Gå til innhold

Dårlig hukommelse og bytting av ord.


Fionys

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg har begynt å glemme hva folk sier til meg eller spør om jeg kan gjøre, noen ganger føles som jeg aldri har hørt hva de har fortalt eller spurt om, andre ganger husker jeg det som ble sagt eller spurt om når de nevner det igjen. Heldigvis er det ikke slik hver gang noen prater med meg, men jeg synes det er litt plagsomt. Så er det slik at jeg ganske ofte har begynt å bytte ord når jeg snakker. For eksempel så kan jeg si jeg skal spise kvelds når jeg egentlig har ment å si at jeg skal spise frokost. Det virker som om jeg bruker antonymer til de ordene jeg egentlig skal si. Mine barn har kommentert har sakt mye feil i en periode. Særlig den siste tiden har jeg lagt godt merke til det.

Så til deg jeg lurer på. Kan dette skyldes ptsd, bp2, depresjon, litium, lamicatal, wellbutrin eller har jeg rett og slett begynt å bli dement? Har prøvd å søke på internett, men fant ikke noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde kanskje vært en fordel å vite hvordan psyken din er? Og har dette vart lenge? 

Anonymkode: eecc8...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det skyldes komboen av diagnoser og medisiner ja. Jeg har det også sånn, og spesielt dette med nedsatt korttidshukommelse. Det kommer av oksygenmangel jeg har hatt også tror jeg, men ja. Jeg mister de ordene jeg prøver å komme fram til og jeg glemmer ting jeg eller andre har sagt eller til og med at jeg har hatt noen på besøk og slikt. Jeg kan tro det er en måned siden jeg har møtt vennen min, men så er det bare to uker. 

Jeg tenker det er en kombinasjon av alt kroppen og psyken min har gått gjennom på grunn av diagnoser, medisiner og egne handlinger. 

Tror det er mye mer sannsynlig enn at du begynner å bli tidlig dement. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strever med det samme i vesentlig grad og hos meg skyldes det nok mye epilepsi. I hvert fall hjelper Topimax mot disse problemene og det er faktisk slik at samboeren min merker om det er en dag jeg ev. har glemt å ta medisinene mine. De dagene surrer jeg mer med både finne riktig ord, si feil ord, hukommelse osv. En til to timer etter at jeg har tatt medisiner, tror jeg at det blir en forbedring. Jeg merker ikke alltid selv at jeg surrer med disse ordene eller hvor mye jeg egentlig surrer. Kun når det blir så ille at jeg ikke får frem noenting og alt stopper opp.

Jeg tror at slik surrethet med ord kan også skyldes konsentrasjonsproblemer om hodet er et annet sted enn i samtalen, men jeg vet også at noen medisiner kan gi slike bivirkninger. F.eks. hjelper Topimax meg med dette, men det gjelder å finne riktige dose, for på et gitt punkt kan jeg få bivirkninger der språket påvirkes av Topimax har nevrologen forklart meg. Vel, dette svaret var kanskje ikke så relevant for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, har hengt på hageforum så mye at jeg leste "BYTTING AV JORD"... EH...

 

Uansett. Psykiske plager kan gi deg dårlig hukommelse. Medisiner kan gjøre det. Stress kan gjøre det. Lite søvn kan gjøre det, lavt blodsukker kan gjøre det, allergier kan gjøre det. Dra til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er på en måte godt å høre at det ikke er bare jeg som plages. Blir veldig frustrert av det siden dette kommer oppå alt det andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg lurt på lenge om jeg var alene om og det ser jeg nå at jeg ikke er. Heldigvis. Det er så ubehagelig og jeg må konsentrere meg veldig for å kunne holde en samtale og jeg blir redd for å virke uinteressert eller helt rar når jeg ikke husker ting.

Anonymkode: 50ba5...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 19.5.2020 den 16.15, Fionys skrev:

Saken er den at jeg har begynt å glemme hva folk sier til meg eller spør om jeg kan gjøre, noen ganger føles som jeg aldri har hørt hva de har fortalt eller spurt om, andre ganger husker jeg det som ble sagt eller spurt om når de nevner det igjen. Heldigvis er det ikke slik hver gang noen prater med meg, men jeg synes det er litt plagsomt. Så er det slik at jeg ganske ofte har begynt å bytte ord når jeg snakker. For eksempel så kan jeg si jeg skal spise kvelds når jeg egentlig har ment å si at jeg skal spise frokost. Det virker som om jeg bruker antonymer til de ordene jeg egentlig skal si. Mine barn har kommentert har sakt mye feil i en periode. Særlig den siste tiden har jeg lagt godt merke til det.

