Gå til innhold

Inntjening til laget - hva når noen slutter?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Et idrettslag for ungdommer har gjennom året hatt flere dugnader for å samle inn penger til turer og cuper. Noen dugnader har blitt gjort felles, andre har vært salgsdugnader (typisk dopapir, kalendere etc). Pengene er satt inn på lagskonto, og det er ført nøye regnskap med hvor mye hver spiller har tjent. De som har solgt mye dopapir skulle betale mindre for cup, og vice versa.

Hva bør skje med disse pengene dersom en spiller slutter på laget? Skal de returneres til spilleren? De som har kjøpt kalender og dopapir, har jo gjort det for å gi støtte til cup og tur, ikke lommepenger til ungdommen... Hvis pengene blir stående, får jo de som ikke gadd å selge sponset sin tur dersom en som har solgt mye, slutter... Er dette rett eller galt?

Hm - hva er vanlig å gjøre, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, påskelilje skrev:

Hvis pengene blir stående, får jo de som ikke gadd å selge sponset sin tur dersom en som har solgt mye, slutter... Er dette rett eller galt?

Hm - hva er vanlig å gjøre, tro?

Det er litt tvilsomt å føre så nøyaktig spillerregnskap uten å ha avklart den situasjonen på forhånd, men det hjelper jo ikke nå.

Jeg tror (men jeg vet ikke) at det er vanlig at dugnadspengene tilfaller laget, og at de ikke nødvendigvis brukes på akkurat den cupen, i hvert fall ikke på en måte som gjør det veldig "synlig" at Martin sponses av at Marius sluttet. De kan heller gå til pizza siste kvelden eller noe sånt.

Her er et eksempel på foreldrekontakt-retningslinjer:

https://www.frogneril.no/Fotball/Sidemeny/Informasjon/Foreldrekontaktveileder.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laban skrev:

Det er litt tvilsomt å føre så nøyaktig spillerregnskap uten å ha avklart den situasjonen på forhånd, men det hjelper jo ikke nå.

Jeg tror (men jeg vet ikke) at det er vanlig at dugnadspengene tilfaller laget, og at de ikke nødvendigvis brukes på akkurat den cupen, i hvert fall ikke på en måte som gjør det veldig "synlig" at Martin sponses av at Marius sluttet. De kan heller gå til pizza siste kvelden eller noe sånt.

Her er et eksempel på foreldrekontakt-retningslinjer:

https://www.frogneril.no/Fotball/Sidemeny/Informasjon/Foreldrekontaktveileder.html

 

Takk! Jeg skal høre med klubben om det finnes noe tilsvarende hos oss. Jeg er foreldrekontakt, og burde kanskje vite det, men fikk det dumpet i fanget nå 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg skal høre med klubben om det finnes noe tilsvarende hos oss.

Hvis de pleier å ha såpass individualiserte dugnader - altså med øremerking av midlene til hver spiller - har de trolig erfaring med situasjonen. Hvis mulig - spør en som har vært i klubben lenge og som ikke har noe med akkurat dette laget å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laban skrev:

Hvis de pleier å ha såpass individualiserte dugnader - altså med øremerking av midlene til hver spiller - har de trolig erfaring med situasjonen. Hvis mulig - spør en som har vært i klubben lenge og som ikke har noe med akkurat dette laget å gjøre. 

Skal gjøre det. Fant ingenting om det i diverse instrukser på nettsiden. Det ble jo spesielt i år da hovedturneringen i sommer ble avlyst pga korona 😮😥

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Skal gjøre det. Fant ingenting om det i diverse instrukser på nettsiden. Det ble jo spesielt i år da hovedturneringen i sommer ble avlyst pga korona 😮😥

Uten egentlig peiling kan jeg ikke tenke meg annet enn at pengene går til til laget, noe annet ville være urimelig, synes jeg. Men dette må jo ha oppstått før, så jeg vil tro noen med lang fartstid i klubben bør kjenne historikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, påskelilje skrev:

Det ble jo spesielt i år

Absolutt. Sønnen min har en trenerjobb og var påmeldt diverse kurs i utlandet. NFF jobber for å få til noe liknende innenlands, men en del penger går tapt uansett. Men det er jo ingenting som er normalt i år...

