Gå til innhold

Medikamenter, bilkjøring og straff


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg stilte ett spørsmål til rustelefonen på nett angående rivotril og bilkjøring, men ble vel bare litt klokere.
Som sagt er ikke noe oppfordring til kjøring i rus, men vil gjerne vite fakta, slik som de som drikker alkohol kan forholde seg til.

Syntes retningslinjene m.t.p promillevurdering er veldig rare. Utifra det under så vil det da være like ikke å ta 2mg rivotril dagen i forveien som å drikke 5 stk halvlitere øl 2 timer før man kjører. Dette kan jo overhode ikke sammenlignes, men vil det straffes likt?, har dette vært utprøvd i rettsvesenet?. Vet at man nå kan få dispensation for 0.5mg rivotril og fortsatt beholde lappen. 
Som de som bruker disse medikamentene fast som beskrevet av legen vet så tilvennes man disse stoffene etter langtidsbruk og de har ikke lengre slik effekt som det ville ha hatt på en som aldri har tatt det før.

Som sagt så var jo dette lovlig fram til 2012 og er vel det fortsatt i mange land, men i Norge vil man muligens bli satt i fengsel?.
Er jo sikkert mange som bruker dette og kjører uten å vite at de gjør noe ulovlig.

Fint om noen her inne hadde mere konkret svar på hva som er ett sannsynlig scenario angående det under?: 

Sitat

Har brukt Rivotril mot angst som foreskrevet av lege i mange år. Etter det nye regelverket kjører jeg ikke bil, men har noen ganger måttet bruke bilen til kona da jeg ikke har hatt annet valg. F.eks her om dagen måtte jeg det dagen etter jeg hadde tatt 2mg (tar dette fast så er tilvent medikamentet). Er da selvsagt ikke påvirket på noen som helst måte, men vet jeg brøyt loven teknisk sett, men hva slags straff risikerer jeg i slike tilfeller?. Nå drikker jeg ikke, men når det kommer til alkohol så er det kalkulatorer på nett som viser lett hva som er grensen for inntak, men listen jeg finner på nettet angående medikamenter virker som den regner med at det er rusbruk og ikke lovlig medisin foreskrevet av lege. Der står det at f.eks at 0,025 µM fullblod tilsvarer 1,2 promille, men det sier meg ingenting. Kunne dere fortalt meg hva disse grensene generelt tilsvarer i mg inntak (vet det er individuelt), men tilsvarer kjøring dagen etter inntak av 2mg 21 dager i fengsel er det greit å vite, syntes isåfall det er noe i overkant. Fint om dere kunne klargjøre dette. Syntes man har rett til å vite dette uten at det skal være noen form for oppfordring til å kjøre med medikamenter, men å tolke de dataene som er tilgjengelig er ikke mulig for en lekman.

Mann, 30 år fra Hedmark


RUStelefonen svarer:

Dette er som du selv skriver, individuelt, og ikke så lett å svare helt nøyaktig på. Det som er avgjørende er hvor lenge det går fra du tar 2 mg Rivotril til du kjører. I tillegg kan faktorer som hvor mye du bruker, din vekt/størrelse, og andre individuelle forskjeller, ha innvirkning på hvor høy promille du har på gitt tidspunkt.

Halveringstiden til Rivotril er 30-40 timer. Halveringstid sier noe om konsentrasjonen av medisinen i blodet. Etter 30-40 timer er altså konsentrasjonen av 2 mg Rivotril halvert. Og 30-40 timer etter dette er konsentrasjonen halvert igjen osv. I praksis så er medisinen ute av kroppen etter 5 x halveringstiden. Ved inntak av 2 mg Rivotril, vil det ta opp til 220 timer før konsentrasjonen er under tilsvarende 0,2 promille.

Noe mer nøyaktig svar er dessverre ikke mulig å gi deg, men dersom du kjører under et døgn etter inntak, er konsentrasjonen godt over det som tilsvarer 0,2 promille – og det er ikke utenkelig at den er over 1,2 promille. At du er tilvendt, har noe å si for opplevd påvirkning, men ikke for konsentrasjon i blodet. Det at du tar Rivotril daglig eller flere ganger i uken, kan faktisk gjøre at promillen er desto høyere, fordi det kan oppstå en opphopning av virkestoffet i blodet. Det kan hende at en toksikolog eller lignende kunne gitt deg mer presist svar på dette, det vites ikke.

Promillekjøring ved bruk av Rivotril, gjelder promillekjøring og lovreguleres av veitrafikkloven. Merk at bruk av Rivotril ikke er forenlig med å oppfylle helsekrav til å ha førerkort – uavhengig om du kjører bil påvirket eller ikke.  Dette bør legen din vite og informere deg om. Det er kun to typer benzodiazpoeiner du kan bruke og likevel fylle helsekravene: Diazepam (inntil 10 mg i døgnet) og Oxazepam (Inntil 30 mg i døgnet). Dersom du får Rivotril fra legen og bruker dette regelmessig, er du altså nødt til å bytte medisin dersom du skal beholde førerkortet. Dette kan du lese mer om i Førerkortveilederen, avsnitt om benzodiazepiner.

 

Anonymkode: 132ee...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...