Gå til innhold

Edderkopp fobi!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan blir jeg kvitt den edderkopp angsten? Plages med mye tanker rundt sommertider. 

Må alltid sove med ørepropper på. Tør ikke å lufte huset så ofte. Kanskje jeg er mere redd en det som er normalt. 

Leste om noe som heter eksponeringsterapi. Prøvde å utføre det på meg selv. Har sett på bilder av edderkopper i 3 uker og jeg er like redd som i starten. Blir svett, får hjertebank, klør i kroppen og kjenner på en ekstrem ubehag. Vil så gjerne bli kvitt dette! Må jo leve med edderkoppene rundt meg resten av livet. Kan ikke gå rundt og være så redd. Tør ikke å drepe de når jeg finner de, så jeg må ha hjelp av de jeg bor sammen med. Nå vil jeg bli kvitt angsten en gang for alle! Hjelp meg. 

 

Anonymkode: 9b0e3...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir jeg kvitt den edderkopp angsten? Plages med mye tanker rundt sommertider. 

Må alltid sove med ørepropper på. Tør ikke å lufte huset så ofte. Kanskje jeg er mere redd en det som er normalt. 

Leste om noe som heter eksponeringsterapi. Prøvde å utføre det på meg selv. Har sett på bilder av edderkopper i 3 uker og jeg er like redd som i starten. Blir svett, får hjertebank, klør i kroppen og kjenner på en ekstrem ubehag. Vil så gjerne bli kvitt dette! Må jo leve med edderkoppene rundt meg resten av livet. Kan ikke gå rundt og være så redd. Tør ikke å drepe de når jeg finner de, så jeg må ha hjelp av de jeg bor sammen med. Nå vil jeg bli kvitt angsten en gang for alle! Hjelp meg. 

 

Anonymkode: 9b0e3...7e9

Edderkopper er ekle å huff ja liker de ikke, men er heller ikke redd de. De er mer redd oss enn vi er redd de. Vi er jo gigantiske i størrelse i forhold til de små pusslingene 😅 så jeg ser det på den måten 😉 men hvordan bli kvitt slik angst aner jeg ikke. Angst eller frykt for edderkopper kalles araknofobi så er ikke ukjent. Edderkopper her til lands er ikke farlige bare ekle. De er mer opptatt av å finne mat slik som små insekter enn å plage oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper også noen kan si noe nyttig om dette. Har helt vill panikk for dem - også bare ved tanken på at de kan komme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nevø fant tidlig ut at jeg var veldig redd edderkopper og han syntes det var veldig gøy å tulle med meg med å hive store og stygge edderkopper av plast på meg. Han gjorde det så mye at jeg etterhvert ble kvitt fobien. Er fortsatt ikke spesielt glad i edderkopper,  men får ikke panikk lenger. Det han gjorde var jo egentlig rene eksponeringsterapi, og det hjalp.  Så kanskje dere som har panikk for edderkopper skal prøve eksponeringsterapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor tro på eksponerings terapi. Jeg pleide å være livredd edderkopper, men etter å ha bodd i Australia (og der er edderkoppene ganske store å hårete.) finnes jeg ikke redd lenger. Men det tar tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir jeg kvitt den edderkopp angsten? Plages med mye tanker rundt sommertider. 

Må alltid sove med ørepropper på. Tør ikke å lufte huset så ofte. Kanskje jeg er mere redd en det som er normalt. 

Leste om noe som heter eksponeringsterapi. Prøvde å utføre det på meg selv. Har sett på bilder av edderkopper i 3 uker og jeg er like redd som i starten. Blir svett, får hjertebank, klør i kroppen og kjenner på en ekstrem ubehag. Vil så gjerne bli kvitt dette! Må jo leve med edderkoppene rundt meg resten av livet. Kan ikke gå rundt og være så redd. Tør ikke å drepe de når jeg finner de, så jeg må ha hjelp av de jeg bor sammen med. Nå vil jeg bli kvitt angsten en gang for alle! Hjelp meg. 

 

Anonymkode: 9b0e3...7e9

Ser du på bilder av norske edderkopper, eller eksotiske monstre på størrelse med kattunger? Norske edderkopper er både små og fullstendig harmløse. 

Anonymkode: e0c34...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du på bilder av norske edderkopper, eller eksotiske monstre på størrelse med kattunger? Norske edderkopper er både små og fullstendig harmløse. 

Anonymkode: e0c34...bd6

De store eksotiske er ikke skumle å se på - de fins jo ikke her. 
De store norske derimot😱 Har du aldri sett en stor husedderkopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, RamonaK skrev:

Jeg har stor tro på eksponerings terapi. Jeg pleide å være livredd edderkopper, men etter å ha bodd i Australia (og der er edderkoppene ganske store å hårete.) finnes jeg ikke redd lenger. Men det tar tid. 

Ikke lett å drive med det på egenhånd da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du på bilder av norske edderkopper, eller eksotiske monstre på størrelse med kattunger? Norske edderkopper er både små og fullstendig harmløse. 

Anonymkode: e0c34...bd6

Begge deler. Fortsatt like redd. 

Anonymkode: 9b0e3...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler. Fortsatt like redd. 

Anonymkode: 9b0e3...7e9

Å se hjelper ikke meg heller. Det samme om det kommer en hos noen andre. Men kommer den hjem til meg... armageddon... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg var et barn så lekte vi gjemsel, så da gjømte jeg meg inn i et gammelt trebygg. Den var nedlagt og bygget var nesten på tur til å rase sammen. Det var mørkt så jeg så ingenting. Så skrudde jeg på lommelykten. Det var de ENORME edderkoppene. Det var mange av de. Rett fremfor meg. Klarte ikke å hyle av skrekk. Stemmen bare forsvant. Kom meg ut derfra til slutt. Hadde noen edderkopper på meg. Dusjet og og gråt. Dusjet og gråt. Skrekken sitter enda i meg den dagen i dag. Aldri sett så mange edderkopper på en gang. Det var en ekkel opplevelse.  

Anonymkode: 9b0e3...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, cilie skrev:

Ikke lett å drive med det på egenhånd da... 

Nei det er ikke det. Turning pointed mitt med edderkopper var når det satt en tarantella rett over krybba til dattera mi. Da hadde jeg ikke noe valg, for ville ikke ha den løs i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler. Fortsatt like redd. 

Anonymkode: 9b0e3...7e9

Hvorfor er du redd for noe du aldri kommer til å møte på? 

Det blir jo som å holde seg unna Ingierstranda fordi man er livredd for hvithai. 

Anonymkode: e0c34...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...