Gå til innhold

Abilify mot psykosesymptomer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Funker egentlig abilify mot psykosesymptomer som paranoia, vrangsforestillinger og stemmer?

For når jeg gogler det så står det bare "Hurtig kontroll av agitasjon og atferdsforstyrrelser hos pasienter med schizofreni eller hos pasienter med maniske episoder ved bipolar I lidels" ikke at den funker på psykose

Anonymkode: ed19c...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg har møtt en del den funker for

legen sa at i høye doser funker den like bra som zyprexa 

men sjelden folk tar den i så høye doser har jeg inntrykk av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fungerer for meg. Har litt symptomer innimellom,  men har greid og ikke vært psykotisk på mange år. Det har ikke bare med medisineringen å gjøre, men også at jeg lever et rolig og stabilt liv. Må bl.a skjerme meg fra for mye inntrykk  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager kaller de den antipsykotika når den ikke en gang du funker??

Anonymkode: b2f06...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funker egentlig abilify mot psykosesymptomer som paranoia, vrangsforestillinger og stemmer?

For når jeg gogler det så står det bare "Hurtig kontroll av agitasjon og atferdsforstyrrelser hos pasienter med schizofreni eller hos pasienter med maniske episoder ved bipolar I lidels" ikke at den funker på psykose

Anonymkode: ed19c...6ec

Det du siterer er det som står som indikasjon for bruk av injeksjonsvæsken med Abilify. Når det gjelder tablettene, så står schizofreni som indikasjon i Felleskatalogen. https://www.felleskatalogen.no/medisin/abilify-otsuka-pharmaceutical-545656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Felleskatalogen:

Indikasjoner

Tabletter, smeltetabletter, mikstur: Schizofreni hos voksne og ungdom ≥15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abilify har en egenstimulerende effekt ved dopaminreseptorene. Dette betyr at når Abilify blokkerer dopaminreseptorer, får reseptorene en viss stimulans. Teorien er at dette skal redusere bivirkninger, redusere negative symptomer, samt at man skal ha en tilnærmet «normal» stimulering framfor at den er for høy ved psykose og mani, og for lav ved depresjon.

Siden Abilify ble lansert, har noe forskning vist at denne egenstimulerende effekten kan være sterkere enn først forventet. Som en illustrasjon kan jeg nevne at da et familiemedlem prøvde Abilify, ble resultatet forverret psykose, hyperseksualitet, kraftig irritasjon, osv. Det er jo et enkelttilfelle, men ikke helt ukjent, ref kjente bivirkninger. Resultatet kan bli at Abilify stimulerer like mye som psykoselidelsen gjorde, og at man derfor kan risikere at man ikke får effekt. Mennesker har ulik psykoseterskel og en stimulering som er greit for en, kan gi psykose hos en annen
 

Av denne grunn har det blitt utviklet en del nye preparater med samme virkemåte, men med en svakere egenstimulerende effekt. Eksempler på disse er brekspiprazol (Rxulti) og cariprazin (Vraylar), som i alle fall i USA har tatt mye markedsandeler fra Abilify. Om det samme skjer i Norge får man se. Inntil videre er disse medisinene dyre. 
 

Av denne grunn skrev jeg i en annen tråd at Abilify kanskje heller bør kalles en stemningsstabiliserende (antidepressiv og antimanisk) medisin enn et antipsykotikum. Det er bare min mening. For den som leser dette og har effekt av Abilify uansett mot hvilken tilstand, så er dette bra og selvfølgelig er det ingen grunn til å gjøre noe drastisk eller bytte medisin.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...