Gå til innhold

Korona angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mange kjente på dette i starten. Vi fikk strenge tiltak. På grunn av tiltakene gikk det i første omgang mye bedre enn fryktet. Men dette er ikke over. Selv om norge forsiktig starter opp igjen, er det mye usikkerhet i hvordan ting vil utvikle seg. Og det er fremdeles mange tiltak for å redusere smitte. 

En ting har vi sett. Og det er at mange blir smittet uten å bli syke eller bare får lette symtom. At det har gått så bra gjør at flere ikke lenger tar disse smittetiltakene like alvorlig.  Mange sammenligner dødsfallene med influensadødsfall. Men vi har aldri hatt så strenge smittetiltak ved influensa. Jeg vet ikke hvor mange som døde av influensa disse månedene med så strenge smittetiltak. Men vi har fått tall på de som dør av korona. Godt å se at smittetiltakene fungerer og at det nå går bedre i Norge.

For mange i risikogruppen og andre som fremdeles frykter sykdommen kan hverdagen bli tøffere nå. Det er mindre som tar hensyn. Jeg ser mange som ikke lenger følger smittetiltakene. Det blir vanskeligere for oss å ferdes ute. Prøver vi å holde avstand ser andre på det som hysteri. Kroniske risikosykdommer blir bagatellisert, for det er jo mange med sykdommer som har overlevd korona. 

Så da står vi med angsten alene. Tøffere enn det var i starten når de fleste kjente litt på frykten. Det er vanskelig.

Anonymkode: f763f...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle land har en større gruppe tosker med lav eller ingen evne til å ta inn informasjon. Sånne folk er er farlig i enhver sammenheng, men kanskje spesielt om de er bevæpnet: enten det nå er med atombombe, gevær eller farlige virus. Det er disse folka som stadig sammenligner korona med influensa. Selv Tegnell sier at korona er langt farligere enn influensa, så de som fortsatt mener det er rett og slett så dum at det ikke er håp for dem. Det beste er å prøve å ignorere dem fordi det de operer med  "sannheter" ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Regjeringen gjorde muligens en liten blunder med å gå ut med at de hadde kontroll, selv om de poengterte at det var snakk om kontroll på den første bølgen og en kontroll man lett kunne miste. Folk forstår sånne ting litt som de selv vil og mange leser bare overskrifter i avisen, så det ble nok misforstått av de som ikke ville høre etter. Men smittetallene fremover kommer til å vise om vi farer inn i nye problemer, og da vil de som har en hjerne: bli redde igjen. Jeg tror personlig at man kanskje åpner litt vel raskt nå og kommer til å gå på en skikkelig smell fordi man ble litt for opptatt av å please de folka som skriker forbannet høyt om sine egne interesser, men det vil tiden vise. En så lenge: ta dine forholdsregler, og ikke bry deg om om andre eventuelt skulle mene at du er hysterisk. Du gjør lurt i å være forsiktig i lang, lang tid fremover. 

Anonymkode: 6554f...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar mine forhåndsregler. Men må fortsatt gå på jobb. Må fortsatt handle. Jeg skulle ønske andre forstod at det fremdeles finnes noen som vil unngå risikoen for smitte. 

Anonymkode: f763f...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder avstand til folk og tar de forholdsregler som gis, men jeg bruker ikke munnbind, noe som heller ikke er anbefalt så lenge man ikke jobber med smittede. I går så jeg en mann på butikken som hadde et skjerf trukket helt opp til øynene både når han gikk ute og inne på butikken. Han turte ikke å gå forbi meg for å pakke sine varer i kassen, men ventet til jeg var ferdig. Det eneste han kjøpte var for øvrig fire sekspakninger med ølbokser, så jeg tenkte mitt om å drukne sine sorger og redsler, noe som i lengden er en dårlig løsning. Men jeg forstår at mange kan bli redde. Dersom man føler på redsel, tror jeg man kan gjøre lurt i å ikke lese for mye i avisene som ikke inneholder annet om dagen om hvor mange dødsfall som har skjedd her og der. Jeg tror i det lange løp at mediene gjør seg selv en bjørnetjeneste der, for folk kommer til å gå lei disse nyhetene (jeg begynner selv å bli lei allerede) og kan begynne å overse de - den dagen det kan bli viktig å lese de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste vi kan gjøre for oss selv er å følge råd og regler. Vi får ikke gjort mer enn det, og vi kan heller ikke endre andres adferd, så da får vi gjøre det vi kan for å beskytte oss selv. 
Jeg jobber på sykehus, og en psykiater på jobben spurte meg om jeg var redd. Jeg svarte det samme som jeg skriver over. Hun sa at det er veldig bra at jeg klarer å tenke sånn. 

Anonymkode: b02a4...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror vi kunne hatt ganske mye frihet hvis alle klarte å være flinke over tid.

Når folk ikke klarer det må det kanskje strammes inn igjen. Det er frustrerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg tror vi kunne hatt ganske mye frihet hvis alle klarte å være flinke over tid.

Når folk ikke klarer det må det kanskje strammes inn igjen. Det er frustrerende. 

Og det er vel helst ungdommene som ikke klarer det og jeg synes ikke det er så rart. Det er vår og sol og de er våryre. 

Da det sto i avisa ( eller var det tv ?) om alle ungdommene som var samlet i flokk for å bade , var min yngste datter en av dem som badet nettopp der samme dagen.  - Vi var jo ikke mer enn 5 stk, sier hun. De holder seg altså til 5-regelen, men hvem som er i den gruppa på 5, varierer jo fra dag til dag. 

De er ikke redde heller. Venninna hennes har fått påvist antistoffer uten og ha hatt et eneste symptom. Hennes mor hadde vært i Østerike og fikk Corona. Datteren ble i ettertid testet for antistoffer. 

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...