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, påskelilje skrev:

Et idrettslag for ungdommer har gjennom året hatt flere dugnader for å samle inn penger til turer og cuper. Noen dugnader har blitt gjort felles, andre har vært salgsdugnader (typisk dopapir, kalendere etc). Pengene er satt inn på lagskonto, og det er ført nøye regnskap med hvor mye hver spiller har tjent. De som har solgt mye dopapir skulle betale mindre for cup, og vice versa.

Hva bør skje med disse pengene dersom en spiller slutter på laget? Skal de returneres til spilleren? De som har kjøpt kalender og dopapir, har jo gjort det for å gi støtte til cup og tur, ikke lommepenger til ungdommen... Hvis pengene blir stående, får jo de som ikke gadd å selge sponset sin tur dersom en som har solgt mye, slutter... Er dette rett eller galt?

Hm - hva er vanlig å gjøre, tro?

Nei, spillerne som slutter skal ikke ha utbetalt penger de har tjent inn til laget. Det er helt urimelig. Pengene skal gå til laget.

Anonymkode: 183e0...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, påskelilje skrev:

Skal gjøre det. Fant ingenting om det i diverse instrukser på nettsiden. Det ble jo spesielt i år da hovedturneringen i sommer ble avlyst pga korona 😮😥

Om det hadde vært et av mine barn som hadde vært i denne situasjonen så hadde det ikke falt meg inn å skulle kreve penger fra "dugnadskassa"! Det synes jeg faktisk er smålig og frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når folk betaler ungdom som kommer på døra for å selge ting som støtter lag/idrettsklubber/foreninger skal selvfølgelig pengene gå dit og ikke i enkeltpersoners lommer til helt andre formål.

Anonymkode: 183e0...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk betaler ungdom som kommer på døra for å selge ting som støtter lag/idrettsklubber/foreninger skal selvfølgelig pengene gå dit og ikke i enkeltpersoners lommer til helt andre formål.

Anonymkode: 183e0...33e

Tror de fleste er enig i dette i utganspunktet, men spørsmålet dukker vel opp når de innsamlede pengene er øremerket den enkelte spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Xtra skrev:

Tror de fleste er enig i dette i utganspunktet, men spørsmålet dukker vel opp når de innsamlede pengene er øremerket den enkelte spiller.

Det hadde vært noe annet om spillerne/foreldrene hadde betalt inn penger for å spare til tur el. Da skulle de ha fått pengene igjen. Det er bare redelig at penger som er samlet inn skal gå til det formålet pengene er samlet inn til. Tenk hvis voksne folk som samlet inn penger til organisasjoner bare stakk pengene i lomma. Ikke det samme vil sikkert en del si, da det er idrettslag og barn, og det er de voksne i gruppa som har bestemt det sammen. Men likevel, om det ikke er lovstridig så er det etisk umoralsk. Ville ha gitt beskjed om dette i begynnelsen til spillere og foreldre hvis det faktisk er et problem at enkelte krever å få pengene. Spillerne hadde vel fått beskjed om at pengene skulle brukes til å betale mindre til cuptur. Blir det ikke cup, kan pengene brukes til noe annet som har med laget å gjøre. 

Anonymkode: 183e0...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært noe annet om spillerne/foreldrene hadde betalt inn penger for å spare til tur el. Da skulle de ha fått pengene igjen.

Akkurat denne situasjonen er jo i grenseland mellom fellesdugnad og "sparekasse" for den enkelte spiller. Det er ikke det samme som en vanlig lagsdugnad. De som f.eks. ikke hadde tenkt seg på cupen uansett, er ikke involvert i dugnaden og har ingen penger "innestående". 

Jeg mener heller ikke at de har rett til å få tilbake pengene, men dette er ikke det samme som de typiske salgsaksjonene uten øremerking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill, alle sammen. Det finnes visst ikke noe skriftlig om dette i vår klubb. Men det er nok mest vanlig at slike penger tilfaller laget,  og det er nok mest riktig overfor de som har kjøpt dopapir og kalendere, som en over her sier.

Jeg diskuterte det med trener og en annen mor i går, og vi har ikke landet endelig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...