Gå til innhold

Medisiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et spørsmål ang. medisiner. Jeg har artrose og er mye plaget med smerter. Jeg bruker 1000 mg paracet fast 4 g daglig og tramadol og immovane ved behov. Jeg er veldig skeptisk til både tramadol og immovane, fordi jeg er redd for å bli avhengig. Den siste tiden har jeg hatt mye smerter om natten og har måtte tatt 1 tramadol hver kveld og av og til 1 om natten og. Jeg tar bare paracet om dagen. Bør jeg har pause fra tramadol innimellom for å ikke bli avhengig? Vil ikke bli avhengig av medisiner, men vil jo gjerne sove om natten. Immovane tar jeg bare når det er ekstra ille. Noen som kan gi meg råd? 

Anonymkode: fa511...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er du ikke avhengig av Paracet da? Virker sånn ihvertfall. 4 g i døgnet hver dag er nok ikke så lurt i lengden med tanke på leveren din. 

Anonymkode: b1fc2...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k arina123

Jo jeg er avhengig av å ta paracet regelmessig for å kunne fungere på grunn av kroniske smerter. Men det er ikke sånn avhengighet jeg snakker om. Og jeg tror ikke legen hadde bedt meg gå fast på paracet hvis det var farlig for meg. Og jeg tror heller ikke han hadde anbefalt det hvis det ikke var nødvendig. Vanlig paracet er ikke avhengighet skapende. Det er de medisinene jeg skal ta ved behov som bekymrer meg. Så det der var ikke et svar på mitt spørsmål. 

Endret av k arina123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke avhengig av Paracet i den forstand. Hvorvidt man skal kalle det avhengighet blir mer et filosofisk spørsmål - er man avhengig av insulin når man har diabetes? Svaret er på en måte ja, og hvis smertene blir verre av å ikke ta Paracet er det jo samme situasjon, men det er ikke vanedannende medisin. 
 

Ja, Tramadol og Imovane er vanedannende medisiner i den forstand at man faktisk kan få abstinenser av å ikke ta de. Det som er viktig er å bruke disse medisinene til det formål de er ment som - ved behov. Du må ikke bruke disse medisinene fast, og hvis søvn er utfordringen, finnes det en rekke andre medisiner med god effekt som ikke er vanedannende (Vallergan, Zonat, m.flere). Hvis jeg var deg ville jeg sørget for å ha perioder mellom hver gang jeg tok Imovane eller Tramadol. Det kan være du trenger en bedre grunnbehandling av smertene sånn at du slipper å ta Tramadol så ofte, og at du får et ikke vanedannende alternativ til Imovane hvis du sover dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k arina123

 Grunnen til at jeg sover dårlig om natten er smerter. Det er derfor jeg tar tramadol om kvelden og av og til om natten. Med langt fremskreden artrose er nattesmerter vanlig. Men jeg må bare prøve å ta pauser innimellom så går det nok bra. Jeg kan ta inntil 2 x3 for dagen, så jeg trodde hvis jeg  klarte meg med 1 og av og til 2 så var det ikke så farlig. Men det er det jo da. Jeg velger heller smerter og lite søvn fremfor avhengighet. Så takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...