Gå til innhold

Bunad-press


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På denne tiden av året er det normalt sett siste innspurt hos ulike sydamer å ferdigstille bunader til ungdom som skal konfirmeres. Og så er det 17. mai. 

Jeg synes presset om bunad er stort. Har man ikke bunad til konfirmasjon eller 27. mai blir man nesten uglesett eller sett på som fattig. Jeg ser også bunadskledde damer på klassebilder etter endt studie. Alle har bunad. Man låner seg heller en bunad for bildets skyld hvis man ikke har egen. 

Synes dere at dette presset om bunad har gått for langt? 

Tenk bare på ungdommen. Så og si alle jenter får bunad til konfirmasjonen. Den brukes også ved den høytidelige seremonielle skoleavslutningen i 10. Hva med de få "stakkarene" som har foreldre som ikke har råd til å gi dem bunad? 

Vanlige merkeklær er også et problem på mange norske skoler i dag. Leste at barn blir kalt "Firstprice-unger" hvis foreldrene ikke har råd til å gi dem merkeklær. Synes dere presset om merkeklær har gått for langt? Er gapet mellom rike og fattige blitt for stort? Er synligheten av ressurssterke hjem kontra ressurssvake hjem blitt for sterk? 

Kjør debatt.

Anonymkode: 8330a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes gapet mellom fattig og rik har blitt større. Men det kommer alltid til å være noen som har mer penger enn andre. Det som bekymrer meg mest er folks holdninger. Jeg synes foreldre gir seg for lett noen ganger når det kommer til å kjøpe dyre ting til barna sine. Jeg skjønner at foreldre gjør det fordi de vil at barna skal passe inn osv men tror de gjør dem en bjørnetjeneste. Husker jeg jobbet og sparte for å få råd til min første mobil, nå er det nesten en selvfølge at foreldre skal kjøpe dyre tlfer til barna. Nei, uff, nå hørtes jeg fryktelig gammel ut. Men synes samfunnet har blitt altfor materialistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanlige merkeklær er også et problem på mange norske skoler i dag. Leste at barn blir kalt "Firstprice-unger" hvis foreldrene ikke har råd til å gi dem merkeklær. Synes dere presset om merkeklær har gått for langt? Er gapet mellom rike og fattige blitt for stort? Er synligheten av ressurssterke hjem kontra ressurssvake hjem blitt for sterk? 

Kjør debatt.

Anonymkode: 8330a...0a8

Jentungen min ønsket seg bunad til konfirmasjonen, men visste at det var veldig dyrt, selv om trønderbunaden langt fra er blant de dyreste. Jeg sparte en stund for å kunne gi henne den og det var veldig fint å kunne oppfylle det ønsket. Hun fikk sølvet i gave fra tantene og veskelåsen fra tantene på bonusmoras side (om jeg ikke husker helt feil).

Når det gjelder merkeklær har jeg vært klar på det hele veien - så lenge ungene vokste ut av tøyet i løpet av en sesong var det ikke aktuelt å kjøpe grisedyrt tøy til dem. Ferdig snakka. Var aldri noe problem. Jeg har spurt ungene mine flere ganger den tiden de gikk på ungdomsskolen og vgs om dette og de nekter på at det er noe stort klespress her hos oss. Og det er jeg veldig glad for! Men nå har mine vært av typen "merkeklær er jo bare vanlige klær med et merke på!" (guttungen) og "Jeg vil da ikke ha sånne klær som alle de andre har!" (jentungen) :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke bunaden kan sammenlignes med merkeklær. Merkeklærne er som regel en sesong også kommer det noe nytt. Jeg fikk bunad til min konfirmasjon, er nå 33 og bruker den flere ganger i året. Det er trist at alle ikke har råd til å kjøpe bunad til barna sine, men sånn er nå livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske nylig hatt to gutter gjennom ungdomsskolen og har overhodet ikke merket noe til dette, heldigvis. Kanskje er det annerledes for jenter enn for gutter? Vi bor i et område der de fleste har ganske god råd, men tror heldigvis ikke ungdomsmiljøet er særlig merkefiksert. Venner i nabolaget som er jenteforeldre sier det samme. Mange har bunad, men langt fra alle.

