful hvis jeg skulle bakt brød hver gang jeg var trist/deppa. 

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Naana47 skrev:

Så fint at dette kan hjelpe deg! 🙂 Hadde nesten lyst til å spørre deg om du har mange brød i fryseren, men jeg tror ikke du er så ofte sint hehe 😉 Tror fryseren min hadde vært smikkful hvis jeg skulle bakt brød hver gang jeg var trist. 

Hahha, :) jeg har to barn så det går hardt på brødet her i huset. Brødbaking funker kun når jeg er sint, føles godt å kna når man er forbanna :)

tankeavledning er noe jeg prøver å benytte meg av når jeg er trist. Drømmer meg bort i fine opplevelser jeg har hatt, eller tenker på ting jeg liker. Også skriver jeg en del, føles terapeutisk for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg alltid er så flink til å takle det, men jeg er oftere flink enn ikke flink, selv om det kanskje ikke virker sånn.

Jeg trener, går tur, skriver dagbok eller dikt, gjør husarbeid eller rett og slett setter på skikkelig trist musikk og lar meg selv ligge i fosterstilling og gråte. Rett og slett fordi jeg kan ikke flykte unna hele tiden. Jeg må tørre å slippe følelsene til. Øve meg på at det ikke er farlig. 

Bortsett fra litt overspisning et par dager denne uken så har jeg klart å holde ut ganske greit selv om det har vært tøft. Jeg prøver å ikke tenke langt fram i tid. Da har følelsene mye lettere for å ta sånn overhånd at jeg blir veldig destruktiv og suicidal. Jeg tar dag for dag. Da greier jeg lettere å holde hodet kaldt. 

Noe som faktisk også har fungert denne uken er at jeg har satt av tid til å la følelsene komme. En times tid før leggetid har jeg altså gjort dette med å slippe følelser til mens jeg hører musikk. Da har jeg grått og vært veldig fortvilet, men det har på en måte roet meg litt resten av dagen. Er for det meste avflatet og nummen fram til da, men jeg tror det har vært med på å ikke gå inn i en berg- og dalbane av ukontrollerte følelser. 

Så har det jo ikke skjedd noe av betydning denne uken heller da. Skjer det noe veldig negativt så glemmer jeg raskt alle gode strategier og går rett over på de negative. Denne uken har det bare handlet om å håndtere depresjon, tristhet og ensomhet.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
3 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg trener, går tur, skriver dagbok eller dikt, gjør husarbeid eller rett og slett setter på skikkelig trist musikk og lar meg selv ligge i fosterstilling og gråte. Rett og slett fordi jeg kan ikke flykte unna hele tiden. Jeg må tørre å slippe følelsene til. 

Ja, husarbeid synes jeg er effektivt mot angst og uro. Sjeldent er det vel så skinnende og strøkent i heimen som når jeg har angst/uro 😄

Det å sette på trist musikk og bare ligge å grine en stund kan hjelpe meg også når jeg er veldig trist. Det er faktisk noe befriende i det å bare la følelsene få utløp. Jeg måtte gjøre det daglig en periode da jeg bodde aleine. Nå som jeg bor hjemme igjen holder det med av og til, men da skjer det på tur i skogen aleine eller etter at jeg har lagt meg for kvelden på rommet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drar til skogen og hyler. Noen vil kanskje beskrive det som en atferd bare dyr gjør, men det hjelper meg i hvert fall. 

 

Anonymkode: 97cac...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Går på en solid dose SSRI fast. Det fjerner alle følelser, og en blir en mongo-zombie. Deilig.

Anonymkode: 0254d...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes musikk for alle stemninger. Er man sint og opprørt, kan man sette på noe heftig rock. Men hvis man ønsker å roe ned, er f.eks. Enya utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Lurven skrev:

Det finnes musikk for alle stemninger. Er man sint og opprørt, kan man sette på noe heftig rock. Men hvis man ønsker å roe ned, er f.eks. Enya utmerket.

Og sånn der munkemusikk faktisk. Enigma har behagelig musikk. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Glitter skrev:

Og sånn der munkemusikk faktisk. Enigma har behagelig musikk. 

Så har jeg oppdaget at å skrive ned tanker, som surrer rundt i hodet, hjelper. Da får man på en måte plassert dem et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Glitter skrev:

Og sånn der munkemusikk faktisk. Enigma har behagelig musikk. 

Fant på youtube, veldig behagelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, RamonaK skrev:

Munkemusikk? 

Ja. Enigma har det. Husker mamma pleide å høre på dem. Det er bilde av munker på CD-ene husker jeg. Men de er på Spotify. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...