Gå til innhold

Er det naturlig å slutte å gi gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mine tre døtre på 15, 17 og 20 år fikk ingen gaver fra tante og onkel som står de nær siste året da de hadde bursdager. Er det naturlig å slutte å gi gaver i den aldersgruppen?( De har de siste årene fått pengegave) De har selv 4 mindreårige barn som jeg tenker at jeg fremdeles skal kjøpe bursdagsgaver til. Hva tenker dere?

Anonymkode: 8f079...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er naturlig for meg å slutte og gi gaver i den alderen.  Jeg ville fortsatt gitt små barn, men det kommer an på hvor mye omgang det er mellom dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine tre døtre på 15, 17 og 20 år fikk ingen gaver fra tante og onkel som står de nær siste året da de hadde bursdager. Er det naturlig å slutte å gi gaver i den aldersgruppen?( De har de siste årene fått pengegave) De har selv 4 mindreårige barn som jeg tenker at jeg fremdeles skal kjøpe bursdagsgaver til. Hva tenker dere?

Anonymkode: 8f079...f43

Ja det er naturlig

Anonymkode: 80c05...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine tre døtre på 15, 17 og 20 år fikk ingen gaver fra tante og onkel som står de nær siste året da de hadde bursdager. Er det naturlig å slutte å gi gaver i den aldersgruppen?( De har de siste årene fått pengegave) De har selv 4 mindreårige barn som jeg tenker at jeg fremdeles skal kjøpe bursdagsgaver til. Hva tenker dere?

Anonymkode: 8f079...f43

Helt vanlig å slutte enten etter konfirmasjonen eller etter 18 årsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri fått en eneste gave av mine 6 tanter og onkler. Verken til jul bursdag eller konf. Men det er en veldig stor familie da. Alle onkler og tanter er på den ene siden. Så der er det mange kusiner og fettere. Selv gir jeg en femhundring til jul og bursdag til niesen min. Hun vil ikke konfirmere seg. Uansett er det nesten ikke så hun gidder si takk...

Anonymkode: 7ebc7...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine tre døtre på 15, 17 og 20 år fikk ingen gaver fra tante og onkel som står de nær siste året da de hadde bursdager. Er det naturlig å slutte å gi gaver i den aldersgruppen?( De har de siste årene fått pengegave) De har selv 4 mindreårige barn som jeg tenker at jeg fremdeles skal kjøpe bursdagsgaver til. Hva tenker dere?

Anonymkode: 8f079...f43

I mange familier slutter man å gi faste gaver etter konfirmasjonsalder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt normalt å kutte ut gaver når nieser og nevøer blir 15+

Selv gir jeg til niese og nevøer når jeg feirer bursdag eller jul sammen med dem (De er godt over 20) Synes det er hyggelig og fortsatt bli bedt i deres bursdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss sluttet de å gi gaver etter konfirmasjon, mener jeg det var. Ihvertfalll hadde de en enighet om når vi unga skulle slutte å få gaver. Det er endel søskenbarn, så det ville blitt mye gaver. Jeg får julegave av tanta mi på pappa sin side, men det er fordi vi feirer jul sammen. Hun har heller ikke egne barn og har bare to nieser. Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å gi gaver til mine tantebarn. Julegave kommer de til å få i all fremtid, tror jeg. Men igjen, der er det bare to, ikke et helt lass. Og jeg har ikke egne barn, eller altså, mine "barn" blir fornøyd med en pose tørrfisk 😂 Men hvis de en dag slutter å bry seg om de får gave eller ikke, da får de ikke mer gave. Jeg gidder ikke gi bare for å gi, hvis det ikke betyr noe for den som mottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47

Det som er litt paradoksalt med å slutte å gi gaver når ungdommen er 15 +, er at det er da behovet er størst. I alle fall hvis det er pengegaver. Ungdom vil jo ha mest mulig lommepenger, og det behovet øker med alderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Naana47 skrev:

Det som er litt paradoksalt med å slutte å gi gaver når ungdommen er 15 +, er at det er da behovet er størst. I alle fall hvis det er pengegaver.

For noen tror jeg det handler litt om akkurat dette - når de blir tenåringer, er det vanskeligere å finne en gave som passer. De ønsker seg dyre telefoner og spesielle merkeklær som man må kjenne dem veldig godt for å velge riktig, eller penger. Mange givere synes det er litt stusselig å gi penger, så da blir det mer naturlig å fase det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
6 minutter siden, laban skrev:

For noen tror jeg det handler litt om akkurat dette - når de blir tenåringer, er det vanskeligere å finne en gave som passer. De ønsker seg dyre telefoner og spesielle merkeklær som man må kjenne dem veldig godt for å velge riktig, eller penger. Mange givere synes det er litt stusselig å gi penger, så da blir det mer naturlig å fase det ut.

Jeg tror nettopp penger er noe de ønsker seg aller mest i den alderen, så man kan liksom ikke bomme eller gjøre feil da. Får de litt penger fra familiemedlemmer kan de f.eks legge det til det de evt allerede har, og det kan bli en fin sum, eller en god hjelp på veien, til noe de kan bruke på ting de ønsker seg. 😊

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Naana47 skrev:

Jeg tror nettopp penger er noe de ønsker seg aller mest i den alderen, så man kan liksom ikke bomme eller gjøre feil da.

Enig. Men jeg tror også at en del tanter, onkler og andre "givere", som kanskje ikke treffer disse ungdommene så ofte som da de var småbarn, synes det blir litt stusseligere å gi dem penger - og så vet man aldri om de blir brukt til noe "ordentlig" eller bare vanlig forbruk.

Jeg påstår ikke at det er riktig å droppe gavene av den grunn, jeg tror bare dette er en medvirkende årsak. Kjenner man ungdommene godt, blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...