 

Få av jentene som har bunad brukte denne på skoleavslutningen i 10. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, RamonaK skrev:

Synes egentlig ikke bunaden kan sammenlignes med merkeklær. Merkeklærne er som regel en sesong også kommer det noe nytt. Jeg fikk bunad til min konfirmasjon, er nå 33 og bruker den flere ganger i året. Det er trist at alle ikke har råd til å kjøpe bunad til barna sine, men sånn er nå livet. 

Jo jeg synes det kan sammenlignes, for det har med foreldrenes økonomi å gjøre. Ofte er det slik at de som får bunad også får merkeklær. 

Anonymkode: 8330a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Xtra skrev:

Har ganske nylig hatt to gutter gjennom ungdomsskolen og har overhodet ikke merket noe til dette, heldigvis. Kanskje er det annerledes for jenter enn for gutter? Vi bor i et område der de fleste har ganske god råd, men tror heldigvis ikke ungdomsmiljøet er særlig merkefiksert. Venner i nabolaget som er jenteforeldre sier det samme. Mange har bunad, men langt fra alle.

 

Få av jentene som har bunad brukte denne på skoleavslutningen i 10. klasse.

Slikt har nok definitivt med bosted å gjøre også ja. Jo nærmere Oslo desto større press.

Anonymkode: 8330a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg kjøpte klær på cubus til mine barn for der var de billigest, men det var ikke godt nok for de voksne på ansvarsgruppa. De mente jeg burde kjøpe andre klær, og minsten fikk høre "Hvorfor går du bare i fretex klær" av andre elever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jeg kjøpte klær på cubus til mine barn for der var de billigest, men det var ikke godt nok for de voksne på ansvarsgruppa. De mente jeg burde kjøpe andre klær, og minsten fikk høre "Hvorfor går du bare i fretex klær" av andre elever

Nettopp. Firstprice-kids og Fretex-unger. Leit. 

Anonymkode: 8330a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slikt har nok definitivt med bosted å gjøre også ja. Jo nærmere Oslo desto større press.

Anonymkode: 8330a...0a8

Tja, vi bor i Oslo, men har som sagt ikke merket så stort press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Xtra skrev:

Tja, vi bor i Oslo, men har som sagt ikke merket så stort press.

Det har nok med hvor i Oslo man bor sikkert. På østkanten er det kanskje ikke noe stort press.

Anonymkode: 8330a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg synes det kan sammenlignes, for det har med foreldrenes økonomi å gjøre. Ofte er det slik at de som får bunad også får merkeklær. 

Anonymkode: 8330a...0a8

Jeg fikk bunad men ikke merkeklær, samme med de fleste vennene mine. Jeg personlig hadde med glede spart opp for å gi datteren min en bunad hun kan bruke resten av livet, men jeg ville ikke brukt masse penger på merkeklær som bare varer et år.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Firstprice-kids og Fretex-unger. Leit. 

Anonymkode: 8330a...0a8

Synes også dette er trist, det sier jo noe om holdningene til folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok med hvor i Oslo man bor sikkert. På østkanten er det kanskje ikke noe stort press.

Anonymkode: 8330a...0a8

Jeg tror ikke det nødvendigvis er sånn. Det kan være vel så viktig å vise fram at man har råd til dyre klær i et område der dette ikke er så vanlig, som i et "rikere" strøk. 

Men det kan være store variasjoner både geografisk og over tid. Skolene i Oslo er store, og det kan være lettere å skille seg ut der (fordi det alltid vil være noen andre som "avviker" på omtrent samme måte) enn på en liten skole på landet, der "trendsetterne" får større makt og de(n) som ikke følger med, føler seg alene i verden. Og klær kan være veldig viktig f.eks. første året på ungdomsskolen, men to år senere er det viktigere at telefonen og sportsutstyret er nytt og dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et område der merkepresset på ungdomsskolen er temmelig høyt. Det har likevel ikke vært noe problem  - jentene har vel fått ei jakke hver som var noe dyrere enn helt nødvendig,  men absolutt ikke av de dyreste . Vi har hele tiden kjøpt en del brukt, og det aller meste i vanlig prisklasse.

