Gå til innhold

Corona-regler


 cilie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, cilie skrev:

Jeg må si at jeg stusser på at ikke mammografi osv gjennomføres når barnehager, skoler mm stadig åpnes. Flere helsetjenester som hjemmesykepleie har jo dessuten vært så å si som vanlig. 

 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K3mOp5/mer-enn-50000-kreft-screeninger-utsatt-haster-aa-sette-i-gang

De burde jo kunne starte opp igjen nå, man har jo mer og bedre informasjon om smittevern i forhold til korona enn for 6-8 uker siden.

Jeg har fått innkalling til gu nå til uken og det uten at det har noen som helst hast også. Den siste celleprøven ballet på seg så nå sitter jeg her etter ct med cyste i egglederen, muskelknuter i livmora og vanncyster på leveren. Men ingenting av det trenger behandling (er litt usikker på den cysten i egglederen, det er nok den hun skal se på - igjen!) og jeg merker ingenting til det, så da så. Men det skal hun ha, gynekologen på det lokale sykehuset her - hun er gull! Hun følger opp og passer på og holder meg informert om alt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg stusser mest over når jeg leser aviser, er at de konsekvent aldri skriver det viktigste om sakene som jeg som leser artikkelen ønsker å vite, altså her: hvor mange menneskeliv vil gå tapt som følge av f.eks 50'000 mammografiscreeninger uteblir.

Om vi snakker 1 liv, eller 100 eller 10000, vil jo påvirke hvor viktig dette tiltaket er i forhold til andre tiltak. Møter 50'000 på slikt vil jo mange dø av corona. Så om 1 mer dør av kreft men 100 færre dør av corona f.eks så er jo det "bra", om 1000 flere dør av kreft men 100 færre av corona så er jo det dumt..... Hvordan kan folk lese aviser og ikke rive seg i håret av frustrasjon skjønner ikke jeg :P 

Men , on topic..

Så på den offentlige vurderingen av mammografiprogrammet og de sier at dersom 10000 kvinner inviteres 10 ganger hver på screening, vil  14 unngå å dø av kreft (100'000 screeninger). Nå blir det ikke helt sammenliknbart ettersom disse 50'000 som uteblir nå jo i større grad vil møte opp neste inkalling, og selv om eventuell kreft vil ha utviklet seg noe mer vil jo en del kunne bli reddet, men la oss si 7 menneskelig går tapt (worst case)

 

Anonymkode: 737d8...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillemus skrev:

Den siste celleprøven ballet på seg så nå sitter jeg her etter ct med cyste i egglederen, muskelknuter i livmora og vanncyster på leveren.

Uff, da- men godt det ikke må behandling til. Jeg har vært på privat legesenter i Corona-perioden og der gikk ting som normalt. Venter på noen undersøkelser i det offentlige og håper ikke det blir for mye venting. Har full forståelse for prioriteringer osv, men forstod ikke hvorfor slike undersøkelser ikke kunne gå som normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cilie skrev:

Uff, da- men godt det ikke må behandling til. Jeg har vært på privat legesenter i Corona-perioden og der gikk ting som normalt. Venter på noen undersøkelser i det offentlige og håper ikke det blir for mye venting. Har full forståelse for prioriteringer osv, men forstod ikke hvorfor slike undersøkelser ikke kunne gå som normalt. 

Alt som ikke var helt nødvendige undersøkelser og behandling ble jo stoppet midlertidig, og da tenker jeg at screeningundersøkelser er noe av det som bør stoppes først. Det er jo ikke slik at folk ikke kan få tatt mammografi dersom de har grunn til å tro at noe er galt, det er bare screeningene som er stoppet. Jeg synes det ble godt forklart på pressekonferansen på torsdag hvorfor det er nødvendig med gradvis opptrapping av virksomhet, og at myndighetene hele tiden på ha et helhetlig perspektiv på situasjonen. Dermed kan ikke den enkelte virksomhet vurderes isolert fra resten. 

Der jeg bodde tidligere var mammografi-screeningen lokalisert på et lokalsykehus. I en periode hvor sykehusene har vært stengt for besøkende og man har forsøkt å begrense  antall personer inn på sykehusene, så virker det fornuftig å ikke la friske komme for screening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på EEG for litt over to uker siden. Synes egentlig det var rart timen ikke ble utsatt for det var ikke viktig spør du meg. Var bare for å utelukke at jeg har epilepsi etter noen anfall i februar. Noe jeg var helt sikker på at jeg ikke har og det var jo det de også regnet med. 

Kanskje det har med å gjøre at det er forsvinnende lite smitte her. Kun 32-34 (på 60 000 innbyggere) registrerte smittede totalt hvor alle utenom én nå er friskmeldt. Likevel skulle man jo tro at de uansett hadde fokus på at kun de mest nødvendige undersøkelsene skulle utføres. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ble stoppet for å sikre at sykehusene hadde tilstrekkelig beredskap. Det skjedde helt i starten, mens situasjonen var uoversiktlig. Føre-var prinsippet gjaldt. De stanset heller for mye enn for lite, med hensikt å ha heller for mye beredskap enn for lite.

Nå har vi fått bedre oversikt, og kan sakte gå tilbake mot mer normal drift. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at det ble slik i starten og også ved behov for å omdisponere helsepersonell. Jeg misforstod litt og trodde også undersøkelser utenfor programmet ble skjøvet på om det ikke var akutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...