Så til deg jeg lurer på. Kan dette skyldes ptsd, bp2, depresjon, litium, lamicatal, wellbutrin eller har jeg rett og slett begynt å bli dement? Har prøvd å søke på internett, men fant ikke noe fornuftig.

jeg har det akkurat som du beskrev her. fastlegen sier at det er normalr når man er over 30 år å glemme, selvom jeg kan glemme å ta opp dolokket når jeg setter meg på do og glemme mer enn bare å glemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 19.5.2020 den 18.29, Eva Sofie skrev:

Jeg strever med det samme i vesentlig grad og hos meg skyldes det nok mye epilepsi. I hvert fall hjelper Topimax mot disse problemene og det er faktisk slik at samboeren min merker om det er en dag jeg ev. har glemt å ta medisinene mine. De dagene surrer jeg mer med både finne riktig ord, si feil ord, hukommelse osv. En til to timer etter at jeg har tatt medisiner, tror jeg at det blir en forbedring. Jeg merker ikke alltid selv at jeg surrer med disse ordene eller hvor mye jeg egentlig surrer. Kun når det blir så ille at jeg ikke får frem noenting og alt stopper opp.

Jeg tror at slik surrethet med ord kan også skyldes konsentrasjonsproblemer om hodet er et annet sted enn i samtalen, men jeg vet også at noen medisiner kan gi slike bivirkninger. F.eks. hjelper Topimax meg med dette, men det gjelder å finne riktige dose, for på et gitt punkt kan jeg få bivirkninger der språket påvirkes av Topimax har nevrologen forklart meg. Vel, dette svaret var kanskje ikke så relevant for deg :)

jeg har blitt sjekket med normal eeger for å se om syner og glemskheten min kunne være epileptisk, men det er helt tomt av epileptisk aktivitet i hjernen, så jeg driver bare å vender meg til å leve med at jeg glemmer og er ukonsentrert ekstremt i perioder, og stokker om ord og leser feil, for det er visst helt normalt etter man er bøitt 30 år, sa fastlegen. 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har blitt sjekket med normal eeger for å se om syner og glemskheten min kunne være epileptisk, men det er helt tomt av epileptisk aktivitet i hjernen, så jeg driver bare å vender meg til å leve med at jeg glemmer og er ukonsentrert ekstremt i perioder, og stokker om ord og leser feil, for det er visst helt normalt etter man er bøitt 30 år, sa fastlegen. 

Hva med MR? Jeg var til nevrologisk undersøkelse nylig i forbindelse med ettersjekk av anfall i februar. Hadde null epileptisk aktivitet på EEG, men ut fra symptomer anbefalte hun MR (tror det var MR?) dersom symptomene fortsatt et par måneder etter seponering av profylaktiske medisin (orfiril). For å se om jeg har pådratt meg hjerneskade. 

Det vil i så fall bli gang nr  to med MR. 

Kanskje du bør få det selv hvis dette ikke gir seg?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
10 minutter siden, Glitter skrev:

Hva med MR? Jeg var til nevrologisk undersøkelse nylig i forbindelse med ettersjekk av anfall i februar. Hadde null epileptisk aktivitet på EEG, men ut fra symptomer anbefalte hun MR (tror det var MR?) dersom symptomene fortsatt et par måneder etter seponering av profylaktiske medisin (orfiril). For å se om jeg har pådratt meg hjerneskade. 

Det vil i så fall bli gang nr  to med MR. 

Kanskje du bør få det selv hvis dette ikke gir seg?

jeg går ikke på orfiril eller annen medisin mot epilepsi. jeg kan spørre om mmr neste legetime jeg skal på. er mmr bedre enn eeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg går ikke på orfiril eller annen medisin mot epilepsi. jeg kan spørre om mmr neste legetime jeg skal på. er mmr bedre enn eeg? 

Tror det bare oppdager ulike ting. Det er så lenge siden jeg lærte om dette at jeg husker ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...