De fleste jenter her får bunad til konfirmasjonen. Våre var heldige og fikke arve deler av bunadene til svigermor, og så fikk de noe nytt.

Eldstemann, som nå er 21, har aldri vært opptatt av merker. Han kjøper helst brukte ting med god kvalitet, som varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok med hvor i Oslo man bor sikkert. På østkanten er det kanskje ikke noe stort press.

Anonymkode: 8330a...0a8

Der tror jeg du tar feil, tror presset kan være minst like stort på østkanten som på vestkanten, selv om det kanskje kan arte seg litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En bunad er unødvendig dyr. Er enig at det ikke burde være slikt press ang dette. Det er noe annet hvis den feks går i arv. Bestemoren sydde bunader til mine jenter og de fikk sølv som konfirmasjonsgave. Så på den måten var de heldig. Tror ikke jeg hadde investert i bunad ellers. Ang merkeklær har ikke jeg opplevd at mine har følt på noe press fra jevnaldrende der vi bor.  Men da en av dem gikk på skole i Oslo et år opplevde hun mye mer fokus på klær, mote og status. 

Anonymkode: 28bb8...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På denne tiden av året er det normalt sett siste innspurt hos ulike sydamer å ferdigstille bunader til ungdom som skal konfirmeres. Og så er det 17. mai. 

Jeg synes presset om bunad er stort. Har man ikke bunad til konfirmasjon eller 27. mai blir man nesten uglesett eller sett på som fattig. Jeg ser også bunadskledde damer på klassebilder etter endt studie. Alle har bunad. Man låner seg heller en bunad for bildets skyld hvis man ikke har egen. 

Synes dere at dette presset om bunad har gått for langt? 

Tenk bare på ungdommen. Så og si alle jenter får bunad til konfirmasjonen. Den brukes også ved den høytidelige seremonielle skoleavslutningen i 10. Hva med de få "stakkarene" som har foreldre som ikke har råd til å gi dem bunad? 

Vanlige merkeklær er også et problem på mange norske skoler i dag. Leste at barn blir kalt "Firstprice-unger" hvis foreldrene ikke har råd til å gi dem merkeklær. Synes dere presset om merkeklær har gått for langt? Er gapet mellom rike og fattige blitt for stort? Er synligheten av ressurssterke hjem kontra ressurssvake hjem blitt for sterk? 

Kjør debatt.

Anonymkode: 8330a...0a8

Har ALDRI merket at det er rart å ikke ha bunad. Det koster såpass mye at jeg har inntrykk av at alle forstår det. 17 mai blir ikke det samme i år, ei heller konfirmasjoner så hva er stresset? 🙂 

Anonymkode: 3b9e9...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 23 fikk i likhet med kusiner og de fleste venninnene bunad til konfirmasjonen. Dette var gaven fra oss, og så sparte hun selv til sølvet + fikk i gave til jul og bursdag de siste årene i forkant. Hun er veldig glad i bunaden sin, og jeg regner med at den vil bli flittig brukt gjennom livet, ved 17. mai og andre anledninger.

Merkeklær har derimot aldri vært et tema, verken for henne eller min sønn. Dels fordi det ikke var fokus her hjemme, og trolig også fordi ingen av dem har tilhørt et «kult» miljø, hvor slikt gjerne er viktige markører.

Vi kjøper gjerne kvalitet, men merke er underordnet, og skal i hvert fall ikke flashes, med emblem på brystet etc. Dét synes de begge (og jeg) ser teit ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Mari- skrev:

Dels fordi det ikke var fokus her hjemme, og trolig også fordi ingen av dem har tilhørt et «kult» miljø, hvor slikt gjerne er viktige markører

På vgs der jenta mi gikk hadde de kule eget bord i kantina til og med. Og ingen fikk sitte der med dem hvis ikke de tilhørte de kule. Sykt. 

Anonymkode: 8330a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...