Gå til innhold

Hvem ville hatt skylden?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg kom borti en ubehagelig trafikksituasjon her om dagen:

Kom kjørende mot et kryss, og skulle svinge til venstre ut på en forkjørsvei. Det er litt uoversiktelig der pga en sving , så jeg stopper alltid helt opp før jeg krysser veien og kjører ut.

Det kom en bil på forkjørsveien, fra min venstre side. Den blinket mot høyre, og det så da ut som om den skulle svinge inn på min vei. Hvis den svingte inn på min vei, kunne jo jeg uhindret kjøre ut på forkjørsveien. Heldigvis var jeg litt treg, fordi den bilen fortsatte rett frem på forkjørsveien,  fremdeles blinkende!

Hvis jeg hadde kjørt ut i krysset da jeg så bilen blinke, og vi hadde krasjet, hadde jeg fått skylden, selv om den andre bilen hadde vist feil lyssignal?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, påskelilje skrev:

Hvis jeg hadde kjørt ut i krysset da jeg så bilen blinke, og vi hadde krasjet, hadde jeg fått skylden, selv om den andre bilen hadde vist feil lyssignal?!?

Det skal mye til for at vikeplikten overstyres. Jeg tror man er forpliktet til å observere at andre faktisk gjør det de signaliserer - sakner farten, forbereder sving osv. Blinklyset gir ingen rettigheter.

Men altså, jeg skjønner godt at du var sikker på at den andre bilen skulle forlate forkjørsveien. Man må kanskje skjelne mellom hvem som ville hatt (mye av) skylden og hvem som ville fått den... 

Ryktene sier at hvis partene har hvert sitt forsikringsselskap, kan det være litt mer vilje til å gå for skylddeling. Så kanskje - men det er relativt lett å påstå at den andre parten må ha innbilt seg blinklyset.  At noen har kjørt inn i en annen bil de har soleklar vikeplikt for, er mye lettere å bevise. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @laban sier, forkjørsvei har prioritet over evt. blinking.

 

Du ville nok fått skylden, muligens med en liten reduksjon om andre parten vedgikk å ha blinket. Om motparten nektet for å ha blinket, ville det være vanskelig for deg å bevise noe annet...

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du å nok se etter andre tegn ja, som at bilen ikke sakket farten. Men jeg forstår deg, det er jo dessuten noe med at det skal være flyt i trafikken også. 

Anonymkode: 32e26...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, kupton skrev:

Du måtte nok hatt upartisk vitne eller dash-cam for å komme noen vei her.

Du har nok rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...