Gå til innhold

Medikamenter for å øke energi nivå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilken medisiner finnes? Nå snakker ikke jeg om dop.

Men noe man kan få av en lege på resept. Noe lovlig liksom. 

Vil foreslå de medikamentene for min fastlege. Er helt utmattet! Har ikke et verdig liv, fungerer ikke så sliten som jeg er. 

En stor dose koffein hjelper ikke. Klarer å halvsove meg gjennom hjertebank. Trenger noe sterkere, men som ikke nødvendigvis gjør at jeg må lide meg gjennom koffeinsjokk. Noe som kan gjøre at jeg fungerer i hverdagen. Klare å gjennomføre det jeg vil kalle for normale hverdagslige ting. Hvis du har prøvd noen medikamenter eller vet om noe som kan hjelpe så skriv det ned slik at jeg kan foreslå det for legen. Har fått påvist jernmangel, men tar tilskudd og opplever dessverre ingen bedring. 

 

Anonymkode: 9d0d6...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dolmio

Har du fått sjekket om du har B12-mangel? Har du mangel på det, foreslår jeg at du nevner Triobe i kombinasjon med jerntilskuddet. 

Er du deprimert? I så fall foreslår jeg Wellbutrin.

Det er dette som har hjulpet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også en knapp på wellbutrin forutsatt at du ikke sliter med mye angst i utgangspunktet. Det kan trigge angsten, men hvis det ikke er et stort problem så kan wellbutrin hjelpe mot både tiltaksløshet og energinivå. 

Men som Dolmio sier bør du også sjekke at du har det du trenger av B12, D-vitamin og du bør få sjekket stoffskiftet hvis du ikke har gjort alt dette allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle snakker så fint om Wellbutrin, men for meg har det vært et helvete å ta disse. Jeg fikk mange forferdelige bivirkninger så jeg ble nødt til å slutte på de, har fått mange bivirkninger av alle medisinene jeg har brukt og bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fionys skrev:

Nesten alle snakker så fint om Wellbutrin, men for meg har det vært et helvete å ta disse. Jeg fikk mange forferdelige bivirkninger så jeg ble nødt til å slutte på de, har fått mange bivirkninger av alle medisinene jeg har brukt og bruker.

Wellbutrin fungerte ikke for meg heller, men jeg vet likevel at det har funket godt for andre. Det er derfor jeg foreslår den ut fra TS sin problemstilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Det er nok det lave jernet som gjør deg slapp, har hatt det selv. Tar litt tid å bygge opp lageret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glitter skrev:

Wellbutrin fungerte ikke for meg heller, men jeg vet likevel at det har funket godt for andre. Det er derfor jeg foreslår den ut fra TS sin problemstilling. :)

På noen funker det, det er sant. Synes man bør finne årsaken til sine problemer før man begynner å pøse på med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken medisiner finnes? Nå snakker ikke jeg om dop.

Men noe man kan få av en lege på resept. Noe lovlig liksom. 

Vil foreslå de medikamentene for min fastlege. Er helt utmattet! Har ikke et verdig liv, fungerer ikke så sliten som jeg er. 

En stor dose koffein hjelper ikke. Klarer å halvsove meg gjennom hjertebank. Trenger noe sterkere, men som ikke nødvendigvis gjør at jeg må lide meg gjennom koffeinsjokk. Noe som kan gjøre at jeg fungerer i hverdagen. Klare å gjennomføre det jeg vil kalle for normale hverdagslige ting. Hvis du har prøvd noen medikamenter eller vet om noe som kan hjelpe så skriv det ned slik at jeg kan foreslå det for legen. Har fått påvist jernmangel, men tar tilskudd og opplever dessverre ingen bedring. 

 

Anonymkode: 9d0d6...6a0

Å bygge opp jernlagrene tar lang tid, dessverre. Viktig at du får i deg c-vitamin samtidig som du tar jerntilskuddet og kutter ned på melk og svart te, disse to hemmer jernopptaket i kroppen. Ellers merker jeg stor forskjell på energi i kroppen etter hva jeg spiser. Om jeg spiser mye søtt og dårlig mat over en periode så mister jeg overskudd og energi, men med mye grønnsaker og sunnere mat kommer det tilbake igjen. :) Bare et tips altså - jeg aner ikke hva du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har nevnt det i andre tråder her på forumet. Jeg opplevde å få mer energi av Efexor.

Og jeg ble tung i kroppen av Efexor.  Så vi reagerer forskjellig på medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, emilie321 skrev:

Og jeg ble tung i kroppen av Efexor.  Så vi reagerer forskjellig på medisiner.

Ja, det gjør vi. Viktig å prøve selv for å se hvilken virkning og bivirkning man selv får og ikke avise en medisin basert kun på andres uttalelser. F.eks. har ikke jeg fått vektøkning hverken av Zyprexa eller Seroquel (gikk på de før jeg ble vektoperert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Adhd medisiner. Men du må ha en diagnose for å få de da. Du kan alltids spørre noen med adhd om du kjenner, men det er liksom litt frekt. Og du spør de om de kan gjøre noe straffbart. 
De kan gi rus når kroppen din ikke er vant med dem. 

Anonymkode: f4992...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Adhd medisiner. Men du må ha en diagnose for å få de da. Du kan alltids spørre noen med adhd om du kjenner, men det er liksom litt frekt. Og du spør de om de kan gjøre noe straffbart. 
De kan gi rus når kroppen din ikke er vant med dem. 

Anonymkode: f4992...09a

Tror du at legen kan skrive det ut til meg? Er veldig veldig sliten i kroppen. Orker nesten ingenting. 

Anonymkode: 9d0d6...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at legen kan skrive det ut til meg? Er veldig veldig sliten i kroppen. Orker nesten ingenting. 

Anonymkode: 9d0d6...6a0

Nei, du får ikke ADHD-medisiner når du ikke har ADHD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I USA skrives adderall og dexedrine ut mot slitenhetslidelser.

Anonymkode: 309c7...26d

I USA er man mer løsslupne med å skrive ut sentralstimulerende medisiner på andre indikasjoner enn ADHD. Lite energi og overvekt er to eksempler.

I Norge får du vel Modafinil for kronisk søvnighet, men vet ikke hvor mye det brukes i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ISW skrev:

I USA er man mer løsslupne med å skrive ut sentralstimulerende medisiner på andre indikasjoner enn ADHD. Lite energi og overvekt er to eksempler.

Hvis det virker, hva er problemet med å gi det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, cilie skrev:

Hvis det virker, hva er problemet med å gi det da?

Jeg blir i hvert fall rusa av Ritalin, men nå har ikke jeg pleid å ta én kapsel oralt heller da. Men det er vel nettopp det. Sentralstimulerende har høyt misbrukspotensiale og i Norge er det ganske strengt rundt medisiner som kan misbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...